skip to Main Content

باب اسفنجی چطور به خشکی آمد؟ خبری تازه از باب اسفنجی!

spongebob-www.download-4

فیلم جدید بابِ اسفنجی با عنوان Sponge Out of Water  با بودجه‌ی ۷۵میلیون دلاری و فروش جهانی ۲۰۴ میلیون‌دلاری دومین فیلم پرفروش در گیشه‌هاست. اکنون باب از دنیای زیرآبی‌اش بیرون آمده و با تکنیک هیبرید hybrid تلفیقی از ۲D/CGI پا به عرصه گذاشته است تا به رسمِ دیدگاه کارگردان کار، آقای Paul Tibbitt کمک کند. استودیوی استرالیاییِ Iloura نیز مسئولیت ترکیب کاراکترهای دیجیتال با تصاویر فیلم‌برداری شده را بر عهده داشت. در این نوشته با سوپروایزورِ جلوه‌های ویژه Glenn Melenhorst در خصوص یکی از سکانس‌های کار گفتگویی داریم.

جهت دانلود آنونس کلیک کنید

 

ساخت شخصیت‌ها

Wire_frame_002

تبدیل کردنِ شخصیت‌های دوبعدی کارتونی به صورت سه‌بعدی خودش یک چالش به حساب می‌آید. ما به عنوان ilura متهد بودیم به نسخه‌ی اصیل کاراکترها وفادار باشیم. شخصیت‌ها به صورت نامحسوسی دارای بافت هستند که باعث می‌شود حس دیجیتال بودن‌شان کمتر شود . ما نیاز داشتیم تا کاراکترها شبیه اسباب‌بازی‌هایی از جنس PVC باشند. کمی پُرز روی باب اسفنجی کار کردیم. پاتریک هم دارای برجستگی‌های خفیف است. دوخت و دوزهای کفش‌ها و لباس‌ها هم به نوعی پل‌ی میان جهانِ دوبعدی و سه‌بعدی بودند.  وقتی شخصیت‌ها از فاصله‌ی دورتری دیده شوند، جزئیات همچنان پابرجاست اما شخصیت‌ها ساده، تمیز و دارای سیلوئت قابل فهم هستند.

آقای Melenhorst اضافه می‌کند: همچنین میزان کمی از SSS هم در شیدرها استفاده کردیم عمدتا وقتی در فرمِ کوچک دیده می‌شوند.  تا کمی شبیه به گوشت و پوست باشند. این نیمه‌شفافیت روی پوستِ پاتریک و اسفنجِ باب و همچنین اندامِ پلانگتون نه‌تنها باعث می‌شد تا کوچک حس شوند، بلکه کمی گرما و مقداری پیچیدگی‌های ظریف نیز به آنها اضافه می‌کرد.

Animators_tools

 

انیمیشن

البته می‌دانستیم سالیانِ سال (توجه کنید به جمله!) مردم مشغول تماشای این انیمیشن هستند و شخصیت‌ها را دوست دارند. مسئولیت بزرگی که باید می‌توانستیم عملکردِ باب اسفنجی و دیگر شخصیت‌ها را عینا به دنیای سه‌بعدی منتقل کنیم. بنابراین ilura زمانی را در جهت تحقیق و بررسی نوعِ ریگ، رندر و تکنیک‌های انیمیشن صرف کرد تا آنها را هرچه بیشتر به نسخه‌ی اصیل نزدیک‌تر کند. از نظر آقای Melenshurst دو عنصر کلیدی بسیار سخت وجود داشت:

۱- زمان‌بندیTiming

۲- استیجینگ Staging

برخلاف بسیاری فیلم‌های تلفیقی، باب اسفنجی انیمیت‌هایی سریع و خلاصه داشت. چیزی که ما متوجه شدیم این بود که باب اسفنجی در فرمِ انیمیشن سنتی، به ندرت به صورت نرم می‌چرخد. به محض چرخش سرِ مکعبیِ کاراکتر در فضای سه‌بعدی، نگاه ِ کاراکتر اشتباه از آب درمی‌آمد. بنابراین از انیماتورهای دو‌بعدی کمک خواستیم، و در نتیجه آن را به صورتِ خیلی سریع و آهنربایی انیمیت کردیم و یک سری اکسنت‌هایی نیز به حرکت اضافه کردیم.

Match_move

در خلال انیمیت، Iloura هر شات را تحت فازی با نامِ ‘post sculpt’ کار می‌کردیم، این کار باعث می‌شد تا سیلوئت‌های قوی‌تری ایجاد کنیم. انیمیشن‌های کلیدی keyframe Animationها تحت مراقبت و سرپرستی Nick Tripodi کار شد. سوپروایزور انیمیت، آقای Dean Elliot یکی از بهترین‌های ماست و همچنین آقای Samuel Jensen که مسئولیت بخش سیلوئت‌ها را داشت. مشخص می‌کردیم که به چطور حالتی از کاراکتر نیاز داشتیم تا هرچه بیشتر سیلوئت‌ها را تقویت کنیم. این روش روی کلید‌های اصلی ایجاد می‌شد و به صورت جدی کاراکتر را در حالتِ مدِ نظر قرار دهیم. می‌توانستیم در لایه‌ی بالاتری برای انیمیشن نیز روی چین و چروک‌های صورت کار کنیم.

 

افکت‌ها

A_few_ice_cream_passes

 

در جایی، پاتریک در میان زمین و آسمان است و در نهایت به یک بستنی می‌چسبد. ما در استودیو مایعاتی بسیار غلیظ و چسبناک ایجاد کردیم به شکل بستنی تا ببینیم چطور در مقابل این چسبندگی رفتار می‌کند. نرم‌افزار هودینی Houdini بسیاری از کارها را انجام داد. بعد از مدتی تلاش دیدیم نمی‌توانیم به نتیجه‌ی مورد نظر برسیم، Paul Buckley و من تصیمیم گرفتیم به سادگی بوسیله‌ی مورف تارگت‌های نرم‌افزار ۳DsMax این کار را انجام دهیم. گاهی اوقات دوری از پیچیدگی تکنیکی، نتایج بهتری به همراه دارد. آقای Melenhorst ادامه می‌دهد: برای بستنی هم سری تصاویری از بافت ِخیس ایجاد کردیم و  آنها را در کانال displacements (سری مطالب مربوط به لایه‌های رندر را از اینجا ببینید) آبجکتی که از بدن پاتریک کپی کرده بودیم اعمال کردیم.

A_few_Patrick_passes Houdini_simulation

SB-2_poster

 

در همین زمینه:

باب اسفنجی به خشکی می‌آید

باب اسفنجی بر می‌گرده، خنده‌دار‌تر از همیشه

 

جدید‌ترین اخبار از باب اسفنجی

منبع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو