skip to Main Content

رندر انیمیشن به صورت لایه های جداگانه – قسمت اول

معمولا شرکت های ساخت انیمیشن، خواستار رندر هایی خوب هستند، برای به دست آوردن رندر هایی سریع، حرفه ای و پیچیده، در تولیدات حرفه ای انیمیشن، شات ها به صورت لایه های جداگانه رندر شده و در مرحله ی کامپوزیت کامل می شوند. کامپوزیت، هنر ترکیب تصاویر جداگانه ی رندر شده و رسیدن به نتیجه ی نهایی است.

برای شروع، باید صحنه را از لحاظ ترتیب رندر موضوعات ،مدیریت و ساماندهی کنید. لایه ای که لازم دارید را در صحنه نگه داشته و بقیه ی موضوعات را Hide کنید. معمولا لایه های جلوه های ویژه با نام Effects Layer شناخته می شوند که شامل رندر های ، آب، باران، آتش و… هستند، در مواردی جلوه های اپتیکی مانند : Lens Flare و Glow و… نیز در این لایه ها قرار می گیرند. جدا کردن لایه ی تصاویر Effect شما را قادر می کند تا کنترل بهتری روی آنها داشته باشید.

ممکن است بپرسید چرا ؟ آیا این کار باعث دردسر نیست ؟ و سوالاتی که ممکن است در ذهن ،مطرح شود، پاسخ این است :

  • رندر لایه ها، کار با صحنه های بزرگ و پیچیده که دارای میلیون ها آبجکت و Polygon هستند را ممکن می سازد. سخت افزار ها، هرچقدر پیشرفته باشند، در صحنه های عظیم ، با فشردن یکباره ی کلید رندر، نمی توانید نتیجه را ببینید، و سیستم به طور کامل کرش خواهد کرد !
  • از دوباره کاری های رندر جلوگیری می شود، خصوصا اگر موضوعات Static در صحنه باشد.
  • برای داشتن بالاترین کیفیت کاراکتر انیمیشن، بیشترین تغییرات روی کاراکتر اعمال می شود نه دیگر موضوعات درون صحنه، پس می توانید رندر های بسیار با کیفیتی از کاراکتر ها تهیه کرده و در لایه هایی جدا آنها را کامپوزیت کنید.
  • • برای داشتن DOF یا عمق میدان‌های نرم رد پس‌زمینه، لازم نیست در نرم افزار سه‌بعدی بکگراند را با عمق میدانِ دوربین رندر کنید، بلکه می توانید با تکنیک های z.depth در نرم افزار کامپوزیت به این جلوه ها برسید.
  • تاثیر گذاری زیاد و بازدهی خوب. شما می توانید هر لایه را با تنظیمات متفاوتی رندر کنید، به عنوان مثال : دوست دارید در foreground از مقدارکیفیت Reflection بیشتری برخوردار باشید ولی موضوعات دورتر، این چنین نباشند، پس می توانید این تنظیمات را به صورت جدا اعمال کرده و در کمترین زمان نتیجه را کامپوزیت کرده و ببینید.
  • می توانید دفعات بیشتری از لایه ها استفاده کنید، نیازی نیست که دوباره کاری کنید. به عنوان مثال : لایه ای از گردوغبار برای شات دیگری رندر کرده اید، می توانید همان لایه را در شات دیگر نیز استفاده کنید. ( البته بستگی به نوع شات دارد ).
  • می توانید سریعا اصلاحات را انجام دهید، همچنین قادر خواهید بود با تنظیمات Brightness و Contrast کار کنید یا قسمت خاصی از تصویر را اصلاح رنگ کنید و …
  • می توانید ناسازگاری های نرم افزاری را کنترل کنید ! به عنوان مثال : اگر جلوه ای درون سطح شفاف رندر نمی شود، می توانید افکت و موضوع ترانسپرنت را جداگانه رندر کنید و در کامپوزیت، این مشکل را رفع کنید.

معمولا جلوه های اپتیکی در مرحله ی کامپوزیت اضافه می شود. اکثر این جلوه ها سریعا رندر می شود، در صحنه های پیچیده، نیازی ندارید که برای دیدن تاثیر GLOW صحنه را رندر کرده و منتظر بمانید ! لایه ی  اپتیک را جدا کنید، سریعا تنظیمات را انجام داده و نتیجه را در کامپوزیت ببینید.

می توانید سیستم های ذره ای را نیز به صورت لایه هایی جدا رندر کنید، معمولا در این موارد، موضوعات مابین پارتیکل ها قرار می گیرند، یعنی مقداری از پارتیکل پشت موضوع، و مقداری دیگر جلوی موضوع خواهد بود، در این صورت، موضوع، یا موضوعات درون صحنه را Matte رندر کنید. در قسمت بعدی، به انواع Pass ها و نکاتی در این باره اشاره خواهیم کرد.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو