skip to Main Content

طراحی استوری بورد StoryBoarding

در کل، استوری بوردها راهی برای پیش تجسم داستانتان هستند، متشکل از یک سری تصاویر طراحی شده بر اساس دکوپاژ که بر عهده هنرمند یا هنرمندان طراحی استوری بورد قرار دارد. این تصاویر تداوم حرکت و جزئیات مختلف را شامل می شود. در تولیدات بزرگ، استوری بورد، یک عامل حیاتی برای تمامی عوامل درگیر تولید در تمامی بخش ها به حساب می آید، آنها می توانند تمامی اتفاقات داستانی را مشاهده کرده و بدانند که در حال تولید چه چیزی هستند.
در ابتدا تصاویر تامبنیل استوری بورد با همکاری گروه طراحی استوری بورد انجام می شود. ایده های اولیه ای که می تواند بر روند روایت داستان کمک کند بر روی کاغذ پیاده شده و نظرات تیم در مورد آنها ثبت می شود. این تصاویر تامبنیل بسیار ساده هستند و فقط شامل تداوم عناصر در کادر و اندازه نما خواهند بود. طراحی های سریع، استفاده از فلش ها و نمودارها برای این مرحله کافی خواهد بود.به هیچ وجه در طراحی تامبنیل جزئیات مطرح نیست و فقط فهم بصری اتفاقات مهم است.
در مرحله ی طراحی اصلی و ارائه ی استوری بورد Presentation Storyboards تمامی جزئیات (بر اساس هدف پروژه ) و در اندازه ی کادر های بزرگتر طراحی خواهد شد، به نحوی که تمامی عوامل آن را بفهمند و بدانند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این مرحله با محتوی و کادر بندی Staging سرو کار خواهد داشت.

انواع استوری بورد

در روند ساخت انیمیشن، باید 3 نوع استوری بورد اجرا شود. این استوری بورد ها در هر مرحله، به کمک ایده پردازی و روند روایت تصویری پروژه ی شما خواهد آمد.
1- استوری بورد مفهومی یا Conceptual Storyboard : این استوری بورد برای بسط ایده ی بصری اولیه به کار می رود، مانند : حرکت کاراکتر ها، موقعیت دوربین ها، زمان بندی حرکات، ترنزیشن ها . این استوری بورد ها بسیار سریع، غیر رسمی و دارای نوشته های کوتاه هستند، که معمولا روی کاغذ A4 یا دفتر طراحی به ثبت می رسند تا ایده ها پیاده شده و بررسی شوند .
2- استوری بورد ارائه Presentation Storyboard : این استوری بورد ها برای ارائه به سوپر وایزر ها و مشتری ها طراحی می شوند. معمولا تمیز، و نوشته ها خلاصه شده هستند، صحنه های کلیدی به صورت دقیقتری اجرا شده و توضیحات درج می شود. این استوری بورد ها در اندازه های بزرگتری کار می شود تا در اتاق جلسات، کارگردان و طراحان استوری بورد بتوانند از فاصله ی دورتری آن را بررسی کنند. نوشته ها و توضیحات، کوتاه و تا حد ممکن به دور از نکات تکنیکی خواهد بود.
3- استوری بورد تولید Production Storyboard : این استوری بورد شامل جزئیات انیمیت و شات ها می باشد. تا هر کسی که در تولید درگیر است، بتواند از آن استفاده کند و پاسخ سوالاتش را بیابد. به همین دلیل باید با جزئیات کاملی اجرا شود. می تواند شامل : حرکت، دوربین، ست، نورپردازی، نکات مهم رندر، زمان بندی و نحوه انتقال بین شات ها باشد، همچنین؛ توضیحات موسیقی و افکت، دیالوگ ها( گفت و شنود) ، Voice Over ها باشد. هر شات شامل شماره هایی است که در گوشه پایین سمت چپ درج می شود. حرکات دوربین ها توسط فلش هایی مشخص می شود و در مواقع لزوم از Extended Frame ها استفاده می شود. توضیحات انتقال دوربین نیز درج می شود . مانند : گات ها، دیزالوها، فید این و فیت اوت، سافت کات، POV ها و… . هر شات از این استوری بورد روی یک برگ A4 طراحی شده و در نهایت روی پالت استوری بورد درج می شود.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

    1. خواهش میکنم، به صورت کلی تامبنیل خیلی تند و در ابعاد کوچیکش طراحی میشه و استوری‌بورد در ابعاد بزرگتر و تمیزتر و با توضیحات دقیق. تامبنیل اغلب برای ایده‌پردازی هست و وقتی ایده‌ها در مرحله تامبنیل نهایی شد، به صورت استوری‌بورد اجرا میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو