skip to Main Content

نانوایی آلیس در سرزمین عجایب خوراکی‌های عجیب وغریب عرضه می‌کند

تمام روزهای سال، نه فقط روز تولدت، برات مبارک باشه

برای من؟

برای تو.

تمام روزهای سال، نه فقط روز تولدت، برات مبارک باشه

برای من؟

برای تو.

عزیزم، حالا شمع رو فوت کن

تا آرزوت برآورده بشه

تمام روزهای سال، نه فقط روز تولدت، برات مبارک باشه

-از «آلیس در سرزمین عجایب» اثر دیزنی (1951)

جشن تولد در روزهایی غیر از روز تولد. موقعیتهای عجیب‌و غریب. دستگیره‌های دری که حرف می‌زنند. دیزنی دنیای  بسیار عجیب‌وغریب  آلیس در سرزمین عجایب را به عنوان یک فیلم دوست‌داشتنی و یک محل توقف برای رسیدن به مقاصد مختلف در آناهایم (Anaheim)، پاریس و توکیو پذیرفته است. امسال این داستان جاودانه لویس کارول ( Lewis Carroll) الهام‌بخش ساخت سریال جدید دیزنی به نام نانوایی آلیس در سرزمین عجایب شده که محور اصلی آن در مورد یکی از نوادگان آلیس اصلی و ماجراهای او به عنوان یک سرآشپز خارق‌العاده و ماجراجوست.

چلسی بیل (Chelsea Beyl)
چلسی بیل (Chelsea Beyl)

به تازگی چلسی بیل (Chelsea Beyl) ، تهیه‌کننده اجرایی و فرانک مونتاگنا (Frank Montagna)، کارگردان هنری و تهیه‌کننده مشترک این مجموعه در مصاحبه‌ای با مجله انیمیشن در مورد مدرن‌سازی آلیس و ساختن دنیایی که وی در آن با غذایی که درست می‌کند، دوستانش را دور هم جمع می‌کند، سخن گفتند. آنها گفتند که می‌دانستند که قصد دارند حس کنجکاوی و اکتشافی را که  در فیلم ساخته‌شده  توسط کلاید جرونیمی (Clyde Geronimi)، ویلفرد جکسون (  Wilfred Jackson) و هامیلتون لوسک ( Hamilton Luske ) در سال 1951 مورد علاقه بسیاری از مخاطبین بود ، در این فیلم نیز ایجاد کنند.

بیل که علاوه بر داستان قدیمی آلیس، از خواهرش که یک شیرینی‌پز است نیز الهام گرفته است، می‌گوید،« آلیس را به عنوان یک شخصیت در نظر بگیرید، این شخصیت در هنگام عبور از تمام مکانهای موجود در سرزمین عجایب بسیار نترس و کنجکاو است. این خصیصه یک ویژگی خارق‌العاده بود که من می‌خواستم مطمئن شوم که حتماً به آلیس جدید، مدرن و بازسازی‌شده ما منتقل شود، چرا که تصور می‌کنم بچه‌ها واقعاً با کنجکاوی و عزم‌واراده‌اش برای تلاش مداوم ، درست مانند آلیس که برای یافتن راهش در سرزمین عجایب مدام تلاش می‌کرد، ارتباط برقرار می‌کنند. »

پخت نان به عنوان یک قدرت ماورایی

بیل اضافه می‌کند، « آلیس ما هم در نانوایی آلیس در سرزمین عجایب همان کار را می‌کند، اما این بار این کار را پخت نان، غذا و دستورهای آشپزی‌اش انجام می‌دهد. نان‌پختن قدرت ماورایی اوست. من خواستم تا در کارمان آلیس دوستانی هم داشته باشد. به نظرم بچه‌ها می‌توانند خودشان را در قالب شخصیتی یکی از این دوستان  چه در قالب شخصیت هتی ( Hattie) که کمی حواس‌پرت است  و چه در قالب  شخصیت رزا که شاهزاده قلبهاست، تصور کنند. فرگی ( Fergie) هم هست که خرگوش سفیدی‌ست که کمی عصبی و بسیار وفادار است و برای آلیس همه‌کار می‌کند.

تیم طراحی کار روشهای خلاقانه‌ای برای ادغام طراحی‌های فیلم اصلی با صحنه‌های این مجموعه جدید یافتند و این دو اثر را با شیوه‌های جالبی با یکدیگر درآمیختند.

مونتاگنا می‌گوید،« ساختن چنین نانوایی که نظیرش را تا به حال کسی ندیده، کار خیلی جالبی بود. این محل بیشتر از آنکه یک نانوایی واقعی باشد، یک کارگاه است و چیزهایی همچون یک مخلوط‌کن غول‌پیکر، یک فر سخن‌گو و یک انباری دار که خاصیتی مبهم و غیرواقعی دارد_ وقتی آلیس به این انباری می‌رود، در حقیقت از پله‌ها پایین می‌رود ، در فضا شناور می‌شود و موادی را که لازم دارد، برمی‌دارد. به همین خاطر  یافتن راهی برای ترکیب مواد لازم برای پخت نان با یکدیگر که درست مثل یک ترکیب طبیعی به نظر برسد خیلی سرگرم‌کننده بود. »

فرانک مونتاگنا (Frank Montagna)

استعدادهای کلامی برجسته‌ای نیز در این اثر به کار گرفته شده‌اند. صداپیشگان این اثر عبارتند از : دونالد فیسون (اسکرابز) (Donald Faison (Scrubs)) در نقش هری ، خرگوش مریخی، کریگ فرگوسن ( Craig Ferguson) در نقش دستگیره در، جک استانتون ( Jack Stanton) در نقش فرگی، خرگوش سفید، جان اسکادا ( Jon Secada) در نقش پادشاه قلبها ، ترکیبی از شخصیت‌سازی وانسا بایر ( Vanessa Bayer) و بابی موی‌نیهان ( Bobby Moynihan) در نقش صداهای امرکننده و نهی‌کننده و لیبی رو ( Libby Rue) در نقش شخصیت اصلی داستان، یعنی آلیس.

جان کاوانا ( John Kavanagh) ، آهنگساز این مجموعه که در  فیلمهای سوفیای اول (Sofia the First) و Elena of Avalor نیز کار کرده، آهنگهای فیلم اصلی را در این کار استفاده کرده که بر طبق گفته بیل همان « روایتگری احساسی به وسیله موسیقی» را با خود به همراه می‌آورد و کار وی را از سایر آثار متمایز می‌کند. تهیه‌کننده اجرایی این کار از اینکه مخاطبین چندین آهنگ جدید را که مخصوص این سریال ساخته‌شده، خواهند شنید، بسیار هیجان‌زده است.

بیل و مونتاگنا در خلال صحبتهایشان در مورد ظاهر این اثر ، اشاراتی هم به هنر مفهومی به کار رفته در آن که اثر هنرمند افسانه‌ای، ماری بلیر (Mary Blair) است، نیز داشتند. این هنرمند کارهای هنری مفهومی  آلیس در سرزمین عجایب، سیندرلا و پیتر‌پن را نیز انجام داده است. جزئیات موجود در سری جدید از انتخاب رنگها و ایده‌های وی الهام گرفته‌اند.

مونتاگنا می‌گوید،« بدیهی‌ست وقتی مردم به نسخه دیزنی از آلیس فکر می‌کنند، همان دختر سفید و آبی را تصور کنند. به همین خاطر ما مجبور بودیم با همان ترکیب شروع کنیم، زیرا آن تصور همان چیزی بود که همگان از آلیس می‌شناختند و دوستش داشتند. اما بعد ویژگیهای مورد نظر خودمان را به این شخصیت دادیم. آن را کمی فشرده‌تر و بامزه‌تر کردیم. به نظر می‌رسد که طرحهای شطرنجی و حلقه‌های چرخشی نوعی حال‌وهوای عصبی و در عین‌حال جذاب به او می‌دهد. در هنگام خلق این اثر مدام به همه می‌گفتیم که قصد نداریم این سرزمین ، سرزمینی که در کتاب داستان است، باشد. این سرزمین یک سرزمین افسانه‌ای و خیالی نیست، بلکه سرزمین شگفتی‌ها و عجایب است. در این دنیا وقتی به اتاقی پا می‌گذارید، می‌بینید که همه چیز در آن وارونه است. »

وی می‌افزاید،«  در این دنیا همه‌چیز واقعی‌ست، گویی هیچ‌گاه به شکل دیگری نبوده است. در این دنیا هیچ رنگ و بویی از موجودات خیالی وجود ندارد. اگر خوردن یک قطعه کیک سبب بزرگ شدن شما می‌شود ، این یک امر واقعی‌ست. فقط همین و نه چیز دیگر. در ابتدای کار با تمام تیم نقاش‌ها و طراح‌ها تصمیم گرفتیم که : بیایید دنیایی را بسازیم که همه از این فیلم در یاد دارند، اما ما آن را از نو خلق کنیم و دنیایی خاص و منحصربه‌فرد برای این شخصیت و این اثر باشد. »

تولید این کار در دوران همه‌گیری کرونا آغاز شد و در ابتدا یک تیم کوچک 10 نفره در استودیوی انیمیشن تلویزیونی دیزنی کار طراحی، سرهم کردن و چیدمان مجموعه را انجام دادند. بعدها استودیوی  ICON Creative به عنوان شریک در ساخت انیمیشن به این تیم اضافه شد. این استودیو در ونکوور قرار دارد و یک تیم 60 نفری از انیماتورها را در اختیار دارد که بر روی فصل اول سریال کار می‌کردند.

موجودات عجیب‌وغریب آشنا

در طول توسعه کار مشخص شد که شخصیتهای فرعی هم باید به بخشی از کار تبدیل شوند. حتی بچه‌هایی که هنوز به سن مدرسه نرسیده‌اند و تازه با آلیس آشنا می‌شوند ، ممکن نیست این شخصیتها را نادیده بگیرند، علاقمندان بزرگسالی هم که به همراه بچه‌ها کار را تماشا می‌کنند ممکن است به دنبال گربه خندان یا خرگوش سفید بگردند. این شخصیتها هم بخش بزرگی از ماجراهای آلیس هستند.

مونتاگنا می‌گوید،« وقتی شخصیتهای اصلی‌مان را انتخاب کردیم، وارد کار شده و مشخص می‌کنیم که هر شخصیت باید چه شکل و ظاهری داشته باشد؛ به شکلی سازمان‌یافته و روشمند شخصیتهایی را که لازم داریم انتخاب کرده و وارد کار می‌کنیم. البته می‌دانستیم که یک ملکه قلب، یک شخصیت کلاه‌دار دیوانه و یک خرگوش سفید لازم داریم و همه آنها باید با کاری که با این آلیس جدید کرده‌ایم و با این مجموعه همخوانی داشته باشند. کتاب و فیلم حقیقتاً در مورد آنچه که برای طراحی نیاز داشتیم به ما کمک کرد. اگر دارید کاری در مورد آلیس در سرزمین عجایب می‌سازید، بینندگان به احتمال زیاد مشتاق دیدن گربه خندان خواهند بود. در این مورد تفاوتی بین نسلهای مختلف نیست. او تنها یک گربه خندان است و به اندازه کافی قدرت جادویی دارد ، در آنجا زندگی کرده، شبیه به Yoda است، همیشگی و ابدی ‌ست.  او همان شخصیت قبلی‌ست، فقط قدری ایده‌های خودمان را بر رویش اعمال کردیم، قدری بامزه‌ترش کردیم و ظاهری به او دادیم که بیشتر مورد پسند بچه‌ها باشد. »

بیل اضافه می‌کند، « این برای بینندگان جدید و بچه‌هایی‌ست که فیلم اصلی را ندیده‌اند. ما می‌واستیم ظاهر جدیدی به آنها بدهیم، اما همچنان رنگها و تصاویر نمادینشان را حفظ کنیم. آلیس ظاهر یک سرآشپز کوپک را دارد و کفش کتانی پوشیده اما هنوز پیراهنی آبی‌رنگ به تن دارد. به همین دلیل وقتی نگاهش می‌کنی می‌دانی که کیست. در مورد شخصیت کلاه‌دار دیوانه‌مان هم وضع به همین صورت است. او ویژگیهایی از شخصیت کلاه‌دار دیوانه در فیلم اصلی را با خود دارد. و در مورد رنگها و طراحی تمام شخصیتهایی که در کنار آلیس هستند، قطعاً از ماری بلیر و فیلم اصلی الهام گرفته‌ایم.»

با اینکه این اثر در زمان اجرای قرنطینه ساخته شد،  هم بیل و هم مونتاگنا از خلق یک شیوه جدید برای ارائه داستان آلیس خشنودند.

مونتاگنا می‌گوید،« چلسی و من همیشه به شوخی به هم می‌گوییم که ما هیچ‌وقت در یک دفتر در کنار هم کار نکرده‌ایم _ اما آنقدر خوش‌شانس بوده‌ایم که در این مجموعه در کنار یکدیگر قرار بگیریم و دوران همه‌گیری را در سرزمین عجایب سپری کنیم.»

نانوایی آلیس در سرزمین عجایب در تاریخ 9 فوریه ساعت 10:30 صبح از طریق Disney Junior و کانال دیزنی پخش می‌شود. چند قسمت ابتدایی این سریال از طریق پخش‌کننده Disney+ هم قابل دسترسی خواهد بود .

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو