skip to Main Content

نکاتی در باب کاراکتر انیمیشن – قسمت سوم

آخرین قسمت از نکاتی در باب کاراکتر انیمیشن.

به خشکی کاراکتر غلبه کنید :

بارها اتفاق افتاده که کاراکتر خشک به نظر می رسد. دلیل عمده ی آن عدم تمرکز و دقت روی مباحث Overlapping Action و Follow Through است. حرکت ها باید در زمان های مختلف و به نرمی ایجاد شده و تحت تاثیر هم باشند. هیچ وقت کاراکتر را ثابت رها نکنید، آنها زنده هستند ، یک پلک زدن ساده یا حرکت جزئی بدن تاثیر زیادی خواهد داشت. هر حرکت کاراکتر، دیگر قسمت ها را تحت تاثیر خواهد داشت.
یکی دیگر از مواردی که به خوبی می تواند در ایجاد نرمی انیمیت کمک کند، شکستن با دقت مفاصل است. مفاصل در حرکت ها به نحو صحیحی مابین فریم ها شکسته می شوند تا انعطاف بدن کاراکتر را به بیننده منتقل کند.
مورد دیگر، استفاده از Snap است، Snap به حرکتی سریع گفته می شود که چشم قادر به دیدن آن نیست. حرکتی که محدود به چند فریم است. انگشتانتان را با سرعت حرکت دهید، مابین حرکت ها تار شدگی خفیفی می بینید. می توانید این فرم را با ترکیبی از حرکات سریع و آهسته در انیمیت ایجاد کنید. حالت های کلیدی کاراکتر را حدس بزنید و با اجرای فریم های سریع، به همان حالت برسید.

فریم های متناوب Stagger Frames :

وقتی ضربه ای به سر کاراکتر بخورد، چه اتفاقی می افتد ؟ در این صورت باید سر کاراکتر حالت لرزش پیدا کند. برای به دست آوردن چنین حالتی، باید از حرکت Stagger استفاده کنید. Stagger حالت جابجایی فریم های رفت و برگشت است. اگر موقعیت های A,B,C,D را دارید، در این صورت Object باید به موقعیت C و سپس A برود، در ادامه به نقطه D و B و … . با ایجاد یک چنین حالتی، سوژه مورد نظر حالت لرزش یا Vibration پیدا می کند.
در مواردی می توانید به غیر از کلیدها، موقعیت مکانی سوژه را تغییر دهید، در این صورت لرزش ، با عمق بیشتری ایجاد می شود.

انیمیت خنده :
ابتدا باید تاثیر خنده روی اجزاء مختلف بدن، از جمله، سر، شانه ها، قفسه سینه و دستها را مجسم کنید. در پروسه ی خنده، معمولا تنفس های عمیقی پس از بازدم انجام می شود. برای تنفس عمیق، شانه ها و سر را به عقب رفته و سپس برای خنده به جلو می آیند. در حین خنده، شانه ها و سر در فواصل زمانی بالا و پایین می شوند و در کاراکتر های سنگین، این تکان ها آهسته تر است.

کدام کاراکتر اول است :
وقتی با شاتی که چندین کاراکتر دارد، روبرو هستید، باید بدانید کدام کاراکتر قرار است صحنه را شروع کند. بهترین کار انیمیت کاراکتر حاکم بر صحنه است، کاراکتری که صحبت می کند و در کل هدایتگر صحنه است، چون دیگر کاراکتر ها بر اساس حرکت کاراکتر حاکم عکس العمل نشان خواهند داد، کاراکتر ها نیاز دارند تا چیزی تمرکز و توجه آنها را هدایت کند.

محیط روی انیمیت تاثیر دارد:
مشخص است که کاراکتر ها در یک فیلم انیمیشن 3D در یک محیط مجازی هستند، در این صورت تاثیر محیط روی آن بی معنی است!، این خود شما هستید که باید این تاثیرات را روی کاراکتر ها پیاده کنید. محیط های مختلف، تاثیرات مختلفی بر رفتار کاراکتر دارد.
به عنوان مثال : خورشید، عاملی برای این تاثیر کذاری است، روشنایی خورشید، باعث می شود کاراکتر ها بی اختیار چشمانشان را نیمه باز نگه دارند . اگر هوا سرد است، کاراکتر خودش را جمع می کند تا گرم شود، راه رفتن روی برف ، بسیار متفاوت از راه رفتن روی آسفالت است، راه رفتن در باد شدید نیز متفاوت است و… با ایجاد این تاثیرات در انیمیت و در نهایت ترکیب آنها با تمامی عناصر شات، نتیجه قابل قبولی خواهید گرفت.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

  1. واقعا احسنت. دستتون درد نکنه. نکاتی بود که هر کسی رعایت نمیکنه.
    البته اینها نیاز به آموزش حسابی داره که متاسفانه در کشور هنوز نیاز به کار داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو