چرا یادگیری Bouncing ball برای تکتک انیماتورها حیاتی است
حتما درباره تمرین Bouncing ball شنیدهاید و احتمالا آن را امتحان کردهاید. بنظرتان مشکل کجاست؟ چرا هنگام یادگیری انیمیشن بر این تمرین تاکید میشود و شما از اصول آن در جای دیگر استفاده میکنید؟ ادامه مطلب را بخوانید تا نشان دهیم که این تکنیک چیزی بیشتر از یک تمرین مقدماتی انیمیشن است.
چرا باید بر این تکنیک مسلط باشم؟
بعنوان یک تمرین، Bouncing ball شاید در ظاهر ساده بنظر برسد اما قواعد مهمی در آن نقش دارند. این تکنیک در سطح اولیه تایمینگ و اسپیسینگ کلیدگذاری ها,وزن،قوس ها،انقباض و انبساط،ظاهر و غیره را یاد میدهد. اما میخواهیم شما را به سطح بالاتری از کار مانند بازی سازی،ایجاد کاراکتر احساسی و سکانسهای دعوا و مبارزه سوق دهیم. چه میشود اگر مبانی را نادیده بگیرید و فراتر روید؟ نا امیدی و سردرگمی شما را فرا میگیرد.
برای دویدن باید راه ر فتن را آموخت!
به شما نشان میدهیم که چگونه این تمرین اساس طراحی پاها، سر و بطور کلی حرکات بدن کاراکتر است و مطمئنا شگفتزده خواهید شد.
حرفهایها هنوز از Bouncing ball استفاده میکنند
حتی افراد حرفهای در دیزنی از یک توپ برای بلاک کردن انیمیشنشان بهره میگیرند. مثال زیر نشان میدهد که یک انیماتور چگونه از این تمرین برای چیدمان سکانس،زمانبندی،لیاوت دوربین و پیش بینی کاراکتر استفاده میکند و میتواند شات را “احساس” کند.
توضیح عملی استفاده از تکنیک Bouncing Ball را در انیمیشن Big Hero 6 مشاهده میکنید.
۱ – حس Timing و Spacing را درک خواهید کرد
تایمینگ و اسپیسینگ خوب یکی از مهم ترین اجزای این تمرین است. اگر timing یا spacing شما خوب نباشد و یا جابجا استفاده شود نمیتوانید آن حس مورد نظر را به بیننده منتقل کنید. میخواهیم که جهش توپ ما طبیعی باشد،وزن،حالت ارتجاعی و قوسهای ظریف داشته باشد. Timing و spacing در ایجاد این ویژگی ها عامل اساسی هستند.
با صرف زمان و مسلط شدن بر مکانیک بدن در این تمرین میتوانید به سطوح عمیقتری از انیمیشن دست یابید و ببینید که میتوانید کاراکترهای پیچیدهتر،چه حیوان یا انسان، را باورپذیرتر از قبل چه بصورت کارتونی یا استایل واقعی احساس و خلق کنید.
” Bouncing ball در مورد این نیست که فرمولهای پیچیدهی ریاضی ایجاد کنید و یا تجربهی گالیله را مجددا بچشید؛ بلکه درک کاراکتر و نشان دادن جزییات آن به مخاطب است. “
آنچه که باید بخاطر بسپارید این است که قوانین رئال ریاضیوار جهش توپ را بازآفرینی نکنید. در عوض احساس و ماهیت بالا و پایین رفتن را خلق و نشان دهید. بعنوان انیماتور فیزیک حرکت اشیا در دنیای واقعی را مشاهده و مطالعه میکنیم اما سپس باید آن اطلاعات را تفسیر نماییم و راهی بمنظور سادهسازی برای مخاطب را بیابیم. اکثر منتورهای ما بهمراه سایر کارآموزان نیز بر اهمیت این تمرین تاکید دارند و معتقدند که قواعد آن در مسیر کاریتان بسیار مفید خواهد بود.
۲ – قوس های ظریف، Ease-In / Ease-Out و غیره را یاد خواهید گرفت
شاید در ابتدا آن را درک نکنید اما با قواعد مهم ۱۲ گانه انیمیشن در این تمرین سر و کار دارید. همان طور که قبلا گفته شد زمانیکه Bouncing ball را انیمیت میکنید همزمان از اصول وزن به اندازه timing و spacing استفاده میکنید. علاوه بر این قواعد یاد میگیرید که چگونه قوسهای جذاب ایجاد کنید، از Ease-In / Ease-Out برای تصحیح حرکت استفاده نمایید، از انقباض و انبساط برای خلق احساس سنگینی و ضربه بهره بگیرید، staging خوب ایجاد کنید تا مخاطب از صحنه آگاه باشد و overshoots میتواند فوت آخر کار شما شود!
این همان نقطه شروع است تا ببینید این تمرین چگونه یک تست انیمیشن مهمی است. بهتر است آن را یاد بگیرید و در آن مهارت پیدا کنید.
زمانیکه یاد گرفتید چگونه این قواعد با هم عمل میکنند میتوانید در موقعیتهای حرفهای از آنها استفاده کنید. دوباره این اصول به باورپذیری کاراکترتان در صحنه کمک بسیاری میکنند.
همانطور که مشغول انیمیت هستید با کاراکترها و اشیایی مواجه میشوید که پیچیدهتر از یک توپ هستند. در ابتدا کار با همه اعضای یک کاراکتر شما را به چالش میکشد اما به یاد داشته باشید باید قدم اول را بردارید. هر چه بیشتر با قواعد چیدمان Bouncing ball و Blocking سر و کله بزنید و کار کنید بیشتر میتوانید در انیمیتهایتان آن را بکار بگیرید.
“با خواندن تمام کتابهای جهان درباره انیمیشن نمیتوانید آن را انجام دهید مگر اینکه بطور عملی دست به کار شوید تا ملکه ذهن شود. “
۳ – درمییابید که Bouncing ball چیزی بیش از یک تمرین است
زمانیکه سخت مشغول کار روی یک شات پیچیده هستید و با مانعی مواجه شدهاید، کافی است چیزهایی که از Bouncing ball آموختید را یادآوری کنید. تصور کنید در آینده کارگردان از شما میخواهد روی شاتی از یک فیلم پرفروش کار کند. او تاکید میکند که کاراکتر اصلی در این شات از تعدادی پله پایین میرود. مسئله اینجاست که کارگردان مایل به دیدن Rough Blocking در بعدازظهر همان روز است. چگونه تا زمان مقرر از پس آن برمیآیید؟
اصول اساسی که از Bouncing ball آموختهاید را به یاد آورید تا با متدولوژی صحیح، اجزای شات را بچینید. یک ژست جذاب برای کاراکترتان ایجاد کنید،رانها را طوری انیمیت کنید که از پلهها بالا و پایین میروند، پاها را طوری انیمیت کنید که با رانها حرکت کرده و وزن را تحمل میکنند، تا بسیار ظریف و زنده بنظر برسند!
اکثر اوقات حرکتهای جهش توپ را در رانهای کاراکتر هنگام حرکت، نه در حد اغراقآمیز، میبینید. در واقع باید الگوی اصلی حرکت توپ در رانها را ایجاد نمایید. بقیه انتهای پایینی الگو باید با حرکت رانهای کاراکتر هنگام تکمیل حرکتش همراه شود. سپس به سراغ اصول قوسها و انحناها میرویم- بنابراین اگر انحناهای رانها را دنبال کنیم،باید تصویرشان همانند الگوی جهش توپ باشد!
بنابراین اگر کارکترتان از یک دره بپرد یا از یک ساختمان بیفتد، برای ایجاد این شاتهای پیچیده تکنیکهای مشابه جهش توپ بکار میروند.
از اشتباه کردن نترسید!
اشتباه کنید و آسان بگیرید و لذت ببرید! باور کنید اکثر انیماتورهای حرفهای اشتباهات فراوانی میکنند و ارزش درسهایی را که از آنها میگیرند، میدانند. اینکه چگونه به اشتباهاتتان واکنش نشان میدهید اهمیت دارد زیرا بعدا در کارتان بازتاب پیدا میکند. بر ایدهآل بودن کار تمرکز نکنید، بجای آن آسان بگیرید و تمام تلاشتان را انجام دهید. لازم نیست هیچ کدام از این تمرینات را بیش از اندازه پیچیده کنید. با مبانی و اصول شروع کنید سپس قدم به قدم پیش بروید. آینده از شما تشکر خواهد کرد.
فراموش نکنید که کار شما سرگرم کردن و جذب احساسی مخاطب است. از کارتان لذت ببرید! شما جلودار مرزهای هنر و فیلمسازی هستید و فقط تلاشتان را بکنید تا با هر اندازه از همکاریتان کار خوبی به نمایش بگذارید. امیدواریم اهمیت حرکت ساده یک توپ که دربردارنده اصول مهم انیمیشن است را درک کرده باشید. به همین دلیل bouncing ball پایه و اساس همه انیمیشنهاست.
اکنون آن را امتحان کنید!
مترجم:مریم محمدی
این مقاله راهنمای خوبی و دلایل خوبی برای اثبات اهمیت Bouncing ball است ممنون بابت این مقاله:)
سلام استاد خسته نباشید فقط یه سوال :
من سینما فوردی کار میکنم ولی شما تمام مطالبتون از maya حرف زدید و مثال هاتون رو تو مایا زدید سوالم اینه که اگه من سینما فوردی رو یاد بگیرم در آینده شرکت هایی هستن که برای انیمیشن سه بعدی سینما فوردی کار استخدام کنن یه کلا از مایا استفاده میشه؟؟؟
نکته اینجاست که انیمیشن، به معنای فیلم و سریال و تولیدات اینچنینی؟، اگر اینطور باشه، بسیار بعید میدونم حداقل توی ایران کسی با سینمافوردی پروژهی انیمیشن جمع و جور کنه. اما برای موشن گرافی و کار توی شرکتهای تبلیغاتی بسیار هم خوب هست که سینمافوردی کار میکنید.
بسیار عالی بود!