درس پنجم: EdgeLoop مدلینگ | لوپها در مدلهای صورت کاراکتر
{آپدیت: درس ششم: تنظیم مدلشیت در دریچههای دید و شروع مدلسازی سر )
سلامی دوباره اینبار بعد از ماهها تاخیر. ابتدا از این بابت عذرخواهی میکنیم و امیدواریم تکرار نشه!؛ این درس، چهارمین مبحث هست که بش پرداختیم.
Edge-Loop مدلینگ تکنیک بسیار پایهای و کاربردی و صدالبته حرفهای در تمام تولیدات انیمیشن هست و هر کسی که به نوعی با انیمیشن سهبعدی سروکار داره باید با این تکنیک آشنا باشه. کسانی که قصد دارن که به صورت حرفهای کاراکترسازی رو ادامه بدن که باید این تکنیک رو ببلعن!.
تو این ویدئو وارد محیط نرمافزار نشدیم و صرفا به تئوری این تکنیک تو نرمافزار فتوشاپ پرداختیم. من هم با وکام و به صورت خرچنگقوباغهای نوتهایی نوشتم و نکات مهم رو یادآور شدم. بحث اصلی که در این تکنیک نهفته لوپ دار و تشکیل حلقههایی از “لبهها” توسط PolyModeling هست. هدف این تکنیک ایجاد بهترین و کم ایرادترین و کاربردیترین توپولوژی برای مراحل بعدی انیمیشن هست. این روش از اصل کلیِ اتصالِ آخرین لبه به اولین لبه پیروی میکنه و اتصالِ تمامی این لبههای باید به صورتِ ۴تایی باشه. لبهها چون براساسِ پسزمینهای آناتومیک هستند، باعث میشن تا در مرحلهی ریگ، دِفرمیشنهای خوب و Subdivisionعالی داشته باشید. پس این روش ۲مزیت عمده داره:
۱- مربعها در حین انیمیت خمشها و چروکهای قابل پیشبینی و قابل کنترلی ارائه میدهند.
۲- در حین استفاده از MeshSmooth یا TurboSmooth نتیجهای خوب خواهید گرفت.
همچنین مدل صورتِ انسان سختیها و پیچیدگیهای خاص خودش رو داره که بعد از تسلط به اونها دیگه به راحتی میتونید به نتایج خوب برسین و ذهنیتهای مختلفی رو به صورتِ مدلِسهبعدی تبدیل کنید. مدل صورت چون ساختار آناتومیک مشخصی داره، طراحی و شناخت این اجزاء رو به صورتِ بیرحمانهای توصیه میکنم!.
سپس روی چهرهی فوتبالیستِ مشهوری این EdgeLoopها رو رسم کردم و در نهایت روی یک مدل سهبعدی توضیحاتی دادم.
چون چشمها و دهان منابع احساسی صورت هستند، برای حرکت این نواحی، عضلاتی حلقوی شکل دور چشم و دهان رو پوشوندن که با فشارها و کششهایی انواع حالات صورت و همچنین چینها و چروکها رو ایجاد میکنند. این حلقهای از داخل به سمتِ خارج امتداد پیدا میکنن و در نهایت باید به هم متصل بشن.
تذکر مهم دیگه هم پرهیز از اتصالِ این نواحی با کاتهای ۳تایی و ۵تایی هست.
امیدوارم نهایت استفاده رو ببرید.
برای دانلود این درس، کلیک کنید.
برای دانلود فایلهای استفاده شده هم کلیک کنید.
ویدئو قابل پخش نیست راهنمایی که می خواستم تجزیه سر کارتر هست بدون جزئیات پایه سر کارکتر چه جوری میشه تجزیه کرد ممنون
سلام و خسته نباشید
برای دانلود ویدیو وقتی کلیک میکنم میگه این صفحه یافت نشد
لینک رو تو ای دی ام هم کپی کردم و بازم پیدا نمیکنه
لطفا بگید مشکل چیه؟
لینکها اصلاح شد.
ممنون درست شد
دانلود کردم خیلی عالیه توصیه میکنم همه دوستان نیز دانلود کنن
اما درس های قبلی هم همین مشکلو دارند …
لطفا اونارو هم درست کنید
با تشکر
شما خیلی عالی اید : )
خیلی ممنونم از لطف شما 🙂
سلام خدمت دوستان
بنده می خوام تازه انیمیشن سازی رو شروع کنم
برای شروع از چه نرم افزار و …
خلاصه هر چی در این رابطه موجود هست بهم معرفی کنید
ممنون از سایت آموزندتون
سلام.آقا شما عذر خواهی میکنید بعد دوباره تاخیر می کنید.خوب زودتر تکه بعدی فیلم آموزشی رو بگذارید.
عالی!، امیدوارم موفق باشید
وبسایتتون عالیه من چند وقتیه میخوام تغییر رشته بدم بیام توی کارای انیمیشن
میخوام یه انیماتور موفق بشم
در حال حاضر ترم آخر کارشناسی معماری هستم ولی انیمیشنو به معماری ترجیح میدم
ممنونم، چقدر عالی!، امیدوارم موفق باشید و از این سویچ خوشحال و خوشحالتر بشید.
واقعا ممنون از این آموزش تخصصی فوق العاده… 🙂 🙂 🙂
.
در ضمن صدای خیلی قشنگی هم دارن این آقا… 😉
.
شادو سلامتو ثروتمند باشین… 🙂 🙂 🙂
خیلی مچکرم، خوشحالم که تونسته کمکی کرده باشه. موفق باشید:) معمولا آدما از صدای خودشون خوششون نمیاد:)))
با عرض سلام وخسته نباشید،باید بگم آموزشاتون خیلی عالی هستن.یه سایتی متفاوت با سایت های آموزشی که در ایرا ن هست.وخوشم میاد که به جنبه علمی مدلسازی پرداختین.منتظر اموزش های بعدی شما هستیم.عالیییییییییییییییییییی
ممنون از لطف شما. باعث خوشحالی هست که پویانما بتونه ذرهای کمک کنه در این راه.