پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

پادکست ۲۳: نگاهی به کتاب توهم زندگی Illusion of life (قسمت یازده)

از اینجا می‌تونید به پادکست کتاب توهم زندگی به زبانِ فارسی و به صورتِ کامل گوش کنید. و یا دانلود بکنید.

زمانِ پادکست: ۲۸ دقیقه

این پادکست، آخرین صفحات از فصل شماره ۹ کتاب تحت عنوان: Our Procedures می‌باشد که از پادکست شماره ۱ تا ۱۱ سری ایلوژن آو لایف مطالعه شد.


گزیده‌ای از متن:

وقتی که پلان و یا صحنه‌ای رو از کارگردان دریافت می‌کنید، به شما Story Sketchو Layout و اکسپوژرشیت و صدا و در نهایت توضیحاتِ کاملِ حرکت داده میشه.

حالا، چه کاری باید بکنید؟

۱-فکر کردن
چرا این پلان یا نما در این انیمیشن وجود داره؟ پتانسیلِ سرگرمی در کجای اون وجود داره؟ کاراکتر باید چه کاری انجام بده؟ چطور اون رو به بهترین شکل نشون بدم؟
” قبل از اینکه ایده توی ذهنتون شکل نگرفته باشه، انیمیت رو شروع نکنید. قبل از شروعِ انیمیشن آگاه باشید از اینکه قرار هست چه کاری بکنید.”

۲-طراحی تامبنیل
ایده‌های خودتون رو قبل از هرکاری در اتودهای کوچولو قبل از انجام طراحی‌های پیچیده پیاده کنید و آزمایش کنید. اول، این کارها رو انجام بدید:

الف: استیجینگ
نمونه ی اول
هنرمند: مارک دِیویس – پروژه سیندرلا.

Marc Davis / Cinderella

صبح اول صبحی سیندرلا توسط یک پرنده‌ی دوستانه از خواب بیدار شده. این، معرفیِ قهرمانِ داستان هست، و بسیار مهم هست تا نشون بدید که چه نوع آدمی هست. او باید جذاب باشه، نه صرفاً خوشکل و زیبا.

نمونه ی دوم

هنرمند: فرانک توماس – پروژه رابین‌هود.

Frank Thomas/ Robin Hood Stork

تحقیقاتی در فرمِ تامبنیل برای رابین‌هود، برای وقتی که در لباس لک لک پنهان بود به خاطر رقابت در مسابقه‌ی پیکانِ طلا Golden arrow

ب: کات و تداوم Cutting and continuity
با کلِ سکانس آشنا باشید تا بدونید که چطور پلانِ شما قرار هست مابین اونها جاسازی بشه. به همراهِ لی‌آوت‌من و کارگردان این موارد رو رعایت کنید:
۱- به دقت برنامه ریزی کنید و بدونید کدوم کاراکتر رو مقابل دوربین خواهید داشت تا بیشترین میزانِ سرگرمی رو برداشت کنید.
۲- بدونید کِی یا چه زمانی از نمای دونفره، لانگ شات و یا کلوزآپ استفاده کنید.
۳- به دنبال فرصت هایی باشید تا عمق و پرسپکتیو داشته باشید و از نماهای تخت و خسته کننده پرهیز کنید.
۴- اگر امکانش باشه، سعی کنید کمی زاویه دوربین رو تغییر بدید، اما کاری نکنید تا مخاطب گیج بشه.
۵- نمایی که برای انیمیت سخت هست رو تنها به خاطر انجام کاری متفاوت انتخاب نکنید؛ نماهای اینجوری طول خواهید کشید و موثر نخواهد شد. زاویه ای انتخاب کنید که مناسبِ پلانِ شماست. برای نمونه:
هنرمند: اولی جانسون-پروژه: رابین هود

رابین هود در لباسِ یک پیشگو پنهان شده

رابین هود در لباسِ یک پیشگو پنهان شده، تا توجه پرنس جان رو جلب کنه.

(بقیه موارد در پادکست ذکر شده، ولی تصاویر مربوطه را در پایین می‌توانید مشاهده کنید)


لی آوتی از سفید برفی که ابعاد، مقیاس، جای سایه‌ها و پرسپکتیو معین شده است.
تلاش هایی برای پیدا کردنِ زاویه ای مناسب برای رابینهود در لباسِ گدا که از بالای لبه‌ی گویِ کریستالی نگاه میکنه.
رابین هود در لباسِ یک پیشگو پنهان شده، تا توجه پرنس جان رو جلب کنه.

ترجمه، تهیه و تدوین پادکست: میر توحید رضوی

برای دسترسی به همه پادکست‌ها، از منوی “مباحث انیمیشن” روی پادکستِ انیمیشن کلیک کنید. اگر با گوشی هوشمند وارد شده‌اید، از گوشه سمتِ چپ روی آیکان “سه خطِ تیره” تَپ کنید و سپس روی فلشِ مقابلِ مباحث انیمیشن بزنید، از زیرمجموعه‌ی ظاهر شده، پادکستِ انیمیشن را انتخاب کنید تا همه پادکست‌ها نمایش داده شود. 

میرتوحید رضوی
Mir Tohid Razavi

میر‌توحیدرضوی

۳ نظر

  • سلام

    میرتوحید ما الان منتظر دو چیز هستیم:
    ۱٫ قسمت ۱۲ ایلیوژن
    ۲٫ یه تحلیل و بررسی انیمیشن آخرین داستان
    ۳٫ اصلا بیا یه چیزی تایپ کن بفهمیم هستی. هر روز میام پویانما میبینم خبری نیست میرم
    مقاله های قبلی رو میخونم.

  • میرتوحید عکست خیلی باحاله 🙂
    فکر کنم بعد مدرسه به زور نگهت داشتن ازت عکس بندازن.
    ———————————

    میرتوحید بزرگوار اینهمه انیمیشن هر سال داره ساخته میشه اما نمیدونم چرا هنوز رابین هود سیندرلا سفید برفی و هفت کوتوله و این کارتون های قرن گذشته هنوز بعد ده بار دیدن شیرینی و جذابیت خودشونو دارند. اما واقعا من بیشتر از سه بار بهترین انیمیشن های این روزهارو بیشتر نمیتونم ببینم.

تلگرام پویانما

لطفا دقت فرمایید: انتشار مطالب پویانما تنها با ارجاع یک “لینکِ فعال” به مطلب مربوطه بلامانع است.