skip to Main Content

Rovio بزرگترین شرکت تولید کننده‌ی بازی در فنلاند

Rovio

Rovio  که بزرگترین شرکت تولید کننده‌ی بازی در فنلاند است، بیشترین رشد را در سال 2013 داشت. سری انیمیشن‌های انگری‌بردز Angry Birds Toons  که میلیون‌ها مخاطب را جذب کرد. رونمایی از فیلمِ انگری‌بردزAngry Birds film و چندین پروژه‌ی دیگر. در این نوشته، مصاحبه‌ای با Sami Lahtinen (معاون ارشدِ توسعه‌ی بازی ) داریم که در خصوص چگونگی تحول مدیریت در روویو توضیح می‌دهد و اینکه چطور همچنان به سنت‌های خود پایبند مانده‌اند.

Rovio_Entertainment

پرندگان خشمگین اولین بازی روویو در سبک free-to-play بود. چه چیزی از آن یاد گرفتید؟

روی نحوه‌ی ساماندهی تیم‌های شرکت تاثیرگذاشت.  در ساخت این‌ بازی‌هامیزانِ پیچیدگی بسیار زیاد است، و تنها راه مقابله با این پیچیدگی‌ها درست کردنِ یک چیزی، تستِ اون، یادگیری از تاثیراتش و تگرار مجدد این روند بود. به این موضوع پی بردیم که سرعتِ یادگیری ما به اندازی کافی سریع نبود، این جنبه را در طول سال اصلاح کردیم و فکر می‌کنم الان در موقعیت بهتری هستیم. اما صنعتِ بازی‌سازی سخت است. پیش‌بینی اینکه بازار به کدام سو می‌رود، و چه چیزهایی تو مغز بازی‌باز می‌گذرد.

 چه کار دیگری در این دورانِ تحول از بازی‌های پولی به بازی‌های free-to-play انجام دادید؟

ما رشد خوبی کردیم و همچنان هم این رشد ادامه دارد، -عمدتا از مناطق کسب‌و‌کار جدید –  محتوی‌ انیمیت شده، کتاب‌ها، کامیک یا دیگر محصولاتِ دارای مجوز یا لایسنس که باعث رشد بهتر ما شد. اکنون استودیو‌هایی در: استکهلم Stockholm ، تامپره Tampere و اسپو Espoo دایر کرده‌ایم. تولیدِ بازی نیمی از کار ما شده است، اما همچنان جزو منابع مهم برای شرکت به حساب می‌آید. ما یک شرکتِ بازی‌سازی‌ نیستیم، ما قصد داریم تا به یک مرکز تولید محتویِ سرگرمی بدل شویم.

sami lahtinen rovio
sami lahtinen

 بازوی تولیدِ بازی این روزها چطور کار می‌کند؟

آزادی عمل زیادی هست. اعتقاد داریم که موفقیت تابع تیم و محیط کاری است. تمامی چیزی که می‌خواهیم انجام دادنِ بهترین کارها تحت تیم‌های فرموله شده است که درکنار هم به خوبی کار می‌کنند. همچنین مهیا کردنِ بهترین محیط برای ارائه‌ی محصول. چیزی مثل استارت‌آپ در داخل شرکت می‌باشد؛ این ایدئولوژی ماست.

شما یک شرکتِ بزرگ در یک کشور کوچک هستید، استعداد‌های تازه را چطور پیدا می‌کنید؟

این یک چالش است و ما را همیشه به چالش می‌طلبد. سیستمِ آموزش فنلاندی رشد داشته است، اما کافی نیست و پاسخگوی مقدار نیاز ما نیست. همچنین افراد مستعد زیادی از جای‌جای جهان به فنلاند می‌آیند؛ و هر روز شاهد بیشتر شدنش هستم. ما آب‌و‌هوا و موقعیت خود را نمی‌توانیم تغییر دهیم، اما به نظر می‌رسد هلسینکی Helsinki به یک مکان جذاب تبدیل شده است.

آینده چه چیزی نگه خواهد داشت؟ خود را با دیزنی مقایسه می‌کنید. اما دیزنی بسیار بزرگتر از روویو است، به چیز دیگری نیازمندید، درست است؟

فکر می‌کنم مقایسه باعث می‌شود تا سریعتر به نتیجه برسیم، دیزنی در دهه‌های اخیر رشد چشمگیری داشت. هدف ما چیست؟ سرگرمی و شوقِ تنوع بخشی به کارها و ورود به نواحی تازه‌ی کسب‌و‌کار در آینده است. “پرندگان‌ خشمگین” و “خوک‌های بد” برایمان ارزشمند و مهم هستند، اما مطمئنا چیز‌های بیشتری درحال وقوع هست. ما تنها یک شرکت با یک نام تجاری نیستیم!.

Angry-Birds-Go

+

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو