skip to Main Content

کاپیتان زیر شلواری و تحول در برون‌سپاری صنعت انیمیشن

مدیران سینمایی انیمیشن این هفته به فیلم استودیوی دریم ورکز “کاپیتان زیرشلواری” توجه ویژه نشان خواهند داد! کاپیتان زیرشلواری اولین فیلم حماسی است زیرا اجرای آن توانایی تغییر در چشم انداز سینمایی انیمیشن امریکا را دارد. کاپیتان زیرشلواری اولین تولید برون سپاری (outsourceing )دریم ورکز و اولین فیلم تولید شده این استودیو در کانادا است. همچنین با سرمایه ۳۸ میلیون دلاری ارزانترین فیلم CGI دریم ورکز نیز به‌شمار می‌رود.

علیرغم هزینه ارزان آن،همان طور که در کلیپ‌های زیر می‌بینید ارزش سرگرمی در فیلم زیاد است. شاید نکات ظریف کاراکترهای این فیلم در حد فیلم‌های How to Train Your Dragon یا Kung Fu Panda نباشند ولی کاپیتان زیرشلواری جزییات زیباشناختی خود را دارد. کسانی ممکن است اینگونه نقد کنند که محدودیت بودجه دریم ورکز را مجبور به ایجاد نوآوری و خلاقیت کرده و در نهایت کیفیت سرگرمی و سبک خاص این انیمیشن را نسبت به سایر تولیدات دریم ورکز دوچندان نموده است.

گفتیم که کاپیتان زیرشلواری اولین محصول سال ۲۰۱۵ دریم ورکز در کاناداست. زمانیکه داستان و مراحل پیش‌تولید در استودیوی دریم ورکز در Glendale, California تحت نظر کارگردان David Soren انجام می‌شد، انیمیت، نورپردازی و جلوه‌های فیلم توسط کمپانی Mikros Animation Montreal تهیه شد که آن نیز زیرمجموعه شرکت فرانسوی long-standing Mikros Image بود؛ این شرکت در سال ۲۰۱۵ حاصل Technicolor بود.


دریم ورکز با برون‌ سپاری فیلم نزدیک به صد میلیون دلار پس انداز کرد! بنا به گزارش مجله The Hollywood Reporter، کارهای قبلی دریم ورکز The Boss Baby و Trolls حدود ۱۲۵ میلیون دلار هزینه داشتند که نسبت به کاپیتان زیرشلواری بسیار گران قیمت به حساب می‌آیند. اینگونه فیلم توانست صرفه جویی خوبی در هزینه داشته باشد.
کاپیتان زیرشلواری عنوان “تجربه‌ای رادیکال در استودیوی کم هزینه” نام گرفته است زیرا نسبت به استودیوی Universal’s Illumination که فیلم‌های Sing و The Secret Life of Pets را با ۷۵ میلیون دلار ساخته، کم هزینه‌تر است.
با این وجود، ممکن است کاهش مصنوعی در هزینه تولید مانند سوبسید و مالیات وجود داشته باشد. مشخص نیست که نقش این عوامل در بودجه این فیلم تا چه اندازه است ولی در گذشته دولت کانادا کمک‌های خوبی به استودیوهای امریکایی می‌کرد. منطقی است اگر کاپیتان زیرشلواری کمک دولت کانادا را نداشت هزینه تولید بالایی رقم میزد.


اما کارگردان David Soren به The Hollywood Reporter گفت که بودجه کم را در قالب “تعهد استودیو در راستای جمع و جور کردن سریع داستان” تعریف کرده بود. اتمام داستان و زمانبندی سریع تولید در دو سال این هزینه را رقم زد. بازتاب صنعت انیمیشن برای این فیلم فروتنانه بود اما حتی اگر فیلم با هزینه ۳۰-۲۰ میلیون دلار ساخته می‌شد همچنان موفق بود، با درنظر گرفتن اینکه دریم ورکز در گذشته برای برگزاری نمایشگاه‌های فروش هزینه می‌کرد. برای قضاوت خیلی زود است باید فیلم را از نزدیک ببینید تا به آنچه گفته شد پی‌ببرید!

ترجمه: میر امید رضوی

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

  1. با سلام و ادب
    جناب رضوی خدا خیرتون بده اگر اون زمان که من علاقه زیادی به انجام انیمیشن داشتم و هیچ اطلاعاتی وجود نداشت شما بودید الان استودیو پیکسار ۲ رو راه اندازی کرده بودم .امیدوارم اثرتون رو دیگران باعث پیشرفت انیمیشن ایران بشه .

    1. ممنونم احمد جان، ما هم تلاشمون بر این هست که اتفاق‌های خوبی در انیمیشن ایران بیفته. تشکر فراوان بابت انرژی مثبت و توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو