skip to Main Content

نورپردازی در تولید Lighting In Production

حال نور ها را در صحنه ایجاد و تنظیم کرده اید، و کلید رندر را می فشارید  . رندر اول خوب شده، یک تصویر اولیه از آنچه که باید در تولید حرفه ای باشد. بیشتر زمان شما در نورپردازی، صرف تنظیمات و تست رندرها خواهد شد. چنانکه باید، نگاهی به Deadline پروژه نیز داشته باشید !.

هنگامی که در مراحل قبل از نورپردازی، مانند : مدلسازی، Rigging ، لی اوت یا انیمیت مشغول به کار هستید، نباید زمانتان را روی نورپردازی صحنه ها صرف کنید. باید تجهیز نورپردازی ساده Simple Light Rig برای صحنه هایتان آماده کنید و از آنها در این مراحل استفاده کنید.
در مرحله انیمیت، باید نوری که سایه ایجاد می کند داشته باشید . اگر صحنه ها را بدون نوری که سایه ایجاد می کند انیمیت کنید، به راحتی در تماس موضوعات صحنه بایکدیگر دچار مشکل خواهید شد ( دیدن این خطاها همیشه امکان پذیر نیست ) مانند: تماس نداشتن پا با سطح زمین و… . پس در تست رندر انیمیشن ها، همیشه یک نور که سایه ایجاد می کند در صحنه داشته باشید.
وقتی لی اوت LayOut تمام شد، مرحله واقعی نورپردازی آغاز می شود. می دانید که دوربین کجا قرار دارد و ترکیب صحنه به چه شکل رندر خواهد شد. وقتی انیمیشن تمام شد، می توانید کاراکتر یا کاراکترها و تاثیرات نوری را در صحنه ببینید.
بعضی اوقات، برنامه ریزی تولید، بی رحمانه عمل می کند و زمان زیادی برای صرف نورپردازی نخواهید داشت !( که بعضی اوقات لازم است !! ) . برعکس ، نورپردازی، زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد، چون، لازم است به عقب برگردید و تنظیمات را دوباره انجام دهید ( گاهی اوقات، چندین بار !) که نتیجه ی خوب آن را در انیمیشن تان خواهید دید.
حلقه بازخورد یا Feedback Loop : جزء بسیار مهم در نورپردازی انیمیشن 3D است. تغییرات را اعمال می کنید، صبر می کنید تا نتیجه را ببینید ( رندر)، نتیجه را ارزیابی می کنید و دوباره تغییرات را اعمال می کنید. این پروسه اگر با سخت افزار مناسب پشتیبانی شده باشد و نورپردازان در زمینه ی کاری خود حرفه ای باشند، می تواند سریعتر طی شود. برعکس این قضیه، … ( خودتون فکر کنید… !)
اما چگونه سریعتر به این بازخورد ها دست پیدا خواهید کرد؟ برخی از نرم افزار های مدرن 3D مثل XSI ، امکانات RealTime برای دیدن تغییرات پایه ای روشنایی صحنه دارند، وقتی نوری را حرکت می دهید، جای سایه ها و highlight ها را به شما نشان می دهد. معمولا تمامی تغییرات، به صورت زمان واقعی RealTime نمایش داده نخواهد شد و لازم است که رندر هایی را تهیه کنید.
رعایت نکات زیر، باعث می شود تا در زمان صرف شده برای نورپردازی صرفه جویی کنید :
• موضوعاتی که تاثیرات نوری را روی آنها لازم دارید ، در صحنه نگه دارید و مابقی را Hide کنید. اگر در مواقعی، موضوعات پیچیده ای در صحنه دارید، به جای آنها موضوعاتی ساده شده تر جایگزین کنید و نورپردازی را ادامه دهید.
• اگر نور خاص یا سایه ای خاص را تنظیم می کنید، دیگر نورها را از صحنه Hide کنید. این کار دید تمیز تری به شما می دهد و می توانید فقط نوری که برایتان مهم است را ببینید و آن را کنترل کنید.
• بسیاری از نتایج نورپردازی، فقط در قسمتی از فریمتان خواهد بود، در اینجا از Region استفاده کنید و در نهایت کل فریم را رندر کنید.
• وقتی برای قطع فیلم کار می کنید، در اندازه های ویدئویی تست رندر ها را تهیه کنید و در اندازه نهایی، فقط چند تصویر را هنگامی که نورپردازی تان تمام شده رندر کنید.
• تمامی جلوه های خاصی که در صحنه دارید را خاموش کنید. مثلا : می توانید کاراکتر را بدون داشتن مو نیز نورپردازی کنید، فقط وقتی موها را رندر کنید که به مرحله ی نورپردازی مو ها رسیده باشید. حین گرفتن تست رندر از شات ها، حتما کارایی GI,Raytracing یا پرداخت لبه ها با کیفیت بالا Anti-aliasing را خاموش کنید.
لازم به ذکر است که : سخت افزار ها همه روزه پیشرفت می کنند و شما نیازی به انجام تمامی نکات ذکر شده نخواهید داشت . ولی یاد گرفتن این نکات و عمل به آنها، حرفه ای بودن و ذکاوت شما را خواهد رساند، ممکن است کمی زمان تلف شده باشید اما می توانید بازخورد های خوبی را از اطرافیانتان( همکاران، کارگردان و…) دریافت کنید.
نورها را حتما نام گذاری کنید. این گزینه ای حیاتی است ! معمولا در ایران، روی نورپردازی ها به صورت تیمی ،کار نمی شود ولی اگر در پروژه ای، یک تیم، روی شات ها و نورپردازی کار کند، پیدا کردن نورها و مدیریت آنها توسط دیگر افراد بسیار آسان تر خواهد بود. به عنوان مثال : اگر روی صحنه ی بیرونی کار می کنید، نورها را چند دسته کرده و مخفف کارکرد هر نور را در ابتدای نام آن ذکر کنید و سپس آن ها را گروه بندی کنید. این کار باعث کنترل سریعتر و راحت تر صحنه و نورها خواهد شد. معمولا وظیفه ی هر نور را در فیلد نام آن، ثبت کنید.
نسخه های مختلفی را که ذخیره کرده اید نیز مدیریت کنید. معمولا یک صحنه چندین بار ویرایش و ذخیره می شود. در این پروسه، حتما تصاویر تامبنیل مانندی را رندر کرده و هم اسم با فایل، روی هارد دیسک ذخیره کنید. اگر از نرم افزار های مدیریت پروژه مانند AlianBrain استفاده نمی کنید، این کار می تواند کمک کننده باشد.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو