skip to Main Content

تجسم بصری یا Visual Imagination

طراحی استوری بورد نیازمند قدرت درک و تجسم بصوی بالایی است. هنرمند طراح استوری بورد باید بتواند تصاویر را تجسم کند و سپس آنها را روی کاغذ بیاورد. طراح استوری بورد باید بتواند این تصاویر را به طور روشنی ارائه کند ، پرسپکتیو های گوناگون، روابط سه بعدی در فضا، حرکات، ورود و خروج از کادر و دیگر مباحثی که در طراحی استوری بورد مطرح است.
همچنین در طراحی استوری بورد از ساختمان ها، طبیعت، ماشین ها ، لوازم و… عناصر طبیعی مانند آب، باد و… استفاده می شود که طراح باید توانایی اجرای این عناصر را نیز داشته باشد.در استوری بورد، حالات صورت، حرکات کلیدی و محیط ها  طراحی می شوند که به نحوی به انیماتور ها نیز کمک خواهد کرد.
با وجود پیشرفت های قابل توجه در خصوص تولید انیمیشن، انیمیشن، همچنان یک پروسه ی کار طلب و کندی است. ممکن است بعضی از شات ها چندین ماه و بعضی دیگر چند روز وقت بگیرد. بر خلاف فیلم ها که تولید بسیار سریعتری دارند.


تدوین انیمیشن در همان ابتدا و در مرحله ی طراحی استوری بورد صورت می پذیرد، باید با دقت پلان ها را طراحی کنید و بدانید که چه انتظاراتی از هر شات دارید ، قبل از این که ساعت ها  یا روزها زمان صرف تولید آنها بکنید. در این راه همکاری عوامل متخصص در پیش تولید الزامی خواهد بود.
استوری بورد در انیمیشن، بر خلاف فیلم، باید اغراق و حالت های کاریکاتوری را نشان دهد. کاراکتر های انیمیشن می توانند با سرعت نور بدوند  یا چشم هایشان از کاسه بیرون بزند ! تمامی اینها و فراتر از اینها نیز باید در شات های استور بورد طراحی شوند البته بر اساس داستانتان. هنرمند طراح استوری بورد با تکیه بر ذوق و هنر ذاتی اش، باید بتواند این حالات را در استور بورد هایش پیاده کند.

هنرمند طراح استوری بورد والت دیزنی و سرپرست تیم نویسندگی (nathan greno) ناتان گرنو، می گوید : ” برای تبدیل شدن به طراح استوری بورد شما یک ذهن فعال با مقدار زیادی تصور نیاز دارید، باید حرکت را بشناسید، کادر بندی را بدانید، احساس و نورها را بدانید، باید بتوانید دیالوگ ها را بنویسید. هنرمند طراح استوری بورد، نقشه ی فیلم را طراحی می کند. استوری بورد سازه ی اصلی یک فیلم انیمیشن است . یک ساختمان بدون داشتن سازه ای قوی، نمی تواند سر پا بایستد. “

به نظر من این یک تعریف مشخص از استعداد های مورد نیاز و مقدار اهمیت استوری بورد است. طراح استوری بورد قلب تپنده ی یک فیلم انیمیشن است.  نیاز به یک طراح استوری بورد خوب، همیشه ،خصوصا در ایران احساس شده، تمامی فیلم، چه زنده و چه انیمیشن بر اساس ذهنیات و تصاویر اوست که روی فریم ها نقش می بندد و ما آنها را می بینیم.
استدیو های بزرگ خارجی، میلیون ها دلار برای تولید فیلم های انیمیشن سرمایه گذاری می کنند، این استدیوها باید نویسندگان و طراحان استوری بورد خوبی داشته باشند. فقط پول زیاد، یک فیلم را گارانتی نخواهد کرد و آن را تبدیل به یک فیلم انیمیشن موفق نخواهد کرد.

در این راه، نویسندگان و طراحان استوری بورد خوب، باید به کمک فیلم بیایند.
شما در حال ساخت یک فیلم و در نتیجه انتقال یک مفهوم به بیننده هستید، باید بدانید که فیلم ها چگونه کار می کنند، هزاران فیلم، تبلیغات، موزیک ویدئو، بازیها . چه خوب ، چه بد، مهم است بدانید که فیلم سازان چگونه کارشان را با تاثیر گذاری بیشتری انجام می دهند، چگونه حرکت و مفهوم درست را به مخاطبشان منتقل می کنند.
این منابع را آنالیز و بررسی کنید، فیلم سازچگونه، تنش و ترس ، خوشحالی و اندوه را به شما منتقل می کند تا بترسید یا گریه کنید. فقط این نیست که یک زامبی یا هیولا مخفی شده و شما ندانید که کجاست ! این به تنهایی تنش نخواهد بود، ببینید فیلم ساز عناصر را چگونه آشکار می کند تا شما را بترساند.

در نقطه ی مقابل، یک انیماتور، از پوزها یا حالت های قوی، از رنگ های قوی و موارد این چنینی استفاده می کند وقتی تمامی عناصر در کنار هم قرار گرفت، زبان فیلم شما را می سازد.
هنرمند طراح استوری بورد همچنین باید در مورد نحوه ی انتقال موضوع در هرشات نیز تصمیم بگیرد و در مورد آن انرژی و وقت صرف کند. یک صندلی خالی را فرض کنید، این شات می تواند در مورد تنهایی یا از دست دادن کسی باشد که قبلا در آنجا می نشسته.

استفاده از توضیحات شات ها در مرحله ی تامبنیل می تواند به شما کمک خوبی کند. روشی که در اکثر استدیو ها مورد استفاده است. این گونه شرح دهید :
۱- یک نمای بیرونی از خانه که فضای سبز آن را احاطه کرده
۲- ماشین به داخل خیابان می پیچد و به سمت خانه می آید
۳- راننده پیاده شده و در را می بندد
۴- از بالای پنجره، پسر بچه ای به او نگاه می کند.
۵- و…
در ادامه، این توضیحات را به نوع نماها و حرکت ها تفکیک کنید :
۱- نمای لانگ شات از بالا که خانه و فضای سبز را داریم، ماشین به داخل کوچه می پیچد
۲- نمای بسته از ماشین که به سمت خانه در حال حرکت است
۳- مچ کات به توقف ماشین جلوی در خانه
۴- مچ کات به پیاده شدن راننده و بستن در
۵- و…
در این حین از خود سوال کنید که آیا این پلان ها و توضیحات خوب هستند؟ چگونه می توانم به بهترین نحو نقلشان کنم ؟ یا تصویرشان کنم ؟ بیننده چه حسی خواهد داشت؟ و سوالاتی که براساس روحیات و داستانتان مطرح خواهید کرد. پاسخ به این سولات و اعمال تغییرات می تواند به صورت قابل توجهی بر کیفیت دکوپاژ و استوری بوردتان تاثیر داشته باشد.

در همین زمینه

در زمینه طراحی در انیمیشن بیشتر بدانید

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو