skip to Main Content

پادکست ۵: چه کارهایی را نباید به عنوان انیماتور تازه‌وارد (در استودیو) انجام دهید

این موارد توسط کوین کوچ در تاریخ ۸ فروردین ۹۷، یکی از معلمانِ انیمیشن منتور و یک انیماتور حرفه‌ای در استودیوهای بلیزارد نوشته شده. از آقای کوین کوچ همین مطلب و مبحث Slow in Slow Out و همچنین بحث عمل ثانویه یا Secondary Action رو در راستای قواعد ۱۲ گانه انیمیشن  در پویانما می‌تونید پیدا کنید.

از جعبه‌ابزار بالا، می‌تونید به این متن گوش بدید. زمان ۱۵ دقیقه.

حرف اضافی ممنوع

به صورت کلی باید دهنتون رو وقتی با سلسله‌مراتب استودیو و یا حتی با انیماتورهای ارشد سر و کار دارید ببندید. واقعا همینه، کسی نظر شما رو در جلسات نمی‌خواد بشنوه و کسی هم نقد شما رو نخواسته. و بخصوص، وقتی ادیت‌ها و یا نوت‌ها رو در خصوص شاتی که در حال انیمیت‌ش هستید دریافت می‌کنید حرف‌های طرف مقابل رو قطع نکنید و یا حالت دفاعی به خودتون نگیرید.

برای کارگردان‌ها اهداف شما مهم نیستند یا اینکه چه چیزی را قبل از اینکه به نمای شما نگاه کنند رو تغییر دادید. و یا اگر زمان زیادی داشتید، چه کارهایی قرار بود که انجام دهید.

واقعا براشون مهم نیست، و وقتی که در حال دفاع از کارتون هستید تنها به صورت مدافع به نظر خواهید رسید. یادتون باشه، با صحبت‌کردن های الکی نمی‌تونید کسی رو تحت تاثیر نمایی که انیمیت کردین قرار بدین. پس در کل دهنتون رو ببندید. مخصوصا وقتی که بازخوردها و ادیت‌ها رو دریافت می‌کنید.

توی کار عجله نکنید

برای کار کردن سریع تحت فشار قرار خواهید گرفت. همه همینطورند. اما در انتهای پروژه تنها چیزی که به یاد خواهد ماند کیفیتِ نمایی هست که انیمیت کرده‌اید. هیچ‌وقت کیفیت را فدای کمیت نکنید.  اگه هنوز نمی‌تونید سریع و خوب باشید، پس برای حالت سریع اما معمولی خودتان را معطل نکنید، بهتره آهسته اما خوب باشید و به صورت تدریجی روند کاری و سرعتتان را بهبود دهید.

شکایت نکنید، منفی نباشید

به طور کلی، در صحبت‌های پشت پرده‌ی خودتون از همکارانتون ووضعیت استودیو بدگویی نکنید. در تله‌ی بعضی از انیماتورهای حرفه‌ای که غیبت‌می‌کنند، فضاوت می‌کنند و آه‌و‌ناله می‌کنند نیفتید. به عنوان یک انیماتور تازه‌وارد شغل‌تان به اندازه‌ی کافی ارزش دارد. نیازی ندارید تا دشمن‌تراشی کنید و قطعا دوست‌ندارید منفی به نظر برسید. گاهی این رفتار رو از انیماتورهای باتجربه‌ای که موهاشون تو این راه انیمیشن سفید شده هم می‌بینید، وارد این ماجراها شدن فرسایشی خواهد بود. فقط بدونید که وارد این‌گونه مباحث شدن سمی بیش برای خوش‌نامی شما نیست. وقتی یه همچین گفتگوهایی اطرافتون شکل می‌گیره وارد بحث نشید. در واقع، تا جایی که امکانش هست از اینجور آدم‌ها فاصله بگیرید. اونها واگیرهستند و این ذهنیتِ منفی تاثیر نامطلوبی رو کارایی شما خواهد گذاشت.

برای داشتنِ نماهای خوب لابی نکنید

علی‌رغم سطح‌توانایی‌تان، به هر حال تازه‌وارد هستید. ممکنه این ذهنیت رو داشته باشید که به جای انیمیتِ راه‌رفتنِ‌های تکراری در بکگراند، لایق انیمیت کردنِ نماهای مهم‌تری هستید. ممکنه بشنوید بقیه برای داشتنِ نماهای بهتر با کارگردان و یا انیماتور ارشد چک و چونه می‌زنند، گاهی هم موفق می‌شوند. این کار رو برای خودتون انجام ندید؛ اونها وقتی که احساس کردند که آماده‌ هستید، خودشون نماهای بهتری رو به شما خواهند داد و احتمالا هنوز آماده نیستید.

همش توی اینترنت نچرخید

وقتی که یه انیماتور رو در وضعیت چت با چندین نفر، در حال گوش دادنِ پادکست، و ارسال گیف‌های خنده‌دار و اسکرول کردنِ اخبار می‌بینم می‌دونم که در حال نگاه کردن به کسی هستم که ۲۰درصد از توانایی واقعیش رو توی کار استفاده کرده. گاهی نمی‌بینمش، اما می‌شنوم که تند و تند در حال تایپ با کیبورد هستند. با رفتارهایی که در جهت اتلاف وقت هستند شناخته نشید. این‌ها واقعا کارایی شما رو کاهش می‌دن. و همین موضوع راجع به تلفن شما هم هست، توی محل کارتون پیام‌های شخصی و تماس‌های شخصی برقرار نکنید. پیام‌ها رو نگه‌دارید و اونها رو توی وقت استراحت و یا ناهار پاسخ بدید.

نقدها رو حمله‌ی شخصی قلمداد نکنید

ما قلب و روح‌مون رو به کارهامون می‌دیم، اما ماها کارمون نیستیم. وقتی کسی کارتون رو نقد می‌کنه به این معنی نیست که شخصیت‌ شما رو قضاوت می‌کنه. سعی کنید دفاعی برخورد نکنید. عکس‌العمل صحیح به یک نقدِ تند این‌طوری هست: ” مرسی آقا، می‌تونم یکی دیگه داشته باشم؟” ذهنتون رو برای نقد باز نگه دارید وگرنه به عنوان یک انیماتور در رکود و سکون خواهید موند.

برای جلو بردنِ کار؛ در ساعاتِ غیرکاری که پرداختی هم ندارند کار نکنید

حالا یک حرفه‌ای هستید. به این معنی که پول دریافت می‌کنید که کار کنید. اما اینطوری نباشید که تا نیمه‌های شب کار کنید و آخرهفته ها هم بیایید تا توجه رییس رو جلب کنید. انیماتورهای دیگه رفتار شما رو می‌بینند و رنجیده خاطر می‌شن؛ خب، سعی می‌کنید بهتر از اونها دیده شوید. سیگنالی که می‌فرستید این هست که نمی‌دونید کارتون رو چطور به سرانجام برسونید. این مسیری نیست که در قبال اون مورد احترام واقع شوید.

شلوغش نکنید

سعی نکنید زود توی استودیو با همه رفیق بشید. اوایل کار به عنوان یک انیماتور واقعا تک و تنها خواهید بود. خیلی ناامید کننده خواهد بود تماشای افرادی که از خیلی جهات شبیه شما هستند که در حال بازی، تماشای فیلم و کامیک هستند، کسایی که انیمیشن رو هم درست مثل شما دوست دارند. اغلب اوقات انیماتورهایی رو دیده‌ام که تلاش خیلی زیادی می‌کنند تا رفیق پیدا کنند و گروه تشکیل بدند. خیلی تلاش نکیند. رفیق پیدا خواهید کرد، اما خب کمی زمانبر خواهد بود. اجازه دهید به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. در غیر این صورت به عنوان آدمی تحمیل‌گر و آزاردهنده شناخته خواهید شد.

خودتون رو توی انزوا نذارید

این‌یکی در تضاد با مورد قبلی نیست. حبابی از تنهایی به دور خودتون شکل ندید. به صورت محترمانه، به دنبال فیدبکی در خصوص کارتون باشید. از لحاظ اجتماعی، دوستانه و باز باشید. اگر دیدید که مشکلی در خصوص انیمیت و یا نکته‌ی تکنیکی دارید، قبل از اینکه حاد بشه، هرچه سریعتر اون رو درمیون بگذارید و تعلل نکنید. اگر نیاز دارید حتما کمک بخواهید.

به تنهایی کارتون رو به کارگردان نشون ندید

چند نفر از همکارانی که تمایل دارند فیدبک‌های خوب و دوستانه به شما بدند رو دور خودتون داشته باشید و به حرف‌هاشون گوش بدید. بعد از اینکه موارد رو توی پلان پیاده کردین، اونوقت کارتون رو در جلسات روزانه و یا به تنهایی به کارگردان نشون بدید. می‌تونم قسم بخورم که اکثر انیماتورهای حرفه‌ای سالهاست که همین کار رو می‌کنند. بخشی از اینکه چرا بهترین هستند هم توی همین موضوع هست. یادتون باشه که هیچ‌کدوم از ما به میزانی که یک انیماتور دوست و همکار می‌‌تونه کارمون رو قضاوت بکنه نمی‌تونیم این کار رو انجام بدیم. هیچ‌وقت این واقعیت رو فراموش نکنید و همیشه اجازه بدید که دو سه جفت چشمِ دیگه نگاهی به شاتتون داشته باشند.  ( و این موضوع رو وقتی که دمو ریل‌تون رو آپدیت می‌کنید هم به خاطر داشته باشید!)

فرض نکنید که کسی شما رو نمی‌شناسه

ممکن هست این حس رو داشته باشید کسی به شما توجه نمی‌کنه و مورد توجه نیستید. در واقع، خیلی از همکارانتون بیشتر از اون چیزی که فکر می‌کنید به شما توجه دارند.  اونها در حال شکل دادن دیدگاهی نسبت به شما هستند و سعی کنید شادمان، پر انرژی، بازیکن خوبی در تیم و سخت‌کوش باشید. اینطور تصور کنید که همیشه مورد توجه هستید و نسبت به اون رفتار کنید.

هرگز با افراد دیگر تیم تولید و بخش اداری تند رفتار نکنید

فرض کنید که افرادی اداری که حالا در پایین‌ترین سلسله‌ی مراتب استودیو هستند روزی تهیه‌کننده‌ شوند که حالا دارای قدرت استخدام و اخراج شما نیز شدند و حافظه‌ی خوبی دارند. دوستان و دشمنانی که در ابتدای کار حرفه‌ای‌تون شکل می‌دید اغلب در دهه‌های آینده نیز جزو بخشی از زندگی کاری شما خواهند بود. صنعت انیمیشن بسیار کوچک و خیلی متصل به هم هست. با همه مهربانانه رفتار کنید حتی با کسانی که به نظر می‌رسد لایقش نیستند. در آینده از این کار خوشنود خواهید شد.

منبع

ترجمه: میرتوحید رضوی

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

  1. سلام
    اگه به جای رو خوانی با لحن خودمونی و راحت تر اجرا کنید خیلی بهتره
    دستتون درد نکنه خیلی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو