skip to Main Content

سبک هیولایی استاپ‌موشن سریال پاتریک ستاره‌ای ویژه‌ی هالوین

در آثار تولید شده تا به امروز، کمتر شاهد ترکیب سبک‌های مختلف انیمیشن با هم هستیم و جای خالی ترکیب دپارتمان های انیمیشن سازی شدیدا احساس می‌شود. در گزارش زیر به پتانسیل‌های این سبک و چالش‌های آن خواهیم پرداخت، به امید اینکه چنین سبکی را در آثار ایرانی ببینیم. این سبک انیمیشن‌سازی را در اسپین اف‌های تولید شده از سریال باب اسفنجی شلوار مکعبی شاهد هستیم. به مناسبت جشن هالویین امروز می‌پردازیم به اسپین آف جدید تولید شده به نام ترور در لیگ ۲۰۰۰۰٫


در  فیلم «ترور درلیگ ۲۰۰۰۰»، که در ۲۲ اکتبر درشبکه تلوزیونی Nickelodeon نمایش داده شد، دوستان بی‌کینی باتوم لحظات ترسناک و هالویینی برایمان به ارمغان آوردند. این بار در سبکی تلفیقی با استاپ‌موشن  که توسط استودیو screen Novelties تهیه شده است.

پاتریک و دوستانش در بیکینی باتم اینجا هستند تا اوقات  ترسناک بامزه‌ای را برای طرفداران رقم بزنند با داستان‌های هالووین الهام گرفته از فیلم‌هایی به سبک کلاسیک ترسناک. حماقت‌های بیشمار و رفت و برگشتی این انیمیشن تلفیقی، لحظاتی امیخته از خنده و دلهره را به ذهن و تصور مخاطب میاورد.

سریال کارتونی “نمایش ستاره پاتریک ”  که توسط نیکلودین ساخته شده و یک سریال کوتاه آمریکایی است، در اصل دومین اسپین‌آف از مجموعه باب اسفنجی شلوار مکعبی بعد از سریال کوتاه کمپ کورال محسوب می‌شود.این قسمت ویژه هالووین «ترور در لیگ ۲۰۰۰۰» ، در ۲۲ اکتبر ساعت ۷ بعد از ظهر به نمایش درآمد. این نمایش شامل مجموعه‌ای از داستان‌هایی است که پاتریک به آزمایشگاه پلانکتونشتاین (ترکیب پلانکتون و فرانکنشتاین)، بوفه مغز زامبی‌، بوتیک موی گرگینه‌ و بیگانگان حمله و نفوذ می‌کند تا مقداری آب نبات بدزدد و درحالی که اشاره‌ای به آثار کلاسیک هالووینی در گذشته مانند بیگانگان(۱۹۸۶ Aliens) و عروس فرانکشتاین(The Bride of Frankenstein 1935) دارد.

مارک سکارلی) ( Marc Ceccarelli یکی از تولیدکنندگان سریال به همراه وینسنت والر   ( Vincent Waller) و جنی مونیکا Jennie Monica )  (دیگر تولید کنندگان این سریال، توضیح می‌دهد: «ما هر قسمت را طوری ساختیم که بیننده احساس کند در حال گشت و گذار وعوض کردن کانال‌های ذهن معیوب پاتریک است. «این باعث می‌شود نمایش بیشتر شبیه زمین بازی انیماتور باشد. مخصوصاً برای کسانی  مثل ما که عاشق کمدی کوتاه هستند و طرح‌های متنوعی دوست دارند. ”

والر می افزاید: «این نمایش، کنسرتی رویایی برای یک کارتوتیست است چرا که داستان‌های سریال نمایش پاتریک ستاره( The Patrick Star Show  ) بیشتر آزادی دارند و من خوشحالم که ژانرها و سبک‌های مختلفی برای به بازی در آوردن داریم.

یکی از سبک هایی که تیم به مناسبت فصل های ترسناک استفاده می‌کند ،استاپ موشن انیمیشن است. شرکت استاپ موشن انیمیشن “اسکرین ناولتی Screen Novelties ” مستقر در لس آنجلس کمک کرد تا دنیای پارچه‌ایی عروسک‌ها را به انیمیشن‌های دوبعدی و ویدئوهای لایواکشن نزدیک کند. استودیو اسکرین ناولتی تابحال دو فیلم کوتاه اورجینال سریال نمایش پاتریک ستاره  با تم هالووین و کریسمس را در گذشته برای سریال باب اسفنجی شلوار مربعی تولید کرده است.

 

سیموس والش ( Seamus Walsh )، بنیانگذار استودیو اسکرین ناولتی به همراهی مارک کابالیرو و کریس فینگان می گوید: “این شخصیت ها از هر نظر خیلی بامزه هستند.” « بخاطر پتانسیل ساده لوحی که از خود نشان می‌دهند. باعث می‌شود متحرک‌سازی آن‌ها آسان‌تر باشد، اما فشردن و کشیدن این تناسبات( اصل اول انیمیشن ) به حدی که حس شود نسخه های عروسکی این شخصیت‌هایی که همه ما می‌شناسیم و دوستشان داریم جذابیت بصری داشته باشند ( اصل آخر انیمیشن ) چالش بزرگی محسوب می‌شد .

در بخش‌های این استاپ موشن، که دیگر پرده های انیمیشن دوبعدی این فیلم را به هم متصل می‌کند، پلانکتون  در نقش فرانکنشتاین را می‌بینیم با باب اسفنجی و پاتریک در ظاهر هیولا که در یک شب طوفانی در حالی که از دست روستاییان خشمگین در جست و جو شکار آب نبات پنهان شده‌اند، تلویزیون تماشا می‌کند.

سکارلی توضیح می دهد: « سبک‌های مختلف انیمیشن به فراهم کردن تقلید ژانرهای مختلف کمک کرد. ما بیشتر شخصیت‌ها و بکگراند بخش‌های مختلف را طوری طراحی کردیم که شبیه دوره‌های مختلف انیمیشن تلویزیونی باشیم. بخش‌های علمی تخیلی فیلم شبیه به سبک مدرن United Productions of America (UPA) هستند. بخشهای ماقبل تاریخ به سبک خط‌های مارپیچ گونه تولید شد. حتی اپیزودی ساختیم که شبیه به سایکدلیک فانتزی دهه ۷۰ بود. برای بخش های ترسناک دهه ۱۹۴۰، ما تصمیم گرفتیم ممکن است  سبک استاپ موشن بهترین خروجی را داشته باشد.

والش می‌افزاید: «ایجاد پالت رنگی که فیلم‌های سیاه و سفید قدیمی را تداعی کند یک چالش واقعاً سرگرم‌کننده بود، اما وقتی از نزدیک نگاه می‌کنید، مشخص می‌شود که در واقع رنگی است. ما حتی به چیزهایی مانند احساسی که  بیننده از بافت‌های مختلف و نحوه تأثیر آن‌ها نسبت به شخصیت دقت کردیم. من عاشق کار با تیم عروسکی‌مان بخاطر همه این موارد هستم و فکر می‌کنم همه کار فوق العاده‌ای انجام دادند. ”

اما بزرگترین چالش‌هایی که هم اسکرین ناولتی و هم تیم‌های انیمیشن دو بعدی با آن روبرو بودند، لحظاتی بود که شخصیت‌های دو بعدی وارد دنیای استاپ موشن می‌شدند ، مانند زمانی که مهمان‌های ناخواسته‌ آزمایشگاه  پلانکتون را با تخم مرغ و دستمال توالت پرنک کردند، یا زمانی که پاتریک استار دوبعدی سعی می کرد از تلویزیون آزمایشگاهی بالا برود تا او و خواهرش سام استار بتوانند برای یافتن شیرینی به خانه هیولاها نفوذ کنند.

والش روند تولید آن صحنه ها را “رقصی برنامه‌ریزی شده بین انیماتورهای دو بعدی، انیماتورهای عروسکی و تدوینگرها” توصیف کرد.

والش توضیح می دهد: «ما مجبور بودیم انیمیشن خود را همزمان با ساخت انیمیشن دو بعدی پیش ببریم. بنابراین، ما پوز‌های اصلی کاراکتر‌ها را از استوری‌برد برداشتیم، از آن‌ها به عنوان کات‌اوت استفاده کردیم و سپس کامپوزیت‌های ابتدایی خود را ساختیم تا همه در مورد نحوه عملکرد با هم تعامل داشته باشند. اگر بتوانیم مکانیک حرکتی را به درستی دریافت کنیم و به خوبی با نحوه حرکت دوبعدی ترکیب کنیم، ادامه کار به تیم تدوین بستگی دارد که از ترفندهای خود برای ایجاد هماهنگی  بین دو سبک استفاده کنند. من همیشه از توانایی تیم تدوین شگفت‌زده می‌شوم. استعداد خاصی لازم است که به همه این چیزهای عجیب وغریب حس وحدت ببخشند، به شکلی که در یک دنیا دارند زندگی می‌کنند.”

والش می‌گوید: در حالی که این روند مانند خود سکانس‌ها آشفته به نظر می‌رسد، همه اینها «بخش جذاب کار» است و چیزی است که باعث می‌شود نمایش شبیه یک نمایش بداهه عظیم به نظر برسد، حتی اگر این روند از قبل برنامه‌ریزی شده باشد.

والر می‌گوید: «آن سکانسی که پاتریک از طریق صفحه تلویزیون به دنیای استاپ‌موشن وارد می‌شود، آنقدر سورئال و شگفت‌انگیز است که من را متحیر کرد. عبور از مرز بین دوبعدی به استاپ موشن واقعاً مثل یک رقصی انقجاری بود.

والر و سکارلی می‌گویند مشتاقانه منتظر فرصت های بیشتری برای ترکیب استاپ موشن در سریال نمایش پاتریک ستاره هستند.

سکارلی قول داده که  «قطعاً درقسمت‌های بعدی سریال نمایش پاتریک ستاره ، پرده‌های کوتاه بیشتری از پلانکتون‌اشتاین و پاتریک گرگینه وجود خواهد داشت. “ما عاشق آن دو کاراکتر هستیم و ما از هر فرصتی برای کار با استودیو اسکرین ناولتی استقبال می‌کنیم.”

 

والش می‌گوید: « این سبک ترکیبی بیشتر بازی برای تولید ایده است، من عاشق زمان‌هایی هستم که بتوانیم عروسک‌های لایو‌اکشن را با استاپ‌موشن ترکیب کنیم، زیرا مغز شما شروع به سؤال کردن می‌کند که این کار چه قابلیت‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد. “دیدن این دو رسانه با هم در قوه تخیل شما تاثیر می‌گذارد.”


++

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو