وظایف و خصوصیات تهیه کنندهٔ انیمیشن (قسمت آخر)
در این قسمت از سری مباحث وظایف و خصوصیات تهیهکننده انیمیشن میپردازیم به خصوصیاتی که یک تهیه کنندهی موفق انیمیشن باید از منظر ۱۴ تهیه کنندهی مطرح جهان داشته باشد.
Chris Meledandri
بنیان گذار ایلومینیشن
تهیه کنندگی میزان مساوی از داستانسرایی، تولید و مارکتینگ هست. تهیه کنندهی عالی باید محیطی فراهم کنه تا کارگردان (کارگردانها) بهترین بازدهی رو داشته باشن. این ترکیب با گرد هم آوری هنرمندانِ درست و کارمندان اداری که مکمل استعداد، توانایی و تجارب کارگردان هستند کامل میشه. وقتی که تیم دستچین Hand-selected شد، تهیه کننده باید یه مارمولک بشه تا به نیازهای خاص پروژه سریع عکسالعمل نشون بده. ایستادن به فاصلهی نیم قدم عقبتر از ساعت به ساعتِ مراحلِ خلقِ پروژه، به تهیه کننده این امکان رو میده تا درحالی که هنرمندان با دقت زیاد فریم به فریم کار رو میسازن، دیدگاه کلی داشته باشه. تولید فیلم ایجادِ تعادلِ مداوم میان کیفیتِ داستان، رصد خط تولید و مهمتر از همه مدیریت تعداد زیادی از هنرمندان و کارمندان هست که کنار هم جمع شدهاند تا فیلم رو بسازن.
Sandrine Nguyen
تهیه کنندهی ارشدِ OuiDO Entertainment
یک تهیه کنندهی خوب مثل یه راهنمای هدیه داده شده هست. او باید مدام به دنبال ایجاد تعادل میونِ مشکلاتِ خلاق و منابعِ مالی باشه. اما فراتر از این، بودن به عنوان یه تهیه کنندهی انیمیشن در مورد داشتن توانایی در جمعآوری، انگیزهدهی، سازماندهی و هماهنگ کردن یه تیم در جهت یک هدف مشترک هست و اون چیزی نیست جز خود فیلم. خود تهیه کننده باید توانایی گوش دادن، داوری و تصمیم گیری رو داشته باشه در حالی که هر نفر رو به سمت جلو میبره تا ابتکار عمل داشته باشن.
همچنین تهیه کننده بودن در خصوص گردآوری تیمی از استعدادها و مدیریت صدها وظیفهی مختلف هست در عین حالی که نگاه به کل تولید داره؛ بر خلاف اینکه چه میزان مانع مرتفع شده، کیفیت در هر بخش هم رعایت شده باشه.
آقای Jay fukuto
مدیر ارشد استودیو Film Roman و تهیه کنندهی ارشد انیمیشن Wow! Wow! Woubbzy
تعریف من از یک تهیه کنندهی خوب اینه: کسی که یک مشکل گشای محشر هست در حالی که اعتماد به نفس و آرامشش رو حفظ کرده. فکر کنید که پروژه رو در یک ددلاین باید تمام کنید و یهو ساختمون آتیش میگیره! نیمی از کارمندها مریض هستند و همه سیستمها ویروسی شدن. تهیه کننده خوب باید مصمم بهت نگاه کنه و بگه: ما سر موقع تمومش میکنیم و پروژه رو میرسونیم.
من این شخص رو دوست دارم
آقای Tim miller
بنیانگذار Blur Studio
دوست دارم توی رزومهی یک نفر چیزی مثل مذاکرهی آدمربایی ببینم:
” اون چکبوک رو بذار زمین و یک قدم از پروژه دور شو! حرکت سریع و ناگهانی نکن.”
تهیه کنندگی به این میزان اعتماد نیاز داره تا منابع مالی رو به تیم اختصاص بده تا وظایف رو به طور صحیح به انجام برسونن. تهیه کننده باید به میزان مشخصی قدرت تشخیص داشته باشه تا سفارش دهنده رو در مورد روند یا پراسس خوشحال نگه داره.
بازی با پول یک پیشنیاز واقعی هست. در قانونِ من، توانمندی واقعی که یک تهیه کننده باید داشته باشه اینه که بدونه چطور چالشها رو انتخاب کنه و درک کنه چه چیز واقعا توی پروسه مهم هست. تهیه کنندهای که فرق بین چیزی که میخواهیم با چیزی که نیاز داریم رو بدونه میتونه به اکثر اهداف دست پیدا کنه از جمله مالی، زمانبندی، هنری و همچنین به صورت موازی تیم رو خوشحال و پر انگیزه نگه داره.
ما اینها رو از تهیهکننده خوب انتظار داریم.
آقای David sporoxton
بنیانگذار و عضو هیئت مدیره آردمن انیمیشن
تهیه کنندهی خوب کسی هست که پیشبینی میکنه و برنامه میچینه. هم هنرمندان تیم و هم چشمانداز پروژه رو محافظت میکنه و پروژه رو به موقع و با بودجهی تعریف شده میرسونه. همچنین تهیه کننده باید سیرکباز ماهری باشه و بسیار منعطف.
خانم melissa Cobb
تهیه کننده پاندای کونگفوکار یک و دو (دریم ورکز انیمیشن)
تهیه کننده انیمیشن باید اشتیاق و عشق به هنر انیمیشن داشته باشه، دوستدار حل مسائل و میزان زیادی صبر داشته باشه. اما، شاید مهمتر از همه، تهیه کننده باید به مراحلِ پخش و پلایِ و نامنظمِ انیمیشن
اعتماد داشته باشه. به ندرت مسیری که این فیلمها روش حرکت میکنن صاف و مستقیم هستند ، اونها خوب ساخته نشدند و پیچهای ناگهانی همه جا وجود داره.
اگه کسی واقعا ایمان نداشته باشه این کنارههای خطرناک جاده برای پیدا کردن بهترین فیلم ضروری هست، هدایت صدها هنرمند در مسیر با عقیده و اعتمادبنفس غیر ممکن میشه.
آقای Jackie cockle
سازنده، تهیه کننده و کارگردانِ ناظر Timmy Time و تهیه کننده و کارگردان در استودیوی HOT Animation
یک تهیه کنندهی خلاق کسی هست که چشمانداز هنری پروژه رو توی ذهن و قلبش داره. کسی که بتونه بهترین تیم رو جمع کنه و همگی باهم، اون چشمانداز رو با بهترین تواناییهاشون درک کنند و ضمنا پروژه رو سر موقع و با بودجهی تعریف شده تموم کنن.
همچنین تهیه کننده باید بهترین بازدهی رو از اونها بیرون بکشه و این روند رو تجربهای مفرح برای تک تک اعضای تیم بکنه.
آقای Brad Bird
نویسنده و کارگردان موش سرآشپز، شگفتانگیزان ۱ و ۲، کارگردان غول آهنی
خیلی سادهست: تهیه کننده خوب از چشمانداز کارگردان محافظت میکنه درحالی که به محدودیتِ زمان و بودجه احترام میذاره. او باید برای نقاط جالب توجه فیلم اگر نیاز باشه با استودیو بجنگه این میتونه از مراحل ابتدایی فیلم تا تولید و اکران شروع یشه و ادامه پیدا بکنه. بهترین تهیه کنندهها کسایی هستند که مشکلات رو پیشبینی میکنن و در زمان وقوع مشکلها دستپاچه نمیشن. بهترین تهیه کنندگان روی طنابی که بین تجارت و هنر کشیده شده راه میرن و میدونن که بهترین فیلم، بهترین تجارت هست.
Kevin Richardson
تهیه کنندهی ارشد نیکلدِئون بخش کودکان و خانواده
تعریف من از تهیه کننده کسی هست که اگر پروژه بد باشه، خارج از زمان و بودجه باشه اون شخص رو از پنجره پرتش کنی بیرون. برای اینکه این شغل رو داشته باشید، باید توانایی های خارقالعادهای از مدیریتِ آدمها، دیدگاهی ثابت، استانداردهای بالا و نتیجهگرا بر اساس خروجی کار باشید و به محض احساس نیاز، تمایل به بهبود یافتن داشته باشید. و مهمتر از همه، اشتیاق برای محصول نهایی داشته باشید. در مرکز تمام تصمیمات باید مخاطب مد نظر باشه.
آقای Dan Sarto
از نویسندگان وبسایت محبوب شبکه جهانی انیمیشن Animation World Network
تهیهکنندهی خوب برای اینکه موقعیتی بینالمللی برای پروژه کسب کنه و به مخاطبین جهانی دست پیدا کنه، میدونه که چطور از اینترنت در جهت بازاریابی استراتژیک و خوشنامی استفاده کنه؛
آقای Jeff deckman
اسوشییت پروداکشن منیجر در انیمیشن ابری همراه با بارش کوفته قلقلی برای سونی پیکچرز
تهیه کنندهی خوب انیمیشن، درست مثل هنرمند انیمیشن باید اشتیاق ذاتی برای فرمهای هنری داشته باشه و هیچوقت یادگیری در طول مسیر رو متوقف نکنه.
اونها به تیم اعتماد دارند و وظایف رو درست محول میکنن و عوامل تولید هم میدونن که تهیه کننده پشت اونها ایستاده.
انیمیشنهای بلند سالها طول میکشن تا تموم بشن، و یک تهیه کننده خوب صرفنظر از عنوان اشخاص، همه افراد تیم رو محترم میشماره تا احساس مهم بودن و محترم بودن رو داشته باشند. بهترین نکته توانایی در ایجاد احساسی در هنرمندان هست به طوری که به کارشون افتخار کنن.
خانم Daniela mazzucato
مدیر تولید انیمیشن کرودز، هیولاها در برابر بیگانگان و کونگفوپاندا (دریم ورکز انیمیشن)
تهیه کنندهی خوب کسی هست که میتونه رهبر و هدایتگر باشه. کارها، افراد و نیازهای تولید رو متعادل نگه داره بدون اینکه خلاقیت و کیفیت فیلم رو قربانی بکنه.
تهیهکنندههای خوب حس و حال و اتمسفر فیلم رو ایجاد میکنن و یک بازیکن خوب توی تیم هستند، شنوندگاه خوبی هم هستند. اونها مشوق و حمایتگر هستن؛ مودب هستند و خونسرد. نه تنها وقتی که کارها خوب پیشمیرن، بلکه وقتی چالشها هم سروکلهشون پیدا میشه.
خانم Jeannine berger
تهیهکننده خوب ارتباط دهندهی خوبی هم هست. شخصی هست که تیم رو در مورد رویدادهای پیش رو مطلع نگه میداره تا همه تحت یک زمانبندی واقعبینانه کار کنن. ارتباط میان ناظر پس از تولیدPost-Production Supervisor و تهیه کننده باعث میشه تا بودجه ثابت بمونه.
تهیه کننده خوب باید به اندازهای به خودش اعتماد داشته باشه تا بتونه از تیم سوال بپرسه تا بقیه به بهترین شکل ممکن بتونن کار رو انجام بدن. و این خودش دلالت به این موضوع داره که تهیهکننده برای اینکه بهترین فیلم رو بسازه، باید بهترینها رو استخدام بکنه.
Camille leganza
ناظر تولید برای مِگامایند – دریم ورکز انیمیشن
ناظر فیلمنامه برای شگفتانگیزان ۱ پیکسار
تهیهکنندهی ایدهآل کسی هست که رهبر برای تیم و شریک برای کارگردان باشه؛ اونها باید بتونن تیم رو انگیزه بدن و در ارتباط باشن تا تیم بیشترین بازدهی رو داشته باشه. اونها اطلاعات عمیقی از روند تولیدِ انیمیشن دارند و احترام زیادی به روندِ خلاق پروژه میذارن و باید میونِ این دو مسیر قدم بردارند.
تهیه کنندگانی که از کار کردن باهاشون لذت میبرم کسایی هستند که رهبر استثنایی هستند و میدونن وقتی که آب و هوای تولید طوفانی میشه چطور تیم رو هدایت بکنن.
اونها دقیق و خوش اخلاق هستند و میدونن چه چیزهایی نیاز هست تا کارها به سرانجام برسه.
تولید انیمیشن نیازمند تحمل و پایداری هست پس شاداب و متمرکز نگه داشتن تیم خیلی ضروری هست. و در آخر، تهیهکننده باید به کارگردان و تیمش اعتماد داشته باشه و با اونها تلاش بکنه تا چشمانداز فیلم به پردهی سینما راه پیدا کنه.
سلام. چرا یهو انقدر کم کار شدین ؟!!!!!
سلام، چی بگم…