skip to Main Content

پادکست ۱۱: نگاهی به کتاب توهم زندگی Illusion of life (قسمت دوم)

از اینجا می‌تونید به پادکست این مطلب به صورتِ کامل گوش کنید و یا با کلیک روی آیکان سه‌نقطه، فایل ام‌پی‌تری رو دانلود کنید:

میر توحید رضوی – پادکست انیمیشن از پویانما – ترجمه و بررسی کتاب توهم زندگی از فرانک توماس و اولی جانستون – دیزنی

گزیده‌ای از کتاب:

استوری مَن چطور کار می‌کنه؟

 How Storyman works

 نِویسنده‌هایی با استعداد‌های اثبات شده به استودیو آورده می‌شن، اما شانس کمی بهشون داده می‌شه تا نویسندگی کنند. داستان در ابتدای کار بهشون نشون داده می‌شه تا پتانسیل ایده رو ببینند و تنها یک ذهنیت بهشون بده، اما اغلب اوقات در مورد ایده‌ها گفتگو می‌شه، بالا پایین می‌شن، تا سر حد مرگ کوبیده میشن، تغییر می‌کنن، رد می‌شن، حذف می‌شن، روشون ایده‌های تازه ساخته می‌شه، و Milked میشن بدون اینکه حتی یک کلمه روی کاغذ نوشته بشه. از اونجایی که انیمیشن رسانه‌ای تصویری به شمار می‌ره، مهم هست که ایده‌های داستان، کاراکترها، تداومContinuity و روابط یا Relationها ، به جای استفاده از واژه‌ها تحت یک فرم بصری ارائه بشن. پس بنابراین استوری بورد ابداع شد.

 


Story Sketch

 استوری اسکچ‌مَن چطور کار میکنه؟

 

Story Sketch یه جئوگرافی نیست و یه دیاگرام هم نیست (منظور از این تشبیه فکر می‌کنم طراحی‌های کتاب جغرافیا یا دیاگرام که اغلب ذهن‌ها باهاش آشنا هست مطرح شده تا این مفهوم رو برسونه که استوری اسکچ با پیش‌فرض‌های ذهنی شما که ممکن هست طراحی‌های جئوگرافی یا دیاگرام باشه متفاوت هست به کلی!). و حتی یه Continunity هم نیست! (منظورش پلان‌هایی که به صورت دنباله‌دار یک سری اکشن یا موضوع رو دنبال می‌کنند) به ندرت دیالوگی برای سکانس رو به تصویر می‌کشه. استوری‌اسکچ باید کاراکتر، خواسته‌اش، احساسات، سرگرمی، حالاتِ صورت، نوع حرکت و همچنین داستان رو روایت بکنه تا بدونیم چه اتفاقی درحال رخ دادن هست. وقتی که به بورد نگاه می‌کنی، باید انعکاسی از سکانس باشه تا بیننده برانگیخته بشه و شروع کنه به برداشتِ مفهومی از هیجان.

استوری اسکچ رو میشه به نوعی با کاریکاتورهای دهه‌ی۳۰ روزنامه‌ی نیویورکر مقایسه کرد، زمانی که هارولد راس Harold Ross به شخصه همه‌ی طراحی‌های ارسالی رو بازبینی می‌کرد.(هارولد راس بنیانگذار مجله معروف نیویورکر هست که در تاریخ ۲۵ فوریه ۱۹۲۵ اولین روزنامه‌اش رو چاپ و توضیع کرد.)

 

ادامه در فایل صوتی پادکست
ترجمه و گویندگی: میرتوحید رضوی
تدوین: میرامید رضوی
منبع: کتاب توهم زندگی Illusion of Life

برای دسترسی به همه پادکست‌ها، از منوی “مباحث انیمیشن” روی پادکستِ انیمیشن کلیک کنید. اگر با گوشی هوشمند وارد شده‌اید، از گوشه سمتِ چپ روی آیکان “سه خطِ تیره” تَپ کنید و سپس روی فلشِ مقابلِ مباحث انیمیشن بزنید، از زیرمجموعه‌ی ظاهر شده، پادکستِ انیمیشن را انتخاب کنید تا همه پادکست‌ها نمایش داده شود. 

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 3 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو