skip to Main Content

ورود درست به کادر

ورود بی عیب و نقص به کادر یعنی، جای درست ورود موضوعات به کادر را نشان دهید بدون اینکه دوربین به شات بعدی کات کند ، در خروج نیز باید جای موضوع را درست قبل از کات به نمای بعدی در کادر نشان دهید.
اگر در مبحث ورود  و خروج از کادر بی احتیاط و بی دقت عمل کنید، بیننده گیج شده و احساس گذر زمان دربین شات ها از میان می رود. به عنوان مثال : کاراکتر سوار ماشین است و از سمت راست به چپ در حال حرکت است، اگر دوربین قبل از خروج ماشین از کادر، به نمای بعدی کات کند، اینجاست که اشتباه کرده اید . اگر در همین مثال، ماشین از کادر خارج شود و چند ثانیه تصویر خیابان را داشته باشید و در شات بعدی به دم در خانه اش کات کنید که باز از سمت راست وارد کادر شده و توقف می کند، احساس انتقال و گذشت زمان احساس خواهد شد.
نباید زمان فیلمتان را هدر دهید، اگر این طی زمان و مسیر را بی دقت انجام دهید، به داستان و تداوم فیلمتان لطمه وارد کرده اید. نباید با ارائه ی اطلاعات بی اهمیت، به داستان خود صدمه بزنید. ولی برعکس، باید در مواقعی بتوانید صرف زمان ، و گذر طولانی آن را نیز نشان دهید.
برای این منظور می توانید از Jump Cut استفاده کنید، ممکن است بخواهید کاراکتری را نشان دهید که تمام مدت روز منتظر بوده، در اینجا نیاز به Jump Cut خواهید داشت. به طور خلاصه، تصویر ثابتی است که ناگهان تغییر در آن ایجاد می شود تا گذر و سیر زمان احساس شود. شخصی را فرض کنید که روی صندلی نشته و یک کادر ثابت از او دارید که در چند ثانیه تصویر تغییر می کند و حالت دیگری از کاراکتر را نشان میدهد. مطمئنا این نوع شاتها را دیده اید، دوربین معمولا ثابت است و کاراکتر در حالتهای مختلف در کادر دیزالو می شود. این تغییر معمولا دیزالو یا پرش در یک فریم به حالت جدید است.
در نقل داستان، گوینده می تواند از میان زمان عبور کند، گذر آن را در جهت کمک به نقاط مهم داستان کند و یا تند کند. طراح استوری بورد نیز باید بتواند این نوشته ها را به صورت تصویری، گذر زمان، توقف و … را برای اثر گذار کردن داستان استفاده کند. نشان دادن حرکت با گرافیک، یعنی هنرمند طراح استوری بورد باید بتواند در برخی از شات ها بر اساس نیاز و با کات سریع ، جایی که حرکتی خاص رخ داده را بوسیله خطوط دنباله دارConet”s Tail که موضوع متحرک را در بر گرفته تصویر کند ، مانند  دویدن سریع یا حرکت سر، چرخش و… . خطوط متوالی می توانند حرکات را به خوبی القا کنند و حالت داینامیک به حرکات اضافه کنند. تصاویر استوری بورد تا جایی که ممکن است باید زنده به نظر آیند و استفاده از این تکنیک ها یک اصل است. باید بتوانید تصاویر ثابت و همچنین تصاویر با حرکات خیلی سریع، مختص انیمیشن را در استوری بوردهایتان داشته باشید.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو