skip to Main Content

پلک زدن معنی دارد Blinks Have Meaning

شاید بیشترین چیزی که در این زمینه عنوان می شود ، این باشد: 90% بازیگری در چشم هاست ! بعضی از ما این نکته را نیز برای خود یاد آور می شویم. ممکن است بسیاری از شما مستقیما سراغ انیمیت چشم ها بروید !ولی پلک زدن را فراموش کنید. یکی دیگر از ابزارهای مهم و اصلی بازیگری که در اختیار دارید. پلک زدن است. بدترین روش این است که پلک زدن را تصادفی و در زمان های مشخصی ایجاد کنید. مثلا اگر هر دو ثانیه کاراکتر شما پلک بزند، یک اشتباده محض خواهد بود ! به اطرافتان نگاه کنید، آیا کسی را می بینید که هر دو ثانیه یکبار پلک بزند ؟ مردم هرگز بر اساس زمان مشخص و معلومی پلک نمی زنند و نخواهند زد.
اگر صحنه یا شاتی را انیمیت کنید که کاراکتر اصلا پلک نزند، در صورتی که هیچ منظوری از این کارتان نداشته باشید، بیننده حسّ می کند که کاراکتر در حال مرگ است ! پلک زدن ها فراتر از عمل طبیعی و فیزیکی برای جلوگیری از خشکی چشم است. پلک زدن ها احساسات فراوانی را بازگو می کنند. به یکی از فیلم های مورد علاقه تان رجوع کنید و به نحوه ی پلک زدن یکی از بازیگر ها دقیق شوید.
چه موقع پلک می زند ؟ چرا؟ چه احساسی دارد ؟ این کار چقدر روی شما تاثیر دارد ؟
تعداد پلک زدن نیز احساسات و خصوصیات مختلفی را بیان می کند. مثلا : پلک زدن های پی درپی کاراکتر را خجالتی یا عصبی و ناراحت نشان می دهد.
در فیلم فارست گامپ، سکانسی را که تام هنکس برای اولین بار پسرش را می بیند، به محض این که می فهمد که او پسرش هست کاملا پلک زدن را متوقف می کند و مبهوت می شود، چند قدم به عقب می رود تا موقعیتی را که در آن قرار گرفته درک کند، پلک می زند و وارد احساس بعدی می شود، احساس گناه ، آیا او واقعا کاری کرده که گناهکار باشد؟ پلک زدنها سریعتر و عصبی تر می شود. تا ناراحتی خود را نشان دهد. این سکانس برای بازی پلک و حرکات آن، بسیار مفید است. هنگامی که تام هنکس می پرسد: میتونم برم ببینمش؟ در این کار 90% چشمان تام نقش دارند، و کاملا احساس و زبان او را می توانید بفهمید.
سوالی که باید در اینجا از خودتان بپرسید این است که : وضعیت احساسی کاراکتر من چگونه است ؟ به چه چیزی باید عکس العمل نشان دهد ؟ خودتان را جای شخصیت بگذارید و بپرسید، اگر من به جای او بودم چه می کردم؟ چگونه پلک می زدم؟ و…
شما هیچ کاری را بدون منظور انجام نمی دهید، شما انگشت کاراکتر را انیمیت نخواهید کرد، مگر آنکه بدانید برای چه منظوری است.
پلک زدن در مواقعی چون: حرکت سریع سر، یا برای تر کردن سطح چشم، تغییر مسیر و جهت چشم ها می تواند ایجاد شود.
ولی در مواقعی برای تغییر سراسری صحنه، در حین اندیشه ، انتقال از یک حس به حس دیگر و یا فهمیدن و درک موقعیت است. این لحظات ، طلایی هستند و شما با انیمیت صحیح پلک زدن، در این مواقع، کیفیت کارتان را از ” خوب ” به “عالی” تغییر خواهید داد.
کتاب: ” در یک چشم به هم زدن “،” Blink Of An Eye ” توسط والتِر مارچ Walter Murch نگاشته شده، تکنیکی که او در تدوین فیلم ها استفاده می کند، در قسمتی از کتاب، راجع به تئوری پلک زدن در تدوین صحبت شده است. ما در سراسرفیلم، در حین کات،از یک شات به شات دیگر پلک می زنیم  ؛ او به دنبال مواقعی در فیلم می گردد که کاراکتر اصلی در کجا پلک زده و درهمان لحظه به پلان بعدی کات می کند ، تا بتواند اساس کات واقعی را به بیننده القا کند. تکنیکی که احساس طبیعی و زیبایی به همراه دارد.
شما هم به عنوان یک انیماتور ، این قاعده را استفاده کنید، مردم هنگامی پلک می زنند که ذهنشان از یک موضوع یا فکر به موضوع یا فکر بعدی انتقال می یابد. چه عمیق، چه ظاهری.
مهمترین هدف از پلک زدن:
• هنگامی که از یک فرایند به فرآیند دیگری تغییر مسیر میدهیم
• پلک می زنیم تا احساسات مخفی وجودمان را بازگو کنیم
• در حین چرخش سر ، مابین حرکت پلک می زنیم
وقتی کاراکتر سرش را سریعا می چرخاند، مابین این حرکت، یا نزدیک به انتهای آن،  پلک زدن را ایجاد و انیمیت کنید، تا احساس طبیعی خوبی را برسانید.
یک مثال:
کاراکتری در زیر زمین محبوس شده و نمی داند که موجود خبیث خونخوار کجا پنهان شده، خود را به گوشه ای تاریک کشیده و با چشمانش سعی بر این دارد تا اطلاعات بیشتری را از محیط بدست بیاورد. چون اگر این کار را نکند، کشته خواهد شد.
شما این صحنه را انیمیت می کنید، باید در مورد پلک نزدن در این پلان ها صحبت کنید، می توانید تا 10 ثانیه پلک زدن را حذف کنید . پشت کاراکتر به بتن چسبیده، ترسش چند برابر می شود و چشمانش بازتر شده و باز جستجو می کند؛ به طور ناگهانی یک بیل را می بیند. او یک سلاح پیدا کرده است . خب ، اولین کاری که می کند چیست ؟ به سمت بیل میرود. بله ، او این کار را انجام خواهد داد، ولی قبل از آن چه ؟ او پلک خواهد زد. چرا؟ چون، (استفاده از قاعده والتر مارچ). حس “ترس و ناامیدی” به اتمام رسیده و سعی دارد یک “قهرمان” شود، انتقال از یک موقعیت به موقعیتی دیگر.
در ابتدا بدانید که چقدر زمان برای انیمیت این پلان در اختیار شماست، سپس به بررسی و پردازش زمانبندی و حرکات بپردازید، لحظات تغییر و پوز های کلیدی را پیدا کنید و تامبنیل ها را اجرا کنید.
در کل:
• پلک زدن معنی دارد
• هیچ چیزی را بدون علت انیمیت نکنید
• هیچ وقت به کارگردان نگویید : “راه دیگری نیست.”
• پلک میزنیم تا فیلم زندگی مان را کات کنیم

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو