پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

هنر فیلمبرداری یا Cinematography در انیمیشن (قسمت دوم)

ادامه از قسمت اول – این مبحث ادامه‌ی بررسی سینماتوگرافی در انیمیشن شگفت‌انگیزان  می‌باشد. تمامی تصاویر متعلق به دیزنی/پیکسار است. ترکیب‌بندی در فیلم شامل جنبه‌های دیگری از جمله: رنگ، شکل، خط، کنتراست، موقعیت‌ها، برش‌ها، نقطه‌‌ی دید، ریتم، پرسپکتیو، تناسبات، ژئومتری و … است.

 Cinematography-Incredibels-puyanama01

صحنه‌ی میز نهارخوری مثال خوبی از نحوه‌ی پوشش دادنِ کاراکترهای مختلف می‌باشد. می‌توانید دوربین را روی هر کاراکتری که اولویت دارد متوجه مخاطب کنید. ۵ کاراکتر که بر اساسِ صحبتِ هریک، سرهایشان را به سمتِ شخص مورد نظر می‌چرخانند. می‌توان سناریویی برای این شات ایجاد کرد که میلیون‌ها راه برای تصویربرداری با زوایای بی‌نهایت باشد:

 Cinematography-Incredibels-puyanama02

یک ۲shot. از دیدِ OverSholder مادر که احساس می‌کنیم از دیدِ او به نوزاد نگاه می‌کنیم.

 Cinematography-Incredibels-puyanama03 Cinematography-Incredibels-puyanama04

 رنگ‌های گرم، نورپردازی گرم، تمامی اینها محیط گرم و آرام یک خانواده را تداعی می‌کند. لوازم به صورتِ پُست‌مدرن و بر اساسِ دیزاین دهه ۱۹۶۰ طراحی شده‌اند. اساسا این انیمیشن تحتِ همین دیدگاه در دهه۶۰ میلادی طراحی شده است.

 Cinematography-Incredibels-puyanama05

شات‌ها به زیبایی اجرا شده‌اند، مخاطب همیشه می‌داند که شخصیت‌ها کجا هستند، مادر به همراه دَش و هلن درحالِ نگاه به باب. دوربین آماده است که کات بخورد تا ببینیم به چه چیزی نگاه می‌کنند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama06 Cinematography-Incredibels-puyanama07 Cinematography-Incredibels-puyanama08 Cinematography-Incredibels-puyanama09 Cinematography-Incredibels-puyanama10 Cinematography-Incredibels-puyanama11 Cinematography-Incredibels-puyanama12 Cinematography-Incredibels-puyanama13

باب در مرکز کادر قرار دارد. فکوس روی اوست. مرکزتوجه ثانویه روی کودکان هست که در کنار باب هستند که به صورتِ ناشیانه عمل کرده بود و درحالِ ترکِ میز نهارخوری، چون هلن می‌خواهد نکته‌ای را به باب یادآوری کند. یک ترکیب‌بندی مثلثی و قانونِ ۳تایی در سینماتوگرافی.

 Cinematography-Incredibels-puyanama14 Cinematography-Incredibels-puyanama15 Cinematography-Incredibels-puyanama16 Cinematography-Incredibels-puyanama17 Cinematography-Incredibels-puyanama18 Cinematography-Incredibels-puyanama19 Cinematography-Incredibels-puyanama20

شخصیت‌ها هیچ‌گاه در بکگراند ماجرا محو نمی‌شوند. رنگ‌ها و شکلِ سیلوئت همیشه باعث سرعت در خواندن و درکِ داستان می‌شود.

 Cinematography-Incredibels-puyanama21

می‌توانیم  در یک نمای Low-angel عکس‌العمل مادر در مقابل دویدنِ دش دور میز را ببینیم.

 Cinematography-Incredibels-puyanama22 Cinematography-Incredibels-puyanama23 Cinematography-Incredibels-puyanama24 Cinematography-Incredibels-puyanama25 Cinematography-Incredibels-puyanama26

آشکار است مادری که این قابلیت را دارد، بچه‌های او نیز قابلیت‌های ابرقهرمانانه خواهند داشت!. مادر در یک لحظه به جهات مختلفی کش آمده است. هر مادری که ۳کودک دارد باید منعطف باشد. باب سمبلِ پدرِ مراقب و قوی است. قدرتِ او درحال تحلیل رفتن است و تمامی عناصر نقش حفاظتی برای او را بازی می‌کنند تا  مخفی بماند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama27 Cinematography-Incredibels-puyanama28

در تصویر زیر می‌توانید به وضوح حالتِ صورت کاراکترها را بخوانید.

 Cinematography-Incredibels-puyanama29

این شات به صورت خلاصه خصوصیات آنها را بیان می‌کند. یک نمونه از خانوا‌ده‌ای که یک روز بد داشته‌اند و یک اتفاق کوچک می‌تواند به تنش بزرگ سر میز نهارخوری تبدیل شود. اینجا مسئله آشفتگی نیست، اما اگر تحت فشار باشند به هم می‌چسبند!، وقتی صدای زنگ در شنیده می‌شود به سرعت سرجای خودشان می‌نشینند. درست لحظه‌ای که نزدیک بود همگی از قدرت‌شان استفاده کنند و بازهم تمرینی بود تا بتوانند آن را از دید عموم مخفی نگه دارند پس سریعا به حالت عادی برمی‌گردند و همه چیز عادی به‌نظر می‌رسد.

دیدنِ تمام خانواده در یک اتاق باز هم یادآورِ صرفِ دقت در طراحی شخصیت‌ها بود که به خوبی معرفِ شخصیت و قدرت آنهاست.

طراحی شخصیت‌ها در این فیلم فقط در جهت نمایش اینکه آنها چه کسانی هستند نیست، شخصیتِ آنها و هدف‌شان، و همچنین خودشان عنصرِ اصلی ترکیب‌بندی هستند. نه‌تنها زبانِ بدن و عملکردشان باعث می‌شود تا احساس‌شان را بفهمیم، بلکه باعث هدایت داستان نیز می‌شوند.

شکل بدنِ آنها و سیلوئتی که ایجاد می‌کنند مشخص است. حتی زمانی که صرفا در جایی از صحنه ایستاده باشند و فضا اشغال کرده باشند. بودنِ آنها در کانون توجه دوربین به ترکیب‌بندی صحنه کمک می‌کند.

در زیر راهنمای سریع ۳عنصر اصلی در طراحی شخصیت را می‌توانید ببینید. اینکه چطور از ترکیب این اشکال، به شخصیت‌ها رسیده‌اند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama30

اینجا هم تعدادی کانسپت و مجسمه از کتابِ هنریِ “Art of Incredibels” می‌توانید مشاهده کنید.

 Cinematography-Incredibels-puyanama31

ببینید نوع طراحی آنها چه نقش بزرگی در ترکیب‌‎بندی شاتی که درون آن حضور دارند بازی می‌کند. مقیاس کاراکترها، تناسبات، سیلوئت تمامی فاکتورها استیجینگ شات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معمولا کاراکترهایی که در مرکز توجه قرار دارند بر اساسِ اتفاقِ درحالِ جریان در کنارهم قرار می‌گیرند تا مفهوم و منظور آنها، تفکراتشان و تاثیرگذاری‌شان از طریق زبان بدن مشخص و گویا باشد. اما شکل و فرمِ بدن خودش به تنهایی نقش مهمی در ترکیب‌بندی داشته و عنصر مهمی در این زمینه است.

preston21

سینماتوگرافی هنرِ کنترلِ حرکتِ چشم است. تصمیم‌گیری روی ترکیب‌بندی شات، نحوه‌ی حرکتِ چشمِ مخاطب را کنترل می‌کند. نگاه روی چه چیزی بایستد، و بعد به کدام نقطه برود.

 Cinematography-Incredibels-puyanama31 Cinematography-Incredibels-puyanama32

 نمای سرشانه‌ی خوب، چشم‌اندازِ شخصیت را نشان می‌دهد. دوربین تیلت‌داون می‌کند و سپس تیلت‌آپ تا به خوبی نشستنِ “دش” سرجای خودش را نشان دهد. حسی از داشتنعمق ، همیشه تلاشی هست که در هر شات باید به آن رسید.

 Cinematography-Incredibels-puyanama33 Cinematography-Incredibels-puyanama34

 به خوبی کنار هم چیده‌ شده‌اند، ژئوگرافی این شات واقعا خوب کار شده است. حتی وقتی کاراکتر جدید (فروزون) وارد می‌شود. مخاطب هرگز موقعیت کاراکترها را نسبت به یکدیگر گم نمی‌کند. همیشه می‌دانیم کجا هستند و زبانِ بدن و ارتباطشان را به خوبی می‌خوانیم و احساس می‌کنیم.

 Cinematography-Incredibels-puyanama35 Cinematography-Incredibels-puyanama36 Cinematography-Incredibels-puyanama37 Cinematography-Incredibels-puyanama38

“خط فرضی یا axis line ” مهم است. یک خط نامرئی میانِ شخصیت‌هایی که درحال گفتگو هستند را تجسم کنید. و دوربین را همیشه در یک طرفِ این خط قرار دهید. دوربین نباید در یکی از کات‌ها به طرفِ دیگر تغییر مکان دهد. اما در قوانین فیلم‌سازی راه‌هایی برای شکستنِ خط فرضی وجود دارد. همیشه راهی برای این کار هست به نحوی که برای بیننده آزاردهنده نباشد.

در این تصویر نکاتی از هنرمندِ طراحِ استوری بورد مارک کندی Mark Kennedy نقل شده است.

Cinematography-Incredibels-puyanama39

می‌توانید دوربین را هر طوری که دوست داشتید به توجه به خط فرضی بکارید. در این حالت، صرفنظر از محتوی شات، می‌توانید به کاراکترها کات بزنید. شخصیتِ سبزرنگ همیشه در سمتِ راستِ کادر خواهد بود. و شخصیتِ آبی سمتِ چپ.

اگر این خط را نادیده بگیرید موقعیت آنها تغییر می‌کند. البته موقعیت در کادر دوربین. این مخاطب را گیج می‌کند. اما مشکل هنگامی بغرنج می‌شود که شخصیت‌ درحال حرکت باشد. برای مثال: وقتی شخصیتی می‌دود، مسیری دارید که این اتفاق بر اساسِ آن می‌افتد و نمی‌خواهید از آن عبور کنید. برعکس، اگر از جهت دیگر فیلم‌برداری کنید، به نظر می‌رسد که کاراکترتان در جهت برعکسِ شاتِ قبل می‌دود.

 Cinematography-Incredibels-puyanama40 Cinematography-Incredibels-puyanama41

در ادامه، دوربین از کلوس-آپ رادیو به نمای باز ۲کاراکتر می‌رسد. نماهای معرف همیشه قرار نیست Extreme Wide Shot باشد. کاهی اوقات آنها از نمای بسته به نمای واید می‌رسند تا موقعیت کاراکترها را نشان دهند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama42

قانون نقاط طلایی یا Rule of Thirds همه جا هست.

 Cinematography-Incredibels-puyanama43 Cinematography-Incredibels-puyanama44

در این سکانس دوربین دور باب می‌چرخد، تا به آرامی موقعیت تغییر کند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama45 Cinematography-Incredibels-puyanama46Cinematography-Incredibels-puyanama47 Cinematography-Incredibels-puyanama48 Cinematography-Incredibels-puyanama49 Cinematography-Incredibels-puyanama50 Cinematography-Incredibels-puyanama51 Cinematography-Incredibels-puyanama52 Cinematography-Incredibels-puyanama53

این سکانس مقداری صمیمیت دارد، می‌خواهیم مخاطب را به کدورت‌های قدیمی پیوند دهیم که در در گذشته اتفاق افتاده‌اند. بازی‌ها در صورت و همچنین عکس‌العمل‌ها مشهود است. سینماتوگرافی باید نقشِ مکمل این بخش از داستان را با زوایای ساده کامل کند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama54 Cinematography-Incredibels-puyanama55

ترکیب‌بندی در این نماها باید طوری باشد که بازگوکننده‌ی این موضو باشد که رفتار آنها تحت کنترل است. پس دوربین  داخل ماشینی است که کاراکتری دور شدنِ آنها را دید می‌زند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama56

دوربین مستقیما به دل آتش می‌رود، و ما را با موقعیت مکانی ساختمانی که در حال سوختن است و قهرمانِ ما نیز آنجاست آشنا می‌کند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama57 Cinematography-Incredibels-puyanama58 Cinematography-Incredibels-puyanama59

آنها دیوار را خرد کرده از آن رد می‌شوند. زاویه دوربین قرار نیست چیزی از موقعیت مکانی آنها فاش کند تا وقتی که همزمان با کاراکترها از قضیه سردرمی‌آوریم.

 Cinematography-Incredibels-puyanama60 Cinematography-Incredibels-puyanama61

 متوجه می‌شویم که آنها در یک مغازه‌ی جواهر فروشی هستند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama62

در یک نمای سریع، بیننده از نمای کلی آگاه می‌شود و می‌داند که کجا ایستاده‌اند.

Cinematography-Incredibels-puyanama63

نمای معرف از بیرون که ماشین پلیس در فریم دیده می‌شود.

Cinematography-Incredibels-puyanama64

خط فرضی می‌شکند تا کاراکتر جدیدی را معرفی کند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama65 Cinematography-Incredibels-puyanama66 Cinematography-Incredibels-puyanama67

دوربین پن می‌کند تا بیننده نیز متوجه سوژه‌ای که کاراکتر به آن نگاه کرده است بشود.

 Cinematography-Incredibels-puyanama68 Cinematography-Incredibels-puyanama69 Cinematography-Incredibels-puyanama70 Cinematography-Incredibels-puyanama71

 دوربین دستِ فروزون را تعقیب می‌کند، در عمق کادر هم پلیس این کار را با استرس بوسیله‌ی کلتش انجام می‌دهد.

 Cinematography-Incredibels-puyanama72

یک نمای فوق‌العاده. افسر پلیس در فضای خالی ساعد و بازوی فروزون دیده می‌شود.

 Cinematography-Incredibels-puyanama73

برای نشان دادنِ استرسِ افسر پلیس، کمی سرش را چرخانده است، پرسپکتیو قدرتمند و کمی زاویه سربالاست که تا حدودی نشانگر این است که افسر تحت کنترل است نه اوضاع تحت کنترل افسر!.

 Cinematography-Incredibels-puyanama74 Cinematography-Incredibels-puyanama75

 حرکت در این پلان خیلی سریع اتفاق می‌افتد، پس باید خیلی خوانا باشد. عمق عالی، می‌دانید که کاراکترها کجا هستند و نسبت به هم چه رابطه‌ای دارند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama76

نیروهای پشتی‌بان سریع وارد می‌شوند. اطراف را نگاه می‌کنند، تا موقعیت را بفهمند.

 Cinematography-Incredibels-puyanama78Cinematography-Incredibels-puyanama77Cinematography-Incredibels-puyanama79

افسر پلیس نمی‌داند که همکارش یخ‌زده است، تا وقتی که دور خودش می‌چرخد و دوربین به صورت او می‌رسد  و افسر را مشاهده می کند که یخ زده است.

در ادامه: باب را می‌بینیم که دیروقت و به آرامی وارد خانه‌اش شده است. او با دوستش بولوینگ بازی کرده، این چندمین بارش است، پس می‌داند اگر همسرش بداند که او کارهای مخفیانه‌ی ابرقهرمانانه انجام می‌دهد، برایش گران تمام می‌شود.

 Cinematography-Incredibels-puyanama80 Cinematography-Incredibels-puyanama81 Cinematography-Incredibels-puyanama82 Cinematography-Incredibels-puyanama83 Cinematography-Incredibels-puyanama84 Cinematography-Incredibels-puyanama85 Cinematography-Incredibels-puyanama86 Cinematography-Incredibels-puyanama87 Cinematography-Incredibels-puyanama88 نحوه‌ی قرارگیری کاراکترها حالت تعادل خوبی در سراسر شات ایجاد کرده است. وجود چراغ هم باعث اضافه کردنِ تعادل به شات شده است.

در نماهای زیر، از توالی شات‌ها استفاده شده است، کات میان هر دو، هربار کادر بسته‌تر می‌شود تا تنش و عصبانیت میان‌شان را به خوبی بیان کند. در داستان هم دیالوگ‌ها با تنش پیش می‌روند، پس شات‌ها هم با چنین حالتی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود تا زمانی که به یک نقطه پایان برسد. در این مورد، هنگامی است که دش حرف های آنها را می‌شنود.

Cinematography-Incredibels-puyanama89 Cinematography-Incredibels-puyanama90 Cinematography-Incredibels-puyanama91 Cinematography-Incredibels-puyanama92 Cinematography-Incredibels-puyanama93 Cinematography-Incredibels-puyanama94 Cinematography-Incredibels-puyanama95

 عصبانیت وقتی فروکش می‌کند که می‌فهمند بچه‌ها درحال گوش دادن هستند. همه چیز در یک نمای باز و پرسپکتیو نرمال به حالت عادی برمی‌گردد.

Cinematography-Incredibels-puyanama96

هنر فیلمبرداری یا Cinematography در انیمیشن (قسمت سوم)

میر‌توحیدرضوی

۸ نظر

آمار پویانما در یک نگاه

  • 56,988
  • 966
  • ۱۱ مرداد, ۱۳۹۶

تلگرام پویانما

نوشته‌های تصادفی

پویانما را دنبال کنید