skip to Main Content

یافت نسخه ای از دیزنی پس از هشتاد سال

“دوره گرد‌های گرسنه” اثر والت دیزنی، به گمان بسیاری، نه تنها از ذهن‌ ها بلکه از آرشیو خود استودیو ی سازندهٔ آن نیز محو شده بود. تا چندی پیش که در میان انبوهی از بازمانده‌های آرشیو کتابخانهٔ Herefordshire در U.K  تنها نسخهٔ بازمانده از آن پیدا گشت. نسخهٔ پیدا شده، در مرکز حراج  Bonhams در لوس آنجلس به معرض دید عموم قرار گرفت و انتظار میرود مبلغ حراج تا سقف ۳۰،۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ دلار پیش رود.

Oswald ، کاراکتر اصلی‌ “دوره گرد‌های گرسنه”، طرحی مبتدی از آن چه امروز به نام میکی میشناسیم، به تصویر کشیده شده.

Hungry Hobos
Hungry Hobos
Hungry Hobos

کاراکتر Oswald توسط دیزنی و ایورکس در طی ساخت یک مجموعه برنامه های کارتونی در سال ۱۹۲۶ طراحی و اجرا شد که با عدم پذیرش Universal Studios، طرف قرار داد سازنده، روبرو گردید. پس از اجرای نه چندان موفق Oswald, Poor Papa والت دیزنی اقدام به اجرای دومین فیلم از قرار داد به نام Trolley Troubles نمود که در آن، به چهره‌ای جوان تر و نزدیک تر به آن چه امروز به نام Mickey Mouse میشناسیم و در حقیقت نقط شروع موفقیت‌های بعدی دیزنی بود پرداخت.
طرح جدید Oswald، با استقبال گسترده ای از سو‌ی تماشا چیان روبرو گردید و این موفقیت، راه را برای اجرای ۲۶ فیلم دیگر از Oswald همراه هموار کرد . “دوره گرد‌های گرسنه” نیز یکی‌ از همین ۲۶ نسخهٔ ساخته و پخش شده به تاریخ می ۱۹۲۸ بود که با گذر زمان، رنگ فراموشی به خود گرفت و تا به امروز، در فهرست نسخه‌های گم شده از انیمیشن‌های کلاسیک جای داشت.

Ub Iwerks

 در ۱۹۲۸ و با به اختلاف رسیدن Ub Iwerks و Disney با Charles B. Mintz (فیلم ساز آمریکایی‌) بر سر بودجهٔ تولید، این دو تصمیم به باز سازی شخصیت Oswald و خلق طرحی جدید که امروزه Mickey Mouse میشناسیمش، نمودند. “دوره گرد‌های گرسنه، یک یافت بی‌ نظیر بود. شاهکاری گم شده. انیمیشنی با سبک و جایگاه ویژه در تاریخ انیمیشن.” نقل از Bonhamas Entertainment.

نسخهٔ یافت شده، تولید اواخر دههٔ ۲۰ و یا اوایل دههٔ ۳۰ بر روی فیلم ۱۶ میلی متری کلللیدی و چاپ مثبت (Positive Print) به صورت صامت و به طول ۵ فوت و ۲۱ اینچ در ۲۴ فریم در ثانیه به صورت یک فریم در میان ذکر گردیده.

Huntley Film Archive که پیدا کنندهٔ این نسخه در آرشیو کتابخانه خود بود، تصمیم به فروش نمود تا از پول حاصل از آن، ۸۰،۰۰۰ نسخهٔ دیگر در آرشیو را که بسیاری از آنان نیاز به مرمت دارند سامان دهد.

Amanda Huntley:”زمانی‌ که فیلم را نخستین بار نگاه میکردیم، نمیتوانستیم به چشمانمان اعتماد کنیم. برای یه آرشیو، لذت پیدا کردن یک شاهکار گمشده، غیر قابل توصیفه و بسیار هیجان زده هستیم که میتوانیم این نسخه را به جامعه ی انیمیشن و کلکسیونر‌ها ارائه کنیم.”

Disney sitting with Mickey Mouse merchandise

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو