skip to Main Content

کنترل و تنظیمات عمومی نورها در 3D

بعد از ایجاد نورها در صحنه، یکی از بهترین روش ها این است که دیگر نورها را خاموش و مخفی کنید و فقط نوری را که در صحنه دارید ،روشن نگه داشته و در دریچه های دید ببینید. این، باعث کنترل هرچه بهتر نور و تنظیمات آن خواهد شد.

میرایی نور یا Decay :
میرایی نور که گاهی اوقات با نام های Distance Follof , attenuation شناخته می شود، تعیین می کند که نور در فواصل دور، چگونه کم یا ضعیف شود. در بیشتر نرم افزار های سه بعدی، گزینه های 3تایی یا 4 تایی انواع حالت های میرایی را دارند. استفاده از مقادیر عددی مقابل Decay در نرم افزار های سه بعدی روش مناسب دیگری برای تنظیم میرایی نور خواهد بود.

میرایی Inverse Square :
بهترین حالت فیزیکی طبیعی برای میرایی نور است. میرایی که در نور های طبیعی وجود دارد، از این نوع است. در حالت طبیعی، میرایی نور مشخص می کند که پرتو های نوری چقدر در فضای اطراف پراکنده شوند، پرتو های نور می توانند مسافت بسیاری را بدون این که از بین بروند طی کنند.
اگر منبع نوری در شات شما نمایان است، مثل یک چراغ مطالعه روی میز،که روشن است، فکر خوبی است که میرایی Inverse Square را برای نورتان فعال کنید. همچنین، اگر با GI کار می کنید ، استفاده از این گزینه در منابع اصلی نوری، یکنواختی و حالت طبیعی خوبی را به تصویرتان اضافه خواهد کرد.
اگر منبع نوری را که در فاصله دوری است ،ایجاد می کنید( مثل خورشید) از میرایی استفاده نکنید زیرا نتیجه ی طبیعی تری دارد. به عنوان مثال: باریکه ی نوری که از پنجره روی میز و سپس کف اتاق تابیده است. باریکه ی نوری که در کف اتاق است، میرایی نخواهد داشت. نور خورشید میلیون ها کیلومتر را طی می کند تا به زمین برسد، پس هیچگاه در چند قدمی پای شما ضعیف نخواهد شد !! 
تنظیمات میرایی نور روی عدد 3، نور را نسبت به دنیای واقعی، سریعتر ضعیف می کند. این تنظیم را می توانید برای نوری در مه غلیظ یا زیر آب تیره شبیه سازی و استفاده کنید.
تنظیمات میرایی روی عدد 1، حالتی مابین نداشتن میرایی و Inverse Square است. اگر نوری که از برخورد با سطح زمین ساطع می شود را شبیه سازی می کنید، نیاز دارید تا مقداری میرایی نور داشته باشید. Inverse Square مقدار خوبی نخواهد بود ولی به جای آن می توانید عدد 1 را مقابل پارامتر میرایی وارد کنید.
به عنوان مثال : در صحنه ای نوری دارید که مایلید تا 50 متری فضای اطراف را روشن کند و تا 100 متری کلا پرتوهای نور از بین بروند. این برخورد از لحاظ طبیعی درست نیست، ولی می تواند مناسبترین راه برای یک صحنه ی دیجیتالی باشد ! برای این کار می توانید بر اساس مقیاس صحنه ای که با آن کار می کنید، تنظیمات Decay را دستی انجام دهید و با گرفتن رندر های مختلف، به نتیجه ی مطلوب برسید.
وقتی سطی در فضای سه بعدی رندر می شود، تاثیرات نور را در دو حالت Specular و Diffuse منعکس می کند. نور Diffuse یک روشنایی پایه است وسمتی که موضوع در مقابل نور است را تحت پوشش قرار می دهد. روشنایی Specular روی سطح ،جایی ست که پرتو های نور آنجا متمرکز شده اند.
گاهی اوقات مجبور خواهید بود که فقط یکی از این دو را کنترل کنید ! اگر می خواهید براقیت را به چشمان کاراکتر اضافه کنید، ولی از طرفی نمی خواهید که کره ی چشم، اصطلاحا بسوزد، باید در تنظیمات نوری ، به نور بگویید که فقط Specular ایجاد کند، در موارد دیگر، مثلا: می خواهید نور برگشتی از سطح اتاق را شبیه سازی کنید، نور ها را ایجاد کرده اید، ولی نباید شدت نور، دیگر نور ها را تحت تاثیر قرار داده و زیبایی رندرتان را از بین ببرد، اینجاست که باید به نور هایی که پرتو های نوری برگشتی از کف اتاق را ساطع می کنند، بگویید که فقط Diffuse ایجاد کنند !  .

اتصال نور Light Linking :
اگر نوری را برای موضوع خاصی می خواهید، مثل نوری که فقط چشمان کاراکتر را روشن کند، اینجاست که باید از اتصال نورها استفاده کنید، نوری را ایجاد کرده، تاثیر آن را فقط روی چشمان کاراکتر محدود کنید، سپس نور یا نورها را به کره ی چشم متصل کنید، یا اینکه نور را به مشعلی که در دست کاراکتر است متصل کنید تا با حرکت دست کاراکتر، نور نیز نواحی مشخص را روشن کند.
در نرم افزار XSI ، 2 حالت برای تاثیر نور روی موضوعات دارید، inclusive و exclusive در گزینه Inclusive می توانید موضوعاتی که فقط نور روی آنها تاثیر دارد را اضافه کنید. در حالت دوم، اگر موضوعی را در لیست exclusive اضافه کنید، از محدوده ی تاثیر نور خارج خواهد شد. در نرم افزار MAX این گزینه ها Include و Exclude نام دارند.

استفاده از زمینه های نوری:
در نورپردازی برای فیلم، تلوزیون و تئاتر، این زمینه های نوری با نام های cucoloris یا Gobo یا Cookies شناخته می شوند. موضوعی که مقابل نور قرار می گیرد با ایجاد سایه، زمینه یا حالت را برای صحنه فراهم می کند. در گرافیک رایانه ای، استفاده از این نقشه ها در تنظیمات نوری، باعث می شود تا سایه ای بر اساس تصویری که وارد کرده اید در صحنه ایجاد شود.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو