طراحی تامبنیل قبل از انیمیت حیاتیست
انیمیشن زمانبر است. زیادتر از آنچه که یک فرد عاقل در برنامه ریزیاش ممکن است برای تولیدِ حرکتِ چیزی روی تصویر اختصاص داده باشد. پس چرا وقتی موضوع، خلقِ انیمیتی عالیست انیماتورها حاضرند روی مقولهی زمان شرطبندی کنند؟
وقتی قبل از شروعِ هر پلان اقدام به طراحی تامبنیل نکنید، این کاریست که واقعا انجام میدهید: تمامِ زمانی که قرار است روی شات صرف کنید ممکن است به هدر برود. امیدوار هستید که شات خوب ازآب دربیاید، اما نمیتوانید مطمئن باشید. با این مقدمه، صرف حتی یک ساعت برای طراحی تامبنیل در اولین قدم، بلادرنگ سرعت شما در کار را افزایش داده و نتایج فوقالعادهای را نصیبتان میکند.
تامبنیل زدن یا Thumbnailing کار پیچیدهای نیست. شاید به همین دلیل خیلی از انیماتورها در این دوره و زمانه مایلند آن را نادیده بگیرند. یک زمانی من خودم یکی از آنها بودم! دورهای که اوایل کارم بود. استوری بورد زدن و تامبنیل زدن را مسخره میکردم و مستقیما به قلبِ ماجرا شیرجه میزدم. اما طی زمان کوتاهی به این نتیجه رسیدم، چیزی که نه تنها در انیمیشن، بلکه در زندگی هم درس مهمی به شمار میرود:
“کار زیادِ اکنون = کار کمتر در آینده.”
این جمله را وقتی که وسوسهی نادیده گرفتنِ این مقدمه به سراغم میآید را به خودم یادآوری میکنم. انیمیشن خوب تنها از مستقیم به سراغ تولید رفتن بوجود نمیآید. همانطور که پاتریک اسمیث نوشته: “هر ساعت که صرفِ آمادهکردنِ خودتان برای انیمیت میکنید، دو برابر آن در انیمیت صرفهجویی میشود.”
صادقانه بگویم که بیشتر از این دوبرابر در آینده جبران میشود و این مزیتِ اصلی آن است.
هر ساعت که صرفِ آمادهکردنِ خودتان برای انیمیت میکنید، دو برابر آن در انیمیت صرفهجویی میشود. -پاتریک اسمیث
قدم اول همیشه فکر کردن است
اولین قدم قبل از شروع به انیمیت تفکر راجع به آن است. قبلا پروفسوری داشتم که ۱۰ مورد مهم قبل از شروع به انیمیت را به صورت لیست به من داده بود که اولین آنها ” فکرکردن” بود. حالا که انیمیشن ابزار تصویری است، پس چرا تصویری فکر نکنیم؟ این دقیقا همان کاریست که تامبنیل انجام میدهد: تفکر سریع به صورتِ بصری. تامبنیل این امکان را به شما میدهد که پوز و احساس را از ذهنتان روی کاغذ پیاده کنید و بعد بتوانید جای خالی آن را با ایدهها و چیزهای بهتری نسبت به اول پر کنید.
اما تفکری ۳D …
در سالهای گذشته، انیماتورها هم طراحان ماهری بودند، این روند را زیاد جدی نمیگرفتند. حالا انیماتورهای ۳d وجود دارند که حتی نمیدانند چطور باید طراحی کنند!. میخواهم بگویم که حتی در انیمیشن سهبعدی تامبنیل زدن همچنان بسیار پراهمیت است. حتی قبل از اینکه به مدل دست بزنید، باید کلیدهایتان را بشناسید. طراحی یک پوز خام اغلب سریعتر از ویرایش بخشهای مختلف مدل در نرمافزار و رسیدن به پوز مورد نظر انجام میشود. از اتودهای خام شروع کنید و بعد مدل را در نرمافزار به صورت دقیق در همان پوز که حین طراحی به آن رسیده بودید قرار دهید.
مهم نیست که چه نوعی از انیمیشن را کار میکنید. این روند یک پسانداز عظیم زمان به شمار میرود. ازین طریق قادر خواهید بود از میانِ افکار متفاوت ایدههای خوبی را استخراج کنید به جای افتادن در ورطهی رکودِ خلاقیت.
گاهی خلاقیت در کارتان بالاتراز هرچیز دیگری ارزشمند میشود!
در همین زمینه:
“تامبنیلها” Thumbnails در مرحلهی انیمیت
دیدن و بررسی کردن Observation در انیمیشن
کمک به انیمیتِ کاراکتر با استفاده از تصاویر ویدئویی
تجسم بصری یا Visual Imagination
طراحی استوری بورد StoryBoarding
عاشق کلیدهایتان نشوید
پلک زدن معنی دارد Blinks Have Meaning
سلام. خیلی ممنون بابت سایت خوبتون. من به تازگی به سایت شما پیوسته ام. ولی تفکر بسیار زیبا و حرفه ای شما را تحسین می کنم. امیدوارم روز به روز حوزه فعالیت هایتان عمیقتر و وسیعتر شود.
سلام و ممنونم از نگاه شما و ابراز دیدگاهتون نسبت به پویانما. ما طبق همیشه نهایت تلاشمون رو خواهیم کرد. موفق و پیروز باشید.
ممنون از اینکه حرفه ای فکر میکنید، عالی ترجمه میکنید، منابع را در متن و در پایان ذکر میکنید. ادامه بدید 🙂
ممنونم بابت انرژی مثبت شما:)