skip to Main Content

دوازده اصل پویانمایی: دنباله‌ها و هم‌پوشانی حرکات Follow-through and Overlapping Action

این سری از مباحث انیمیشن توسط پویانما پوشش داده می‌شود، بر اساس سری مطالب از وب سایت انیمیشن منتور خواهد بود که قواعد ۱۲ گانه‌ی انیمیشن را به صورت عمیق بررسی کرده است. مباحث پایه‌ای این قواعد را توسط معلم‌های فوق‌العاده‌ی انیمیشن منتور که در استودیو‌های مطرح جهان مشغول کار می‌باشند یاد خواهید گرفت.

دنباله‌ها، هم‌پوشانی و کشش، چیستند؟

از نظر تکنیکی فیزیک هستند. به جهت تفسیر قانون حرکت نیوتون: موضوعات ساکن، تمایل به سکون دارند و موضوعاتی که در حرکت هستند، تمایل به حرکت دارند. (تا هنگامی که نیروی خارجی به آنها وارد شود).

برای روشن شدن موضوع، ماشینی را تصور کنید که بلادرنگ با سرعت به حرکت در می‌آید. ماشین در حال حرکت است و بدن شما تمایل دارد تا کمی در صندلی فرو برود، یا به سمت عقب کشیده شود.

اگر راننده ناگهان پدال ترمز را فشار دهد، بدن شما همچنان تمایل به حرکت دارد، خوشبختانه کمربند ایمنی شما را نگه میدارد تا با شیشه‌ی جلو برخورد نکنید.

چرا به آن نیاز دارید؟

به آن نیاز دارید چون جناب آقای اسحاق نیوتون گفته است، یک قانون است تا زمانی که بخواهید بر اساس نیازتان انیمیشن‌تان مکانیکی و غیرطبیعی به نظر برسد.


حرکاتِ هم‌پوشان کمک می‌کنند تا انیمیشن شما حس طبیعی داشته باشد. اگر می‌خواهید کاراکترتان طبیعی حرکت کند و حس شود روی زمین و تحت اثرات جاذبه‌ی زمین، وزن و مکانیک دنیای طبیعی زندگی می‌کند، Overlapping Action عنصری حیاتی محسوب می‌شود.

چطور حرکاتِ هم‌پوشان یا Overlapping Action را تمرین کنیم؟

معمول‌ترین راه‌کار استفاده از تمرین پاندول ساعت می‌باشد که در دوره‌ی مباحث پایه‌ای انیمیشن در انیمیشن منتور تدریس می‌شود. یک بلوک مربع‌مستطیل شکل در بالاست که نیرو اعمال می‌کند و یک دم که به آن متصل است که متشکل از چند مفصل می‌باشد که یک توپ به انتهای آن متصل است که کشیده می‌شود. وقتی مستطیل اصلی از حرکت می‌ایستد، دُم حرکت اصلی را دنبال می‌کند Follow Through تا انرژی‌اش تمام شود. پاندول یک تست عالی است تا این قوانین را تمرین کنید.

اینجا چند نکته‌ی کلیدی و اهداف اصلی این تمرین را بیان می‌کنم:

·        همیشه از اینکه حرکت دم در امتداد مسیر حرکت اصلی‌ست اطمینان حاصل کنید. هیچ‌وقت دم نباید حرکتِ مستطیل یا بلوک بالای سرش را هدایت کند.

·        هیچ‌وقت نباید حس شود که دم، به خودی خود انرژی یا حرکت را تولید می‌کند. هر حرکتی که تولید می‌کند، تابع حرکت بلوک بالای سرش یا هر موضوعی که به ان متصل است می‌باشد.

·        حرکاتِ هم‌پوشانی باید میزان قابل قبولی از عکس‌العمل را نسبت به نیرویی که به آنها اعمال می‌شود داشته باشند. به عنوان مثال: وقتی بلوک بالای سر یک اینچ در فضا حرکت می‌کند، دم نباید با نیروی ۲ فوت در جهت مخالت شروع به حرکت کند.

هیچ‌وقت حس و حال حرکاتِ Overlap را فراموش نکنید. به این فکر کنید که آن بخشی که به کاراکتر یا سوژه متصل است از چه جنسی ساخته شده و با چه میزان سفتی به موضوع اصلی متصل است. آیا یک سری پر هستند که با یک نخ متصل شده‌اند؟ آیا یک زنجیر ۲۰ پوندی‌ ساخته شده از سرب جامد است؟ هر کدام بستگی به خود عکس‌العملی دارند؛ اما میزان و نوع زمان‌بندی حرکاتِ هم‌پوشان، کشش و دنباله‌ها بسیار متفاوت و مختلف احساس می‌شوند.

قدم بعدی تمرین‌ها

در برخی موارد، حرکاتِ هم‌پوشان در جاهایی از بدن که خودشان تکان می‌خورند اتفاق می‌افتد. به دم سنجاب فکر کنید، گاهی بر اساس حرکتِ بدن سنجاب حرکت می‌کند و گاهی به خودی خود مثل حالت پیش‌بینی که قبل از پرش می‌خواهد داشته باشد. کاراکتر سنجاب بهترین تمرین برای این موضوع است.

در ویدئوی زیر که توسط ریچارد وانas  Richard Van انیمیت شده، سنجاب حرکت می‌کند اما حرکاتِ هم‌پوشانِ دُم از آن حذف شده است. بدن واقعا خوب انیمیت شده است اما بدون حرکاتِ هم‌پوشانِ دم، خشک به نظر می‌رسد.

حالا این ویدئو را ببینید که حرکاتِ هم‌پوشانِ دم به آن اضافه شده است. حرکاتِ هم‌پوشان overlap و دنبال کننده‌ی follow-through دُم مقدار شگفت آوری از سیال بودن، انرژی و شخصیت را به انیمیت نهایی اضافه کرده است.

حرکاتِ هم‌پوشان در ستون فقرات

اشتباه معمول که دانشجویان انیمیت اغلب مرتکب می‌شوند این است که ستون فقرات، قفسه‌ی سینه و سر را طوری انیمیت می‌کنند مثل اینکه با یک فولاد به یک‌دیگر متصل شده‌اند. این کار باعث می‌شود تا تمام بالاتنه در یک زمان واحد حرکت کند که نتیجه‌ای بسیار خشک و خشن دارد.

قفسه‌ی سینه و سر باید طوری احساس شوند که بر اساس میزان انرژی که از لگن تولید می‌شود حرکاتِ هم‌پوشان و دنبال کننده داشته باشند.

سادگی تمرین پاندول و دم، را می‌توان در این مثال نیز پیاده کرد. فقط کافیست فکر کنید که بلاک یا مستطیل برعکس شده و دُم نقش ستون فقرات و کُره نقش سر را دارد. ستون‌فقرات اغلب حرکاتِ قفسه‌سینه و سررا کنترل می‌کند. بسیار مهم است فکر کنید که اشکالِ سر و قفسه‌ی سینه که در شکل زیر توسط مربع و دایره‌ی کمرنگ نشان داده شده‌اند، به آنها (دُم) متصل است و هر حرکتی بر اساس حرکت لگن تولید و به آنها منتقل می‌شود.

وقتی لگن حرکت می‌کند، ستون فقرات تمایل دارد یک‌جا ثابت بماند، مثل همان حالتی که در حرکت ماشین اتفاق می‌افتد. برعکس، اگر سریع حرکت کنید و ناگهان بایستید، بالاتنه‌ی شما تمایل دارد تا به حرکت ادامه دهد و حرکت دنبال کننده Follow Through اتفاق می‌افتد و نیاز دارید چند قدم کوتاه بردارید تا آن انرژی قبل از اینکه شما را به زمین بزند، آرام شود و کامل متوقف شوید.

ستون فقرات بسیار منعطف است؛ می‌تواند به طرز تعجب‌آوری در حرکات خاص، محدوده‌ی کثیری از حرکات را پوشش دهد. اما فراموش نکنید، حتی میزان کمی از حرکاتِ لگن، به همان میزان حرکاتِ هم‌پوشان و دنبال کننده به ستون فقرات وارد می‌کند.

حرکاتِ هم‌پوشانِ ثانویه Additional Overlapping Action

در کنار این‌ها، هر آبجکتی که به بدن متصل باشد، منبع خوبی برای حرکات هم‌پوشان و دنبال کننده است.

حرکاتِ هم‌پوشان، به عنوان مثال موی دم‌اسبی دخترها، انعکاسی از هر حرکت سر کاراکتر خواهد بود. می‌توانید کلاهی به شخصیت‌تان اضافه کنید تا وقتی از جایی قرار است بپرد، لحظه‌ای در آسمان رها شود. لباس‌ها، گوش‌واره‌ها، مو و لوازم جانبی همگی می‌توانند این حرکاتِ هم‌پوشان را باعث شوند و میزانی از باور‌پذیری را به کارتان اضافه کنند و کارتان خاص‌تر دیده شود.

چون حرکاتِ همپوشان و کشش، نیاز به حرکت فیزیکی دارند، باید در ابتدا مطمئن باشید که تمام حرکات اصلی را روی بدن کاراکتر یا سوژه پیاده کرده‌اید. هر تغییر روی انیمیتِ بدن، یا منبع حرکتی، باعث می‌شود تا انیمیت فعلی که روی آن پیاده کرده‌بودید دیگر به کارتان نیاید.

حرکاتِ هم‌پوشان و دنبال‌کننده میزان قابل توجهی از حرکت طبیعی و حسی ارگانیک را به کارتان اضافه می‌کند. اگر چیزها سفت و خشک به نظر می‌رسند، حرکت را آنالیز کنید و دنبال موقعیتی بگردید هم زیاد و هم کم تا هم‌پوشانی Overlapping Action، کشش Drag و دنباله‌هاFollow Through را اعمال کنید.

منبع: انیمیشن منتور

مترجم: میر توحید رضوی

در همین زمینه:

قواعد ۱۲ گانه انیمیشن / دوازده اصل پویانمایی

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو