skip to Main Content

آوت‌سورسینگ و چرایی آن در استودیوهای AAA و انیمیشن

Rogelio Olguin : توی یکی از نوشته‌های وبلاگم سوال خیلی خوبی از کاربری دریافت کردم که در پایین می‌تونید بخونیدش. بعدا به سوال پاسخ دادم. فکر کردم که سوال جالب توجی هست و می‌دونم افرادی هستند که وقتی در استودیو‌های  AAA و یا حتی استودیو‌های کوچکتر در حال کار هستند زیاد می‌پرسند.

Vytautas Katarzis پرسیده:

“می‌دونی که من همیشه برام جای سوال بوده که چرا توی استودیو‌های AAA این‌همه آوت‌سورسینگ یا برون‌سپاری وجود داره. منظورم اینه که وقتی که آوت‌سورسینگ می‌کنی داری به دنبال هنرمندانی می‌گردی که بتونند به میزانِ هنرمندان داخل استودیو آثار با کیفیت تولید کنند، خب پس چرا اونها رو به عنوان عوامل داخل استودیو استخدام نکنیم؟ حتی به صورت قراردادهای کوتاه مدت؟ مطمئنا داشتن اونها داخل استودیو باعث می‌شه راحت‌تر مدیریت بشوند و داشتن ارتباط هم آسون‌تر، پس چرا آوت‌سورسینگ در کارهای اغلب کم‌اهمیت‌تر ترجیح داده می‌شه؟”

سوال خوبی هست! به صورت مختصر سراغ موارد اصلی این موضوع خواهم رفت. برای پاسخ به این سوال، سراغ مدیر آوت‌سورسینگ ناتی داگ رفتم و دیدگاهش رو در مورد این موضوع پرسیدم تا مطمئن بشم که تاجایی که امکان داره دقیق هست.

اولا، خیلی هزینه‌بر هست… اگر افراد مختلفی رو که برای استودیوی AAA لازم داریم مثل ND (سگ شرور) رو استخدام کنیم اونوقت باید بالای ۲۰۰ نفر یا بیشتر رو فقط باید در بخش هنری داشته باشیم. این برای ما به این معنی هست که باید ناگهانی و خیلی زیاد وسعت پیدا کنیم، چون نمی‌تونیم در فضای فعلی که داریم ۲۰۰ نفر رو جا بدیم و پیشاپیش Naughty Dog استودیو بزرگی هست. بخش دیگه اینه که نیاز خواهیم داشت تا کلی وکیل داشته باشیم چون پیدا کردنِ ۱۰ هنرمند محشر محلی سخت هست. باید مطمئن هم بشیم که همگی از پروسه‌ی مهاجرت عبور خواهند کرد تا به اینجا (آمریکا) برسند که خودش پول و زمان عظیمی لازم داره. همچنین، ما محدودیت‌هایی در خصوص آوردنِ افراد به صورتِ سالانه از خارج از کشور به اینجا داریم. چه باور کنید و چه نکنید پیدا کردنِ افرادی که در سطحِ افراد داخل استودیو باشند خیلی سخت هست پس همیشه یک نگاه خارج از استودیو داریم و وقتی هم کسی رو از خارج استخدام کنیم نیازمند ۶ ماه و یا حتی یک سال زمان هست تا به اینجا بیاد. بیایید فرض کنیم که همه‌ی مدیران و هنرمندان که بالای ۲۰۰ نفر هستند رو هم استخدام کردیم، در این صورت به بیمه‌ی سلامت، کامپیوتر، نرم‌افزار، برق و … نیاز خواهیم داشت و هر چیز دیگری که با هر استخدام همراه است.

دومی در خصوص پول هست. همه چیز در نهایت به پول ختم می‌شه. همیشه داشتنِ قرارداد آوت‌سورسینگ با استودیو‌های خارج از آمریکا برای ما ارزان تموم می‌شه. چون همه‌ی هزینه‌های جاری توسط اون شرکت قبلا پرداخت شده مثل هزینه‌های سلامت. پس، وحشتناک ارزان هست. اون هنرمندان هم ارقام خودشون رو دارند که توسط استودیو توی کشورشون پرداخت می‌شه پس این‌طور نیست که ما ازشون سوء استفاده هم بکنیم. این‌ها استودیو‌های دست‌‍چین شده هستند که با ما مدت‌های زیادی در حال فعالیت هستند. گه‌گاهی هم داشته‌ایم زمانی که هنرمندانی رو از اون استودیو‌ها هم استخدام کردیم چون کارشون واقعا عالی و باکیفیت بود. در نهایت برای من به شخصه، این رو گستره‌ای از Naughty Dog تعریف می‌کنم که به ما کمک می‌کنند. در بهترین شرایط ما خیلی دوست داریم تا همه‌ی این افراد رو استخدام کنیم تا در محل استودیو به ما کمک کنند.

دلایل دیگه بحث منابع هست که قبلا اشاره کردم. اگر به دنبال استخر توانایی هستیم… جستجو به دنبال آن تنها در ایالتی که در آن هستیم بسیار کوچک است. برای به دست آوردن هنرمندانِ باکیفیت باید به خارج از ایالت هم نگاه کنیم و مخصوصا متخصصانی که وقتی بحث به داشتن Assetهای زیاد می‌رسد. هنرمندانی که Assetهای باکیفیت رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند بسیار نادر و کمیاب هستند، استودیو‌های خارج از مجموعه این رو برای ما تامین می‌کنند.

آخرین نکته که فکر می‌کنم این هست که داشتنِ استودیو‌های آوت‌سورسینگ که روی گیم‌های AAA کار می‌کنند در نهایت باعث رشد هنرمندانِ مستعد خواهد شد. پس، به نوعی ما در حال آموزش اونها هم هستیم که در نهایت این استودیوها در کشورهای مختلف هم خواهند توانست گیم بسازند و ما ناگهان افراد مستعدی در سطح جهان خواهیم داشت که می‌خواهند در صنعت گیم کار کنند. نه تنها گزینه‌ها ژاپن، اروپا و آمریکا باشند. برای من شخصا، به عنوان یک ایده‌آل‌گرا… می‌خواهم بازی‌هایی از فرهنگ‌های زیبایی مثل چین و هند هم ببینم. برای من جای شگفتی و سوال داره که چه نوع فرهنگ‌های عامیانه و داستان‌هایی از طریق این همکاری جهانی در ساخت گیم‌ها خواهیم داشت.

(نکته در خصوص Asset؛ به نظر من ترجمه‌ی اسِت به “دارایی” باعث می‌شه مفهوم و برداشت بره سمتِ داشته‌های فیزیکی. اغلب Asset در انیمیشن و گیم وسعت زیادی داره که هر چیزی از پیش‌تولید تا پس از تولید رو شامل می‌شه. اما اینجا منظور از اسِت ساخت و ساز و آماده کردنِ فایل‌های ۳D برای استفاده در گیم هست. و در نهایت به نظر من، Asset رو همون Asset بشناسیم!)

منبع

ترجمه: میرتوحید رضوی

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو