skip to Main Content

سبک مخصوص به خودتان را ایجاد کنید

چگونه یک سبک منحصر‌به‌فرد  و جذاب برای خریداران آثار هنری ایجاد کنید؟ بیشتر کارشناسان هم‌نظر هستند که هر هنرمندی یک سبک منحصربه‌فرد دارد، چرا که هر انسانی یک سلیقه منحصربه‌فرد دارد. نحوه شروع کار به این صورت است که ابتدا سه تا پنج هنرمند حرفه‌ای که کارشان را بیشتر دوست دارید، شناسایی کنید. در مرحله بعد فهرستی از ویژگیهای خاص هر هنرمند که سبب شده کارش برای شما جذاب باشد، تهیه کنید. مثلاً اگر سبک جان کلاسن ( Jon Klassen) را دوست دارید ، ممکن است مواردی همچون اَشکال هندسی مشخص، پس‌زمینه سفید، تعداد محدود رنگهای تیره، سایه‌روشن قوی و بافت را یادداشت کنید.

وقتی فهرست خودتان از ویژگیهای آثار این سه تا پنج هنرمند را تهیه کردید، می‌توانید آثار آنها را با یکدیگر ترکیب کنید. از هر هنرمند چند ویژگی را بگیرید و ترکیبی منحصربه‌فرد از این عناصر سبکی ایجاد کنید که مخصوص به خودتان باشد. بیننده کار باید تشخیص دهد که شما از کار چه کسی تأثیر گرفته‌اید، اما احساس نکند که آن بخش تقلید مستقیم از اثر یک هنرمند است. در طول تاریخ، هنرمندان زیر نظر هنرمندان توانا و چیره‌دست شاگردی کرده‌اند. به سادگی می‌توانید به آثار بزرگترین نقاشان و مجسمه‌سازان نگاه کنید و تشخیص دهید که از چه کسی تأثیر گرفته‌اند.

حالا نوبت به قسمت سخت می‌رسد. باید سالها تلاش کنید تا چند اتفاق کوچک رخ دهد. اول شروع به شکل دادن روشهای خلق اثر به شیوه مخصوص به خودتان می‌کنید. این شیوه‌ها ممکن است خیلی ملموس و واضح نباشند، اما وقتی موارد نوشته‌شده در لیست ویژگیهای سبک هنرمندان موردعلاقه‌تان را اجرا کردید، به‌طور طبیعی شیوه تفکرتان شروع به تکامل‌یافتن می‌کند. چندین سال طول می‌کشد تا این امر تحقق یابد، برای همین ممکن است خودتان متوجه آن نشوید، اما احتمالاً دیگران به آن اشاره خواهند کرد.

آخرین اتفاقی که رخ می‌دهد اینست که لیست اولیه‌تان را فراموش خواهید کرد. کار بر روی یک اثر را شروع می‌کنید و آن اثر از ابتدا تا انتها متعلق به خودتان خواهد بود. در صورتی که موفق شوید، احتمالاً متوجه می‌شوید که دیگران از شما تقلید می‌کنند. این امرمی‌تواند تملق‌آمیز و در عین حال تهدیدکننده باشد.

اگر هنوز در حال تحصیل هستید و یا به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید و تنها چند سال است که به صورت حرفه‌ای به این کار مشغول هستید، به خاطر داشته باشید که غالباً پنج تا ده سال طول می‌کشد تا  یک هنرمند سبک واقعی خودش را پیدا کند. روندی که پیش از این شرح دادم می‌تواند به این امر سرعت ببخشد، اما اگر در این کار جدی و مصمم باشید، قطعاً سبک مخصوص به خود را خواهید یافت؛ زیرا هر یک از ما یک انسان منحصربه‌فرد هستیم و سبک منحصربه‌فردی داریم که در انتظار بروزیافتن است. آیا حاضرید تا جایی پیش بروید که این سبک امکان بروزیافتن پیدا کند؟

« اگر مدام پیگیر ایجاد این سبک باشید، قطعاً آن را “ خواهید ساخت”  . «هنر» همین است. به عبارت دیگر باید بر روی یک جریان ثابت خلق هنر تمرکز کنید و مهم‌تر از آن مدام اثر هنری بهتری خلق کنید. »

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو