skip to Main Content

سازندگان مجموعه “Animaniacs” چگونه ظاهر این مجموعه را به شکلی ظریف به روزرسانی کردند

انیمیشن Animaniacs که قرار است  پخش آن از بیست نوامبر در Hulu آغاز شود ، یکی از انیمیشنهای  بازسازی‌شده کمپانی برادران وارنر در سال ۲۰۲۰ است که بسیاری  انتظار پخش آن را می‌کشیدند.

این سری جدید که  قرار است مجموعاً در دو فصل و ۲۶ قسمت ساخته شود، بحثهای زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرده است، زیرا طرفداران نسخه اصلی این سریال در دهه ۹۰ می‌خواهند بدانند که این سری تا چه حد از نسخه نمادین اولیه که از نمونه‌های کلاسیک انیمیشنهای تلویزیونی اوایل دهه ۹۰ محسوب می‌شود، تقلید کرده است. جمعه گذشته عموم مردم توانستند   با توضیحاتی که توسط کمپانی انیمیشن برادران وارنر در پانل جشنواره  مجازی بین‌المللی انیمیشن در اتاوا ارائه شد، برای نخستین بار اطلاعات نسبتاً مفصلی در خصوص این سری جدید به‌دست بیاورند. و نتیجه این بود : احتمالاً طرفداران نسخه کلاسیک این مجموعه از سری جدید رضایت زیادی خواهند داشت.

با اینکه نه فیلمی نمایش داده شد و  نه توضیحات چندانی در مورد داستان این مجموعه جدید ارائه شد، Wellesley Wild ، تهیه‌کننده اجرایی این مجموعه به وضوح اعلام کرد که آنها تلاش کرده‌اند که ظاهر سری جدید را شبیه به نسخه اصلی بازسازی کنند.

این پانل که تهیه‌کننده اجرایی همکار مجموعه ، Gabe Swarr (El Tigre: ماجراهای Manny Rivera، پنگوئنهای ماداگاسکار، پاندای کونگ‌فوکار : افسانه‌های Awesomeness) که هدایت بخش هنری کار را بر عهده دارد و Genevieve Tsai، طراح شخصیتها و Roman Laney، کارگردان هنری در آن حضور داشتند، اطلاعات زیادی را در خصوص سمت و سوی نمایشی این مجموعه فاش کرد. Swarr و سایرین توضیحاتی در خصوص رویکردی که در طراحی سری جدید داشتند، صحبت کردندو اظهار داشتند که این طراحی به نوعی برقراری تعادل میان حفظ ظاهر اولیه و به‌روزرسانی آن است تا خطوط و کناره‌های خشن و ناهموار طرحهای کار دهه ۹۰ حذف شود و محصول جدیدی خلق شود که از لحاظ بصری قابل‌قبول‌تر و راضی‌کننده‌تر باشد.

مطالب و تصاویر زیر رویکردی را که آنها در طراحی این مجموعه درحال‌ساخت اتخاذ کرده‌اند، شرح می‌دهد.

ساخت و توسعه نمای بصری

Swarr گفت که قبل از آنکه آنها در مورد آخرین رویکردشان در مورد جلوه بصری کار تصمیم بگیرند، Audrey Diehl، مدیر اجرایی کار، از او خواسته بود که « فقط یک‌سری نما و ظاهر متفاوت ارائه کنید. »  Swarr با هنرمندان و نقاشان مختلف تماس گرفت و آنها ایده‌های بسیار متنوعی داشتند، از طرحهای انیمیشن‌های قدیمی موسوم به « rubber-hose animation» ساخته شده توسط خالقان Cuphead در استودیو MDHR گرفته تا سبک « کامیکِ فرانسوی » توسط جنیفر وودJennifer Wood.  تصاویر زیر نمونه‌هایی از طرحهای ارائه‌شده توسط آنهاست:

 

قدردانی از شرکت TMS  ( Tokyo Movie Shinsha)

ایده مرحله بررسی طرح‌ها این بود که آیا سبکی وجود دارد که برای شخصیتها  مناسب‌تر از سبک موجود باشد، اما در نهایت تصمیم بر آن شد که به همان طرحهای اولیه وفادار بمانند.

اما در این مرحله Swarr به نکته‌ای پی برد و آن این بود که مجموعه قدیمی  Animaniacs یک ظاهر واحد ندارد، تنوع زیادی در انیمیشن ساخته‌شده در استودیوهای مختلفی که بر روی مجموعه دهه ۹۰ کار کرده بودند، وجود داشت. وی گفت، « ما شاهد یک انیمیشن عجیب و به نوعی کنترل‌نشده بودیم که واقعاً شلوغ و درهم‌برهم بود.»

پس از بررسیهای دقیق قسمتهای مختلف مجموعه اصلی ، این تیم قسمتهای ساخته‌شده در شرکت ژاپنی TMS Entertainment را به عنوان استاندارد برگزیده انتخاب کرد. Swarr گفت ، « برخلاف بیشتر استودیوها که شخصیتها را با خطوطی منحنی و بدون‌زاویه کشیده بودند، شرکت (TMS) به این نکته پی برده بود که باید زاویه‌هایی نیز وجود داشته باشند. سازه‌های طراحی‌شده از سوی آنها بسیار خوب و قابل‌کنترل بود. آنها از چه شیوه‌ای برای این کار استفاده کرده بودند؟ قطعاً یکی از شیوه‌های آنها که در حقیقت می‌شد آن را در کارشان به خوبی مشاهده کرد، طرز مناسب کنار هم‌قرار دادن تمام اجزا کنار یکدیگر بود و وجود زاویه‌ها در اَشکال هم از همین‌ امر نشأت می‌گرفت. »

این امر باعث شد تا اعضای گروه قسمتهای ساخته‌شده توسط شرکت TMS را با دقت بیشتری بررسی کنند. Swarr گفت، « (ما) به معنای واقعی کلمه کار آنها را به صورت جزء به جزء بررسی کردیم. آنها بسیاری از حالات چهره را کاملاً زاویه‌دار کشیده بودند؛ جزئیات را ساده و مختصر کرده بودند؛ مثلاً خیلی از چین‌وچروکها ساده و مختصر شده بود؛ آنها دقت زیادی کرده بودند که اغلب چهره‌ها نامتقارن  باشند، در واقع آنها برای کمک به بیان بهتر حالت چهره عمداً پرسپکتیو چهره را نادیده گرفته بودند. این کار بزرگ و خارق‌العاده زمانی انجام شده بود که شخصیتها لبخند می‌زدند یا اخم می‌کردند، بیشتر به نمای کلی و خطوط خارجی چهره توجه می‌کردند تا بتوانند (به این حالت) ظریف وبامزه در قسمت پایین صورت دست پیدا کنند. کار دیگری که TMS انجام داده بود این بود که در طرحهای اولیه تا حد زیادی از آناتومی استفاده کرده و اَشکال را ساده و مختصر کرده بود. مزیت این روش TMS این بود که باعث می‌شد شخصیتها راحت‌تر در وضعیتی بینابینی ( نه کاملاً زاویه‌دار و نه کاملاً بی‌زاویه) قرار بگیرند. این تفکیک و بررسی جزء به جزء نشان می‌دهد که  کدام نکات و موارد در شیوه قدیمی TMS  در طراحی شخصیتها بیشتر مورد توجه سازندگان مجموعه جدید قرار گرفته است:

ساخت ظاهر مجموعه

در حقیقت ظاهر به‌روزشده قسمتهای جدید زمانی شکل گرفت که Swarr با یکی از نقاشهای شرکت انیمیشن برادران وارنر به نام Genevieve Tsai که در همان طبقه  بر روی  مجموعه تخم‌مرغهای سبز و ژامبون، متعلق به Netflix، کار می‌کرد، آشنا شد. Tsai که در دوران کودکی از طرفداران نسخه اصلی این مجموعه بود، به خوبی اصل برقراری موازنه دقیق بین حفظ طراحی‌های آشنای قدیمی و در عین‌حال به‌روز کردن آنها برای تولید محصول جدید را درک می‌کرد.

Tsai گفت، « سبک من فقط یک حالت زاویه‌دار دارد ، به همین خاطر این سبک را روی شخصیتها اجرا می‌کنم. من به نوعی  ویژگیهایی را که در کارهای TMS دوست داشتم، حفظ کردم و فقط قدری آنها را ساده‌تر و چهره‌ها را قدری فشرده کردم، زیرا حقیقتاً این چهره‌های فشرده و ژستهای دینامیک را دوست دارم. فقط  از نظر زیبایی‌شناختی قدری روی آنها کار کردم. به نظر من همه چیز از قبل در کارهای TMS وجود داشت و درست مثل ترکیب کردن تمام این اجزای جالب با یکدیگر که چاک جونز (Chuck Jones) قبلاً در سبک اصلی کار خودش، آن را انجام داده بود ، همه این بخشها به این شکل کنار هم قرار گرفته بودند.  » .(یکی از راهنماهای اصلی در تولید این مجموعه آن بود که تیم سازنده آن تنها به مطالعه و بررسی Animaniacs نپرداختند، بلکه آثاری که الهام‌بخش سازندگان نسخه اصلی این مجموعه بودند،همچون نمایشهای کوتاه Looney Tunes به کارگردانی چاک جونز را نیز مطالعه و بررسی کردند. )

مقایسه طرحهای قدیم و جدید

Swarr خاطرنشان کرد ، «با اینکه “تغییرات بزرگی” در نحوه ترسیمِ شخصیتها ایجاد شده، اما طرفداران مجموعه اصلی به محض دیدن آنها احساس می‌کنند که با این شخصیتها آشنا هستند. آنها یک جورهایی بیشتر به چهره‌هایی که در خاطر شما هستند،شباهت دارند، نه آنچه که واقعاً به نظر می‌رسند. »

Swarr گفت،« شخصیتهای مجموعه اصلی شانه و آرنج داشتند و ضخامت آن درست مانند دست واقعی انسان از باریک به پهن بود و (TMS) دقیقاً این اصل باریک به پهن را رعایت کرده بود. ما تمام سرنخ‌ها و راهنمایی‌هایمان را از این کار گرفتیم.»

Tsai توضیحات بیشتری در این مورد می‌دهد،« برنامه قدیمی (ساخته‌شده توسط TMS) از پهن به باریک بود، در قسمت شانه‌ها پهن‌تر و در قسمت مچ دست (و مچ پا) باریک‌تر، اما کار ما عکس اینست، یعنی در قسمت شانه‌ها باریک‌تر و در قسمت مچ دست (و مچ پا) پهن‌تر است ، و قسمت مچ به پایین پا قدری ساده شده است. مثلاً به جای کشیدن انگشتان پا به صورت جدا از هم، پا به صورت یک‌دست کشیده شده است و آنها را مانند سبک آستین لباسهای طرح Wacko ساده کرده و در محل شروع اندامها زاویه‌ها را حفظ کرده‌ایم.

تغییرات ظریف طرحهای جدید” Animaniacs” و تفاوت آنها با طراحی‌های قدیمی

به گفته Swarr درست کردن نقش و کار چشمهای شخصیتها یکی از بزرگترین چالشهایی بوده که  تیم سازنده همواره با آن روبرو بوده‌اند،« چشمها مانند یک راز بودند. مجبور بودیم که تمام قسمتها را بررسی کنیم. چشمها گاهی  به شکل یک نقطه بودند  و گاهی شکل دیگری داشتند. Genevieve این ایده عالی را ارائه داد که ، بیایید چشمهایی غیرواقعی بکشیم که قابل دیدن نیستند و بعد مردمکهایی داشته باشیم که حتی اگر عقب و جلو هم بروند، نتوانند از حد آن چشمها فراتر بروند. و بلافاصله پس از آن، وقتی دوباره سراغ بخشی از انیمیشن می‌رفتیم، می‌گفتیم ، خب، بیایید چشمها را به تنهایی حرکت ندهیم، بهتراست که تمام سر را با هم حرکت دهیم ، برای اینکه این کار خیلی عجیب و جالب بود…. این کار جالبی بود، ما برای آنکه بتوانیم همه چیز را کنار هم قرار دهیم، قوانین جدیدی ایجاد کردیم.

سازندگان سری جدید این برنامه سعی کردند که قوانین ثابتی برای نحوه کار چشمهای شخصیتها وضع کنند

یکی از دلایل اصلی آنکه سازندگان این مجموعه جدید سعی کردند تا مجموعه قوانین ثابتی را برای شیوه ترسیم شخصیتها وضع کنند این بود که چندین استودیوی مختلف در ساخت این انیمیشن شرکت دارند. علاوه بر شرکت انیمیشن برادران وارنر در Burbank ، کالیفرنیا که مدیریت تمام مراحل پیش‌تولید و پس‌تولید را بر عهده دارد، حداقل هفت استودیو در سه کشور مختلف بر روی این مجموعه کار می‌کنند: استودیو انیمیشن Yowza در تورنتو، Tonic DNA در مونترال، Titmouse در ونکوور، استودیو انیمیشن Snipple در مانیل در کشور فیلیپین و سه استودیو در سئول در کره جنوبی به نامهای : Digital Emation، Tiger Animation و Saerom Animation.

طرحهای نهایی ، اثر Genevieve Tsai

پس‌زمینه‌ها

توضیحات ارائه‌شده در پانل اتاوا بیشتر در مورد شخصیتها بود و در مجموع صحبت چندانی در مورد  کارگردانی هنری این مجموعه نشد، اما Roman Laney ، کارگردان هنری مجموعه توضیحاتی در خصوص نحوه کار تیم در ایجاد تغییرات ظریف و جزئی برای به‌روزکردن ظاهر نقاشیهای پس‌زمینه کار ارائه کرد. وی گفت، « به عقیده من مواردی در مجموعه اصلی هست که از نظر ما بقایایی از دهه ۹۰ به حساب می‌آیند و ما قصد داشتیم که از آنها اجتناب کنیم.»

وی شرح داد که آنها چطور تلاش کرده‌اند  در عین حال که از “بقایای ” دهه ۹۰  همچون سبکهای طراحی قدیمی مانند banana pan، پس‌زمینه‌های ” خمیده و بدون گوشه” و وابستگی بیش از حد به تکنیک رنگ‌پاشی (airbrush) اجتناب می‌کنند،تازگی وطراوت بیشتری در زمینه کار ایجاد کنند تا زمینه کار با سبک جدید شخصیتها هم‌خوانی داشته باشد.

نمونه‌های زیر نشان می‌دهد که چگونه پس‌زمینه‌های اصلی کار برای بخشهای Animaniacs و Pinky & the Brain به‌روز شده‌اند:

 

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو