تهیه کنندگان، کریس برمبل و آرون وارنر از مراحل کار خود در ” Wish Dragon” سخن میگویند
از نظر مدیر BASE Media و تهیهکننده مجموعه ” Shrek” که برنده جایزه اسکار شده است، هیچ چیز تصادفی و اتفاقی در مورد انیمیشن بلند داستانی جدیدش که به شدت مورد تحسین نقادان قرار گرفته و هماکنون در حال پخش در Netflix است ، وجود ندارد ، جز این حقیقت که واقعاً آنها آن را ساختهاند.
تمایل به روایت داستانهای اصیل، همراه با عزم جدی برای تسخیر کامل قلبها و بیان ” راه درست” در انیمیشن پایه اصلی کار فیلمسازانی چون کریس اَپلهانسChris Appelhans ، کریس برمبل Chris Bremble و آرون وارنرAron Warner است که با تکیه بر آن، دست به تهیهی انیمیشن بلند داستانی برجستهی کامپیوتریشان که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته ، Wish Dragon زدند.
وارنر برنده جایزه اسکار که به همراه برمبل و بازیگر مشهور جکی چان، تهیهکنندگی Wish Dragon رابر عهده داشته، میگوید،« با توجه به چالشهای موجود، خیلی بهتر از چیزیست که تصور میکردم.»؛ نویسندگی و کارگردانی کار بر عهده اَپلهانسChris Appelhans بوده است ، میتوانید مصاحبه AWN’s را اینجا ببینید. وی میافزاید،« فکر کنم فیلم قشنگی شده باشد. وقت و فکر زیادی برایش صرف شده است. در این فیلم هیچچیز تصادفی نیست، جز این حقیقت که در واقع ما آن را ساختیم. »
Wish Dragon داستان پسر جوانی به نام دینDin ، با بازی مولانز جیمی وانگ، است که در یک محله پرجمعیت و کارگرنشین در چین زندگی میکند و با دختری به نام نیلاLi Na (با بازی ناتاشا لیو بوردیزو) دوست میشود. این دو در کودکی تمام اوقات خود را با هم سپری میکنند، تا اینکه نیلا به همراه پدرش به یک شهر بزرگ میرود و زندگی گذشته خود و از جمله دین را رها میکند.
سالها بعد، غریبهای مرموز به دین که حالا دانشجوی کالج و همچنان مصمم است که به تلاش خود برای یافتن فرصتی برای دیدار دوباره نیلا ادامه دهد، یک قوری از جنس یشم میدهد. این قوری یک “اژدهای آرزوی” صورتیرنگ ، پپشمالو ،بینهایت سحرآمیز و فوقالعاده با مزه به نام لانگ Long را در خود جای داده – که نقشش را جان چو به خوبی بازی میکند؛ لانگ مشتاق است سه آرزوی آخر آخرین اربابی که طلسم شده تا قبل از آزادی و رفتن به بهشت از او اطاعت کند را برآورده کند. این فیلم مملو از تصاویر زیبا، درخشان، زنده و خوشآب و رنگ است که به خوبی از آنها برای نشان دادن یک داستان عاطفی استفاده شده ، داستانی که بر اهمیت خانواده، روابط انسانی و آنچیزی که به معنای “ثروت” واقعیست، تأکید دارد.
وارن و برمبل در این فیلم با “چالشهای” سختی روبرو بودند، از سرمایهگذاران چینی گرفته که به شکلی ناگهانی در صدد تغییر محل فیلم از چین به محله چینیها در شهر نیویورک بودند تا توقف زودهنگام اکران چینی فیلم به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹ (ویروس کرونا) و تعطیلی اجباری سینماها. علاوه بر آن یک مانع نسبتاً بزرگ هم که از همان ابتدای شروع به کار تیم وجود داشت، استودیوی انیمیشن خودشان بود. Wish Dragon نخستین انیمیشن بلند داستانیست که با تهیهکنندگی برمبل از شرکت BASE Media ، یکی از شاخههای BASE FX که یکی از تهیهکنندگان برتر VFX در چین است و با همکاری مالی شرکتهای Sony Pictures, Sony Pictures Animation, Sparkle Roll Media, Tencent Pictures و Netflix ساخته شده است. لازم به گفتن نیست که تولید این فیلم از شروع تا انتها خیلی سریع پیش رفت.
برمبل، مدیر BASE FX که به خاطر کارش در فیلمهایی مانند Monster Hunt و جنگ ستارگان: The Force Awakens معروف شده است، میگوید،« آن زمان تقریباً یک دهه بود که کارهای نسبتاً موفقی در حرفه جلوههای بصری انجام میدادیم. ما برخی کارهای مربوط به انیمیشن را انجام داده بودیم، اما درواقع هیچگاه یک فیلم انیمیشن نساخته بودیم. به همین خاطر فرایندهای lookdev و استوریبرد خودمان را در Titmouse آغاز کردیم. ما جایی را از آنها اجاره کردیم و از چند نفر از هنرمندانشان خواستیم که در مراحل اولیه بر روی این فیلم کار کنند ، چونکه خودمان زیرساختی نداشتیم. وقتی آرون به فیلم ملحق شد، بیشتر کارکنان را به دفاتر او منتقل کردیم. فکر میکنم در ژانویه ۲۰۱۷ ما چهار هنرمند انیمیشن داشتیم و تا اکتبر ۲۰۱۸ این تعداد به ۱۸۵ نفر رسید.
برمبل و اَپلهانس از ابتدا با هم بر روی Wish Dragon کار میکردند، اما وارنر که به خاطر تولید مجموعه Shrek در شرکت DreamWorks معروف شده بود، پیش از آنکه از وی دعوت کنند تا به عنوان تهیهکننده با پروژه همکاری کند ، سعی کرده بود که Wish Dragon را از اَپلهانس بخرد.
وارنر به خاطر میآورد، « کریس یک داستان کوتاه یک خطی داشت و چند تا کار هنری، و خب، من گفتم میخوامش، اما اون رو به من نفروخت. » اوقاتم تلخ شد. حدود یک سال بعد بهم زنگ زد و گفت ،” حالا میخوای تهیهکننده اون کار باشی؟ ” و من گفتم ،« آره، همهجوره میخوام.» وی ادامه داد، « این فیلم به شکلی گمراهکننده ساده است و من از همین خوشم میاد. فکر میکنی خیلی ساده میشه اون رو دستهبندی کرد، ” اوه، این همون علاءالدینه یا فلان داستانه. اما هیچکدوم از اونها نیست و تقریباً همه اونها هست. من فقط از این واقعیت خوشم میاد که این کار استخوونبندی خیلی محکمی داره، برای همین تمام این زحمتها میتونه صرف کامل و زیبا کردن این بدنه بشه.»
بعد از آنکه اجرای پروژه با انرژی و تلاش انیماتورهای جوان ، بااستعداد و مشتاقی که با راهنماییهای کارگردان انگیزه بیشتری هم پیدا کرده بودند، آغاز شد ، چالش بعدی تضمین اصیل و خاص بودنِ فیلم بود؛ اَپلهانس، وارنر و برمبل تمام تلاش خود را صرف این کردند که مطمئن شوند که چینی که در فیلم ارائه میکنند – چه از نظر بصری و چه از نظر روایی – همان چینی باشد که افراد آشنا به این کشور، مردمش و فرهنگش میشناسند. و در عین حال سرگرمکننده هم باشد. اما پیدا کردنِ نظرات معتبر و صحیح خارج از تیم که دیدگاههای ارزشمندی را به کار اضافه کنند از انجام دادنش بسیار راحتتر بود.
وارنر میگوید،« اینکه از سرمایهگذارهای چینی بپرسی ،” این درسته؟” همونقدر بیفایده است که یک سوال رو از چند تا خاخام بپرسی. چندین جواب برای سوالت دریافت میکنی . چین کشور بزرگی هست و ممکنه هیچکدام از جوابها درست نباشند. پس باید افراد مورد اعتماد را پیدا کنید. مدتی طول کشید تا توانستیم افراد مورد اعتماد و ناظران قابلاعتماد را پیدا کنیم و سپس از آنها بپرسیم، ” این منطقیست؟”، ” آیا این جواب میدهد؟” ، ” این درست است؟” ، ” این حقیقت دارد؟” هر قدر بیشتر این کار را کردیم و هر قدر با روی بازتری پذیرای نظرات مربوط به پروژه بودیم، بازخوردهای بیشتری دریافت کردیم.
برمبل افزود،« در طی ساخت فیلم قوانین مربوط به سانسور هم در چین تغییر کرد و این فرایند خیلی دشوار بود. اما ما از پس این کار برآمدیم، گفتگوهای خوبی داشتیم و بیشک فیلم خوبی ساختیم. فکر میکنم هر زمان که این طرف دنیا فیلمی میسازید، باید یک روند نوسانی را طی کنید.
برمبل میگوید، ” غیرُ خطی Non-Linear” یکی از روشهای بیان این اوضاع است و ادامه میدهد که ساختن Wish Dragon درست مثل این بود که در یک نیمهشب طوفانی سوار بر یک کشتی باشید. « بادبانها دارن جدا میشن، دکل کشتی در حال سقوطه و همه فکر میکنند ” خدایا، داریم میمیریم. و ناگهان کریس (اَپلهانس) بر روی عرشه ظاهر میشود و میگوید، ” هی ، ببینید، میدونم اوضاع خوب نیست، اما فقط یه اختاپوس غولپیکر زیر قایقه. ” و برمیگرده زیر عرشه و همه میگن، ” خوبه، اون حتما مشکل رو حل میکنه.” و حدود ۱۰ دقیقه بعد، با اینکه هنوز طوفان ادامه داره، ناگهان کریس در رو باز میکنه، بیرون میاد و یک بازوی اختاپوس رو پرت میکنه روی عرشه و میگه، ” این یکیش، فقط هفتتای دیگه مونده.” بعد از آن را دیگر میدانید، طوفان تمام میشود و شما به سلامت از آن خارج میشوید و همهچیز درست میشود.
وارنر میافزاید،« کریس اَپلهانس سختکوشترین فردیست که من تا به حال با وی کار کردهام. او همیشه و در هر کاری پیشرو است . او همیشه میداند که دست به چه کاری زده و برای آماده کردن خود برای آن کارتا ساعت ۳ صبح بیدار میماند. او شور و شوق بسیاری دارد. »
وارنر و برمبل ، هر دو معتقدند که فیلم Wish Dragon اَپلهانس به همان اندازه که در به تصویر کشیدن زندگی روزمره شهروندان چینی موفق بوده ، در نمایش نوآوری در این انیمیشن هم با موفقیت همراه بوده است .
با اینکه برمبل میگوید که او و اَپلهانس چون ” فهمیدند که نمیدانند چطور باید فیلم بسازند.” وارنر را وارد این کار کردند، اما وارنر میگوید که اَپلهانس بود که داستانگویی را به او یاد داد. وارنر تصدیق میکند ،« زمانی که فکر میکردم همهچیز رو میدونم، اما در حقیقت نمیدونستم ، کریس خیلی چیزها در مورد فیلمسازی به من یاد داد. او اوایل کار ۱۵ نقاشی داشت که لحظات داستان را نشان میدادند و اگر فقط به همین ۱۵ نقاشی نگاه میکردی، متوجه میشدی که موضوع فیلم چیست. متوجه میشدی که این فیلم چهجور فیلمی هست. داشتن دانش زیاد و این همه دوراندیشی به این تیم نهچندان بزرگ کمک کرد تا با وجود نداشتن منابع زیاد، فیلم بسیار خوبی بسازد.»
وی میافزاید، «تصور نمیکنم داشتن بودجه زیاد باعث ساختن یک فیلم عالی شود. این موضوع را قبلاً زیاد گفتهام و واقعاً به آن باور دارم که کسانی که کار جدید و منحصربهفردی خلق نمیکنند ، نظرات و ایدههای موجود در اطراف و اکناف جهان را میپذیرند ….. و کسی که این کار را نمیکند، بهرهای از این دنیای جدید نمیبرد و اشتیاق موجود در انسانها برای دیدن داستانهای جدید، درک آنها و تبدیل شدن به بخشی از آنها را درک نمیکند. فکر میکنم آینده اینگونه باشد.»
برمبل پس از چندین نمایش موفق و یک نمایش بسیار موفق Wish Dragon میگوید که Base Media را به سوی شرایطی خلاقانهتر و با تمرکز کمتر بر کارهای خدماتی هدایت میکند ؛ در حال حاضر بیش از ۸۰% از افراد حاضر در استودیویشان بیشتر به کار انیمیشن مشغولند که بیشتر آنها مالکیتِ معنوی اصیلِ خودشان است.
وی اشاره کرد، « در حال حاضر در حال ساخت یک فیلم واقعاً سرگرمکننده به نام فرمانروای غرب / Lord of the West هستیم. ما به آینده میاندیشیم. به Wish Dragon باور داریم و معتقدیم که این فیلم آینده دارد. موضوع بیشتر فیلمهای چینی ساختهشده در دنیا هنرهای رزمیست. اما این فیلمیست که به اینکه یک خانواده باید چطور باشد و در این مشکلات چکار باید کرد، میپردازد. و به طور اتفاقی یک اژدهای بزرگ و پشمالوی صورتیرنگ هم در آن داریم. این اژدها خیلی سحرآمیز و خارقالعاده است، اما من فکر میکنم حقیقتاً دوستداشتنی است. »
خیلی خوب بود