استودیوی Qvisten خطتولید پایدار انیمیشن میسازد
استودیو Qvisten در سال ۱۹۹۴ در اتاق زیرشیروانی یک فروشگاه در اسلو ، نروژ تأسیس شد و نامش را هم از همین فروشگاه گرفت. این استودیو پس از گذشت سی سال دارای یک فضای استودیویی پیشرفته و ۸۰ کارمند در سراسر جهان است که داستانهای مردم اسکاندیناوی را روایت کرده و در دسترس جهانیان قرار میدهد.
ریموند کرپن ( Raymond Kreppene) ، مدیر ارشد فناوری استودیو Qvisten که در سال ۲۰۰۷ به این شرکت پیوسته است، نقش بهسزایی در ایجاد تحولات فنی در این استودیو هم زمان با پیشرفت صنعت انیمیشن داشته و کمک بسیاری به توسعه و موفقیت مداوم این شرکت کرده است. او مدام سختافزارها و نرم افزارهای جدید همچنین فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی (AI) ، موتورهای بازی همزمان (real-time) و برنامه های متنباز مانند USD را آزمایش میکند تا همچنان قابلیتهای Qvisten را افزایش دهد و با فناوری روز پیشرفت دهد. کامپیوترهای Z از دسته کامپیوترهای workstation شرکت HP بخش اصلی زیربنا و زیرساخت این استودیو را تشکیل میدهند و در حال حاضر این استودیو از ۸۰ دستگاه از این نوع با پیکربندیهای مختلف استفاده میکند .
به تازگی کرپن شروع به آزمایش کامپیوتر رو میزی مدل HP Z6 G5 A کرده است. با آنکه امکان استفاده از پردازنده AMD Ryzen Threadripper Pro با حداکثر ۹۶ هسته و حداکثر ۳ کارت گرافیکی پیشرفته در این کامپیوترها وجود دارد، کرپن برای شبیهسازی و رندرینگ، یک پردازنده ۲۴ هستهای ، کارت گرافیکی NVIDIA RTX 4000 و یک رم 128GB را برای آزمایش انتخاب کرده است.
کرپن میگوید: « فناوری سریعتر از هر زمان دیگری در حال تغییر است. ظاهراْ هر هفته یک امکان جدید و هیجان انگیز به بازار میآید. ما باید سیستم فناوریمان را به گونهای پایهگذاری کنیم که سرمایهگذاریهایمان بخشی از آینده باشد. مدل HP Z6 G5 A پاسخگویی فوقالعادهای دارد. یکی از مسئولین تنظیم مو و لباس شخصیتها با استفاده از این سیستم سرعت رندر خود را تا ۶۷٪ افزایش داد و تقریباْ توانست شبیهسازی لباس شخصیتها را به صورت همزمان ( real time) انجام دهد. تیم نورپردازی هم از این آزمایش نتایج مشابهی گرفت و نمیخواست این دستگاه را رها کند. مجبور شدم بهشان قول بدهم که در پایان این تِستهای شبیهسازی و رندرینگ، چند دستگاه Z6s برایشان میخریم.»
توسعه زیرساخت
Qvisten انیمیشنهایی در خور کسب جایزه و مناسب برای خانوادهها تولید میکند که دارای محتوای احساسی و طنز و جذاب برای مخاطبین جهانی است. برای دستیابی به این هدف ، این استودیو مدام خط تولیدش را طبق نوآوریها و فناوری روز نگه می دارد و به دنبال ابزاریست که نیازهای خاصش را برآورده کند. برای مثال کرپن یکی از طرفداران پروپاقرص نرمافزار Numerion Software’s Carbon برای شبیه سازی لباس شخصیتها و نرمافزار Autodesk Arnold برای رندرینگ پروژهها است. در خصوص استفاده از سری Z کامپیوترهای workstation شرکت HP هم او ویژگیها و امکانات دستگاه را با نیازهای خاص هر هنرمند تطبیق میدهد.
کرپن توضیح میدهد: « ما دستگاههایمان را بر طبق موارد استفادهمان تنظیم میکنیم. ما متوجه شدیم که مدلهای HP Z4 به خاطر داشتن CPU با سرعت بالا ، حتی با وجود تمام محاسباتی که با بدنه دیجیتالی شخصیتها انجام میشود، برای کار انیمیشن خیلی خوب هستند؛ البته ما برای شبیهسازی و ارائه از مدلهای قدیمیتر HP Z8 استفاده میکنیم اما آنها را با مدل HP Z6 که AMD CPU سریعتری دارند، عوض خواهیم کرد.»
سختافزار پیشرفته سبب تقویت خلاقیت میشود
کرپن در استودیو Qvisten با توجه به قابلیتهای مدلهای جدید کامپیوترها و همچنین نوع نیاز نقاشان و هنرمندان شاغل در استودیو به صورت منظم مدلهای جدید سری Z کامپیوترهای HP workstation را جایگزین مدلهای قبلی میکند. جالب اینجاست که او میداند که وجود کامپیوترهای سریعتر لزوما منجر به ارائه سریعتر کار نمیشود، زیرا نقاشها از CPU و RAM بالاتر و پیشرفتهتر برای خلق آثار پیچیدهتر و با کیفیت بالاتر استفاده میکنند.
کرپن میگوید:« زمانی که من کار انیمیشن را شروع کردم، بیشتر نقاشها باید دانش فنی هم داشتند. اما حالا با ابزارهای کاربرپسندِ امروزی، دیگر چنین نیست. در حقیقت اغلب نقاشهای استودیو Qvisten افرادی خلاق و بدون هرگونه پیشینه و تجربه فنی هستند و این به نظر تیم تولید بستگی دارد که بخواهد که شیوههای فنی و هنری کار را برای آنها با هم ترکیب کند. »
انتخابِ استانداردهای جدید
در کنار بهینهسازی ابزارهای خط تولید استودیو Qvisten ، کرپن دائماْ گوشه چشمی هم به پیشرفتهای عمومی دنیای صنعت دارد. کرپن با توجه به حمایتهای گسترده شرکتهای بزرگ در صنعت سرگرمی و رسانه، در سال ۲۰۲۳ خط تولید Qvisten را بر اساس استانداردهای USD بازسازی کرد؛ وی همچنین در حال پیگیری برای یافتن روشیست که هوش مصنوعی ( AI) و یادگیری ماشین ( ML) را با برنامههای خلاقانه ادغام کند.
کرپن افزود : « استانداردهایی مانند USD این امکان را برای ما فراهم میکنند که به سرعت با نرمافزارهای جدید سازگار شویم و راه را برای استفاده از پلتفرم NVIDIA’s Omniverse باز میکنند. خیلی طول میکشد تا از آزمایش به تولید کامل برسیم. به همین خاطر ما تازه شروع به کار با این سیستمها کردهایم ، با این حال به قابلیتها و مزایای جالبی دست یافتهایم. همچنان در حال پیگیری پیشرفتها در زمینه هوش مصنوعی هستیم و در حال حاضر هم آن را با استفاده منظم در برنامههای کاربردی نظیر برنامههای حذف نویز ( denoising ) و ارتقاء مقیاس ( upscaling) رصد میکنیم. هدف از استفاده از هوش مصنوعی و ML آنست که بتوانیم با کمک آنها برخی از کارهای vfx و بخشهای خاصی از انیمیشن را انجام دهیم، اما در هر حال وجود دست و چشم هنرمند نقاش برای حیاتبخشیدن به پروژهها و آثار ضروری است. »
پیشرفت مداوم
کرپن در عین تلاش دائم برای استفاده از نوآوری، قصد دارد تا رویکردی متعادل در شیوه به کارگیری فناوریهای جدید داشته باشد. برخی از نقاشان و هنرمندان با استفاده از سیستمهای ارتقاءیافته و نرمافزارهای به روزشده هیجانزده میشوند، اما برخی دیگر ترجیح میدهند که روشی منطقیتر و قابلپیشبینیتر را در کار پیش بگیرند.
کرپن در نهایت افزود:« من سعی میکنم امکانات و فناوریهای جدید را یکباره در استودیو معرفی نکنم. ایجاد تحول و پیشرفت مداوم مهم است، اما این کار را باید با مسئولیتپذیری انجام داد. ما تنها به سراغ فناوریهایی میرویم که قابلیتهایشان به خوبی اثبات شده و مستندات کافی دارند. گاهی اوقات این امر مستلزم آنست که جلسات آموزش و یادگیری با نقاشان و هنرمندان داشته باشیم. قطعاْ این احتمال وجود دارد که دلزدگیها و خستگیهایی وجود داشته باشد، اما تقریباْ همه آدمها وقتی صاحب یک دستگاه جدید شوند و این دستگاه یک کامپیوتر HP از سری Z باشد، خیلی هیجانزده میشوند. »
این مطلب 0 دیدگاه دارد.