skip to Main Content

راه‌کارهای موفقیت و پیشرفت در استودیوی انیمیشن (قسمت دوم)

The New Zealand WETA animation crew

ادامه از قسمتِ اول:

Shot Casting (تقسیم نماها)

Casting چیست؟

(توضیح: کَستینگ دارای معانی مختلفی است که یکی از آنها نقشی را بر عهده‌ی کسی گذاشتن می‌باشد.)

Casting به معنی تقسیم نماها بین انیماتورهاست. این تقسیم کار معمولاً توسط کارگردان انیمیشن و با کمک انیماتورهای ناظر انجام می‌شود. در طی یک سریال یا فیلم ، هر گاه سکانس جدیدی مطرح و  یا آغاز شود ، مجدداً تقسیم کار ( Casting) انجام می‌شود. این تقسیم نماها عاملی‌ست که می‌تواند تأثیر زیادی بر تجربه یک انیماتور از یک فیلم یا سریال مشخص داشته باشد. عوامل متعددی در تعیین اینکه یک نما به چه کسی داده شود، نقش دارند. بیایید نگاه دقیق‌تری بیندازیم.

shot issuing هم زمانی‌ست که کارگردان با انیماتوری خارج از صحنه و محیط کار در مورد نما ، لنتخاب بازی‌ها ، زمان‌بندی ، دیدگاه و احساسش نسبت به آن صحنه و هدف آن نما صحبت می‌کند.

(واژه‌ی  Issueمعانی بسیار مختلفی بر حسبِ زمینه‌ای که استفاده می‌شود دارد؛ در این‌مبحث دارای معنی “به جریان انداختن” می‌باشد. یعنی کارگردان نَما را با توضیح دادنش به انیماتور به جریان می‌اندازد.)

عوامل تعیین‌کننده Casting کدامند؟

  • تجربه
  • مجموعه‌ی توانایی‌ها
  • سبک شخصی
  • سرعت
  • قریحه یا Sensibility
  • شتاب / اندازه‌ی حرکت
  • توانایی‌ها / قابلیت دسترسی
  • میزان اعتماد کارگردان / ناظر به انیماتور

وقتی انیماتور بودم ، معمولاً تصورم بر این بود که یک نمای خوب نمایی بلند با بازیهای پرانرژی است. حال که سالها کار کارگردانی و برنامه‌ریزی  انیمیشن انجام داده‌ام، معتقدم یک نمای خوب نمایی‌ست که دارای چیزی بخصوص است. ممکن است فکر کنید این حرف به آن معنی‌ست که نمای خوب نماهای  « گرانقیمتِ » یک فیلم یا برنامه تلویزیونی هستند، اما من معتقدم که حتی نماهای ساده و «دورریز» هم می‌توانند از به‌یادماندنی‌ترین نماهای یک فیلم یا سریال باشند.

تجربه به من آموخت که پس از آنکه نماها به انیمیشن تبدیل شدند راحت‌تر می‌توان نماهای خوب را از میانشان انتخاب کرد. منتظر «نماهای خوب» شدن به نوعی انداختن وظیفه خود بر دوش دیگران است. منتظر نمانید. تلاش کنید تا هر صحنه‌ای که در دست شماست به یک نمای عالی تبدیل شود؛ یک کارگردان خوب اگر از مسیر خارج شوید ، شما را به مسیر برمی‌گرداند و  وقتی کار را به خوبی انجام دهید، تشویقتان می‌کند.

نماهای نه‌چندان مطلوب  (از نظرِ انیماتور به جهتِ انیمیت) کدامند؟  

برخی می‌گویند:

  1. نماهای شلوغ – شخصیتهای مکمل
  2. نماهای کوچک‌تر بدون رعایت پیوستگی در کار
  3. نماهای باز که در آن شخصیتها کوچکند و به سختی دیده می‌شوند.

مثال:

  • Puss in Boots _ نمای «چشمها»: یک نمای دورریز معمولی که تبدیل به یک نمای تصویری فوق‌العاده شده است.
  • Rise of the Guardians – نمای شلوغی که یک فرصت واقعی برای نشان دادن شخصیتهای مختلف و متنوع فراهم کرده است.
  • How to train your dragon – نماهای واکنش سریع و کوتاه که تبدیل به یک لحظه بسیار به‌یادماندنی در فیلم شده است.

چگونه در casting پیشرفت می‌کنید؟

  1. پاسخ واضح، سخت کار کردن بر روی نماهایتان است.
  2. با ارائه ایده‌های خوب و فکر شده.
  3. تحویل به‌موقع و یا زودتر از موعد نماها.
  4. ایجاد اعتماد در ناظر یا کارگردانتان.

-ابتدا نظر آنها را جویا شوید.

  1. مطمئن شوید که کار انیمیشن را برای پروژه درست می‌کنید نه برای نمونه کار خودتان
  2. نماهای معمولی را به نماهای فوق‌العاده تبدیل کردن.
  3. سرعت ( که بعداً در موردش صحبت خواهیم کرد)

چه عواملی در انتخاب شما در casting تأثیر منفی دارد؟

  1. بیش از حد طولانی‌شدن یک نما و صرف مهلت زمانی تخصیص‌یافته به آن. این اتفاق گاهی رخ می‌دهد ، اما نباید مدام تکرار شود.
  2. عجله برای گرفتن یک نما و عدم استفاده از نهایت سعی خود برای انجام کار.
  3. نگرفتن مفهوم یا نکته اصلی نما.

چگونه می‌توان توزیع نامناسب و ضعیف نماها  ( عدم استفاده از تمام توانایی‌ها و قابلیتهایتان )را مدیریت کرد ؟

  • خود را به چالش بکشید.
  • خود را از کار کنار نکشید.
  • تلاش کنید که نماها را کمی قبل از موعد تعیین شده تحویل دهید و در هر نمای جدیدی که به شما محول می‌شود ایده‌ها و افکار عالی اضافه کنید.

سرعت

انیماتورها باید سهم خود از کار را کامل انجام دهند. در هر پروژه میزانِ خروجی هر شخص ثبت می‌شود و با پروژه‌ی بعدی به اشتراک گذاشته می‌شود، بدین ترتیب تیم تولید می‌توانند نقشه‌ی راه بهتری داشته باشند برنامه‌ریزی کنند که فیلم یا سریالِ بخصوصی چقدر طول خواهد کشید تا کامل شود.

چگونه سرعتتان را زیاد کنید؟

  • قبل از شروع به کار تصویر واضحی از هدف و منظور نما داشته باشید.
  • هم در ابتدا و هم به دفعات پیشرفت خود را به ناظرتان نشان دهید.

مطمئن شوید که کارگردان در جریان ایده‌های شما هست. این بهترین توصیه‌ایست که می‌توانم درباره سرعت به شما بکنم. اگر« نماها را زیادی پیش خود نگه دارید »،  به احتمال زیاد وقت را تلف کرده‌اید و ممکن است لازم شود قسمتهای زیادی را که قابل درک نیستند ، از نو  انجام دهید.

  • شناخت خوبی از روند تأیید و تصویب کار داشته باشید.

بدانید که در کدام مرحله کارگردان و ناظرهای شما می‌خواهند تا نماها را ببینند. تا زمانی که بازدهی نمای شما تایید نشده باشند از مرزِ “هیچ کاری نمی‌شود کرد” عبور نکنید.

  • انرژی‌تان را در جایی که لازم است ، صرف کنید.

الف) در نماهایتان صرفه‌جویی کنید – ابتدا روی چیزهایی که می‌بینید، کار کنید، بعد اگر فرصت داشتید، که به ندرت چنین می‌شود ، می‌توانید بر روی سایر جزئیات نما کار کنید.

ب) پیش‌زمینه در سنجش با پس‌زمینه- در صورتی‌که  قرار است مخاطب به پیش‌زمینه نگاه کند، پس به آن توجه کنید.

خودتان را به خاطر یک انیماتور سرعتی بودن سرزنش نکنید:

سرعت به تدریج  به مرور زمان به وجود می‌آید و خبر خوب آنکه نماهایی با کیفیت A+  را در روز اول ورودتان به یک استودیو به شما محول نمی‌کنند. ابتدا نماهای ساده‌ای به شما می‌دهند تا با داشتن دیدگاه و رفتار خوب در زمان درخواست انجام دوباره آنها و ارائه و دریافت بازخورد و … بتوانید روند کاری آنها را فرابگیرید.

بازخورد

  • چرخه بازخورد در هر پروژه متفاوت از پروژه‌ی دیگر است.
  • Dailies و Rounds را بشناسید.
  • Dailies نشستهای نقد و بررسی‌ست که با همکاران ، افراد مافوق ، ناظرها و کارگردان خواهید داشت.
  • Rounds بازدیدهایی است که در آن ناظرها و کارگردان حین بازدید از پروژه به سراغ میز شما آمده و کارتان را بررسی می‌کنند.
  • بدانید که چه نوع جلساتی در Dailies برگزار می‌شود.
  • آیا در آن از افراد خواسته می‌شود که نظراتشان را اعلام کنند؟
  • در اغلب موارد این جلسات، جایی‌ست که برای دانستن بازخوردِ کارگردان ، کار را در آن ارائه می‌کنند.
  • دریافت بازخورد از چند منبع مختلف اغلب سبب بروز مشکل در ساخت یک نما می‌شود، اما بسته به روند انجام کار در یک استودیو ممکن است چاره‌ای جز این نداشته باشید؛ پس با جریان پیش بروید و سعی کنید تمام نظرات روسایتان را در کار لحاظ کنید.
  • در این جلسات آرام بنشینید، آداب آن را رعایت کنید و حتماً به آن احترام بگذارید.

کارگردانها و ناظرهای مختلف انتظارات متفاوتی از انیماتورها دارند:

  • برخی برای نظرتان ارزش قائلند و برخی قائل نیستند.
  • برخی جلسات گفتگوی دوسویه برگزار می‌کنند و نظرات شما را هم می‌شنوند و گاه گفتگو کاملاً یک‌طرفه است .

سعی کنید این موضوع را خیلی به خودتان ربط ندهید.

  • برخورد با انتقادها/یادداشت‌ها:
  • حساسیتهای کارگردان را درک کنید. سعی کنید از آنچه در ذهنشان می‌گذرد، آگاه شوید.
  • اگر تنها کسی که مورد انتقاد قرار می‌گیرد، شمایید، پس به اندازه کافی تلاش نکرده‌اید.
  • از اینکه صرفاً انجام‌دهنده کار باشید، اجتناب کنید.
  • نماها و نقدهای خودتان را داشته باشید و ریشه بازبینی‌ها را پیدا کنید:
  • شکست را بپذیرید و بلافاصله کار را از نو شروع کنید.
  • نماهای موردعلاقه‌تان را حذف و یا تغییر خواهند داد.
  • اجازه ندهید که انتقادات جدی و تغییر داستان شما را از ادامه کار بازدارد.
  • در برخورد با انتقادات سخت، سعی کنید قدمی به عقب برگردید و دلیل اصلی آن انتقاد را پیدا کنید. با بازبینی به گونه‌ای برخورد کنید که باعث شود همچنان به کارتان بر روی آن نما ادامه دهید.

فراز و نشیب:

  • کار بر روی یک نما می‌تواند مثل سواری ترنِ‌هوایی یا قطارِ وحشت باشد. یک روز، وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، حس می‌کنید در اوج هستید و روز دیگر که اوضاع به هم می‌ریزد، حس چندان خوبی ندارید.
  • وقتی انیمیشن خوب پیش می‌رود، حال ما هم خوب است.
  • وقتی کار در این حرفه را شروع می‌کنی، همه چیز فوق‌العاده است.
  • حس می‌کنید انتقادات جدی و تغییر نماها نابودکننده هستند.

با گذشت زمان درمی‌یابید که بهترین کار آنست که احساساتتان را قدری از کار جدا کنید؛ این کار به مرور زمان انجام می‌شود.


در قسمت سوم و آخرین قسمت به مباحث خط مشی‌ها، پیشرفت و نتیجه گیری پرداخته خواهد شد.

منبع

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو