skip to Main Content

وظایف و خصوصیات تهیه کنندهٔ انیمیشن (قسمت سوم)

میر توحید رضوی – پادکست انیمیشن از پویانما – ترجمه و بررسی کتاب توهم زندگی از فرانک توماس و اولی جانستون - دیزنی

در این ویدئو، سری سوم و آخر از مباحث تهیه کنندگی انیمیشن پوشش داده شده است. میرتوحید رضوی در ادامه‌ی آموزش‌های ساخت فیلم انیمیشن پس از وظایف کارگردان انیمیشن، به وظایف و روند کار تهیه کننده‌ی انیمیشن پرداخته است.

همچنین هشت خصوصیت مهمی که داشتنش برای هر تهیه کننده‌ای الزامی است در این ویدئو مرور شده  است.

اما اینجا می‌خواهیم به خصوصیات یک تهیه‌کننده ایده‌آل بپردازیم:

رهبر باشدLeader

هرچند هر تهیه‌کننده‌ای تجارب منحصر به فردش را با خود به همراه دارد. اما تهیه‌کننده خصوصیاتی باید داشته باشد که نیاز اساسی اوست. کیفیتِ مهمی که هر تهیه‌کننده باید داشته باشد توانایی در رهبری و انگیزه دادن به تیم است.

او باید بتواند بهترین خروجی را از تیم و کارگردان (کارگردان‌ها) بیرون بکشد و تمام سعی خودش را بکند تا در جهت به وجود آمدن چشم‌انداز بصری پروژه، کارها نرم و روان پیش بروند. به عنوان شخص اصلی که مسئولیت استخدام نیروها را دارد، هر کسی چشم به او دارد تا او را راهنمایی کند و پاسخگوی سوالاتش باشد. همچنین تهیه کننده روی قله‌ی هِرمِ تولید ایستاده و تعیین می‌کند که چطور تولید و روند آن شکل بگیرد.

کیفیتِ مهمی که هر تهیه‌کننده باید داشته باشد توانایی در رهبری و انگیزه دادن به تیم است.

اگر تهیه کننده منظم باشد، وقت‌شناس، مدیر و اهل مالتی‌تسکینگ باشد و به تعهدات خودش عمل کند به طور قطع در امر رهبری پروژه موفق عمل خواهد کرد و تیم سعی خواهد کرد تا خواسته‌های او را محقق کند.

 ارتباط دهنده و در تماس باشد Communicator

توانایی قدرتمند و شفاف برقراری ارتباط برای یک تهیه کننده بسیار مهم است. از همان ابتدا، تهیه کننده باید به تیم تولید و اداری و بقیه افراد توضیح دهد که هدف از تولید پروژه چیست و زمان‌بندی چگونه است تا همگی هدف مشترک پروژه را بفهمند. آگاه نگه داشتنِ عوامل تولید از وضعیتِ پروژه یک الویت است.

انتشار شفاف و به‌موقع نوت‌ها و تغییراتِ مرتبط با تحولاتِ الویت‌ها در پروژه در جهتِ ماندن روی مسیر مهم می‌باشد و در همین زمینه، برگزاری جلساتِ هفتگی یا ماهانه با تمام عوامل تیم در جهتِ مشتاق نگه داشتنِ آنها بسیار موثر خواهد بود.

یک تهیه‌کننده‌ی خوب می‌داند که همه ارتباطات باید دوطرفه باشند، پس باید شنونده‌ی خوبی نیز باشد. این خودش یک چالش بی‌پایان است که تهیه‌کننده با سوپروایزرها در ارتباط باشد و در عین حال قابل دسترس باشد تا اعضای دیگر تیم نیز بتوانند با او افکار و دیدگاه‌هایشان را بیان کنند.

پرورش دهنده‌ی خلاقیت Nurture of creativity

ایجاد محیطی حاصلخیز از منظر خلاقیت در مسیری که داستان پروژه بازنویسی و ادیت می‌شود یکی از عملکرد‌های اساسی تهیه کننده است. گاهی اوقات، هنرمندان از این‌که می‌بینند که کارشان در جهتِ روایتِ بهتر  داستان بارها و بارها دور انداخته می‌شود ناراحت می‌شوند و گاهی حس بیگانگی به آنها دست می‌دهد چون کارشان را روی پرده‌ی سینما نخواهند دید. مجددا، این وظیفه‌ی تهیه کننده است تا تصویر نهایی یا هدف نهایی را توضیح دهد و بگوید که چطور این تغییرات به نفع پروژه خواهد بود. اما احتمال اینکه تهیه کننده هم به همان میزان از این‌همه تغییرات شوکه بشود نیز وجود دارد. ولی حفظ دیدگاهی مثبت در جهت پروژه به هنرمندان کمک خواهد کرد تا بهترین بازدهی را داشته باشند.

نوآور باشد Innovator

هرچند پیش‌بینی کردنِ تمام موانعی که ممکن است پروژه با آن روبرو بشود سخت است، اما تهیه کننده باید آماده‌ی پیش‌آمدهای احتمالی باشد. تفکر در خصوص هر قدم قبل از اجرای آن، باعث می‌شود تا تهیه کننده برنامه و بودجه را در صورت نیاز دستکاری کند بدون اینکه جریان تولید به مشکلی بخورد. در جهتِ عکس‌العمل به موانع غیرقابل حزر در پروژه، تهیه کننده باید بسیار فعال باشد و با راه‌کارهای خلاقانه برگردد. این جا دقیقا جایی‌ست که مزیتِ استخدام نیروهایی که بتوانند تحت فشار کار کنند معلوم می‌شود و باهم، مسیرهای تازه‌ای در پروژه شکل می‌دهند.

تعیین کننده باشدDelegator

ساختنِ انیمیشن به صورتِ موفق نیازمند افرادی‌ست که بتوانند به جزییات توجه ویژه داشته باشند بدون اینکه تصویر نهایی را از ذهن پاک کنند. محول کردنِ وظایف به نیروها و دانستنِ این‌که چه زمانی آن را پیگیری کند به جای اینکه هر جزییات را کنترل کند، تهیه کننده را قادر می‌سازد تا موفق عمل کند. در پروژه‌های بزرگ که کارکنان زیادی دارد، بسیار مهم است که سیستم تحت وبِ قوی و منعطف وجود داشته باشد تا وظایف عوامل پی‌گیری شود، نه تنها به عنوان ابزاری برای کنترل و مدیریت پروژه، بلکه تهیه کننده بتواند به تمام اطلاعات مربوط به پروژه هر زمانی که خواست دسترسی داشته باشد.

 

انرژی دهنده باشدEnergizer

یکی دیگر از کلیدی‌ترین جنبه‌های یک تهیه کننده توانایی او در کنترل روند اجرایی پروژه است. به صورتِ ذاتی، یک تهیه کننده انرژی بخش پروژه است اما مخصوصا در فیلم‌های انیمیشن این نقش پررنگ می‌شود. چون پروسه کند است و تیم به سادگی انرژی‌اش را از دست می‌دهد. بستگی به تهیه کننده دارد تا تصمیم بگیرد چه زمانی سرسخت عمل کند و چه زمانی منعطف باشد. در پروژه‌هایی که از زمان‌بندی عقب افتاده اند، همچنان که ددلاین نزدیک می‌شود، تیم باید تا دیروقت کار کند و حتی آخر هفته‌ها هم سرکار حاضر باشند. هرچند پرداخت حقوق به موقع جذاب است، اما جدا افتادن از خانواده نه!. در این موارد تهیه کننده باید از همه بیشتر کار کند تا تیم احساس کند که به خاطر تلاش‌هایشان مورد احترام هستند و به صورت قابل قبولی از آنها قدردانی می‌شود.

تصمیم گیرنده Decision maker

تهیه کننده باید توانایی اتخاذ تصمیم های محبوب و غیر محبوب و مهمتر از همه تصمیمات سخت را داشته باشد هرچند این موضوع راحت به نظر نمی‌رسد، تهیه کننده باید همیشه منافع پروژه را مد نظر داشته باشد.

مثالی از این می‌تواند پاک کردن شخصیت یا جزییاتی از داستان باشد. هنرمندان اغلب به کارشان بسیار وابسته هستند و از اینکه می‌بینند بخش زیادی از کارشان به مزاج کسی خوش نیامده بیشتر از آن طرفداری می‌کنند. همچنین تهیه کننده باید به صورت شفاف و صادقانه دلیل رد کارشان را و دلایل موجود در پشتِ تصمیم را به آنها بگوید.

یک مثال دیگر اخراج یک کارمند با بازدهی کم می‌باشد. یک تهیه کننده‌ی عادل، اغلب فیدبک‌های سازنده باید روی کار افراد تیم ارائه کند تا شخص در جهت بهبود پیدا کردن فرصتی کافی داشته باشد. اگر نتیجه ای حاصل نشد، تهیه کننده باید تصمیم سختی بگیرد. این گونه تصمیم‌ها به بقیه افراد تیم می‌گوید که رفتار و بازدهی آنها مهم است. هرچند جزییات و دلیل اخراج باید محرمانه بماند، یک تهیه کننده باید نسبت به کارکنانش حساس باشد زیرا ممکن است آنها احساس کنند که شغلشان در خطر است. با اجرای سیاست درب‌های باز و تشویق به گفتگو، می‌توان این آسیب‌ها را کنترل کرد و از ایجاد دوگانگی و پراکنده شدن شایعات در فضای استودیو و از هدر رفتنِ زمانِ باارزشِ تولید جلوگیری کرد.

نماینده باشد Ambassador

در کنار انجام دادنِ کارهای گوناگون تحت سلسه‌مراتب استودیو، تهیه کننده باید پروژه را به دنیای خارج از استودیو معرفی یا پرزنت کند. برگزاری جلسات با سفارش‌دهنده و یا خریدار باید جزو الویت‌های اصلی یک تهیه کننده باشد. در عین حال، یک پروژه‌ی خوب با مارکتینگ و معرفی ضعیف می‌تواند از بین برود. بنابراین، تهیه کننده نیاز دارد تا با گروه‌های کمکی مانند تبلیغاتی و بازاریابی وارد مذاکره شود و آنها را در خصوص پروژه مشتاق و مطلع نگه‌دارد تا آنها مایل به سرمایه‌گذاری در موفقیت پروژه باشند. تهیه و در اختیار گذاشتنِ به موقع تصاویر و اطلاعات در خصوص پروژه برای سرمایه‌گذاران بسیار حیاتی‌ست تا رابطه‌ای موفق شکل بگیرد.

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو