skip to Main Content

تولید انیمیشن بلند “معمای گندم” به پایان رسید

در این پست، مختصر اطلاعاتی در خصوص این پروژه ارائه‌کرده بودیم، معمای گندم نخستین انیمیشن تاریخ سینمای ایران است که با روش کاملاً سه‌بعدی‌، در استودیو انیمیشن پاج و ‌با سرمایه‌گذاری اداره پویانمایی صبا ساخته شده است‌.

پیش‌تولید این انیمیشن از اردیبهشت 1389 آغاز و تولید آن‌ نیمه تیرماه سال‌جاری به پایان رسیده است‌. یاشین نهانی در مقام کارگردان و ادریس ارمغانی در مقام مدیر تولید این انیمیشن کوشیده‌اند ریتمی روان و بدور از پیچیدگی‌های فراوان را به نمایش بگذارند‌. آن‌ها معتقدند زیبایی در سادگی خلاصه می‌شود و آنچه‌ یک انیمیشن سینمایی به آن نیاز دارد نمایش نود دقیقه درام و کمدی در کنار هم و با روش ساده است‌. در میان همین سادگی‌ها‌ست که مخاطب‌، خود را در آن فضا و بین آدم‌های قصه تصور می‌کند و با آن‌ها همزاد‌پنداری می‌کند‌.

[widgetkit id=6397]

آنچه این انیمیشن را جدای از کیفیت مطلوبش از سایر ساخته‌ها متمایز می‌کند تعداد نیروهای سازنده‌ی آن است‌. انیمیشن هایی از این دست توسط پرسنلی حدودا دوهزار نفره و با تجهیزاتی مثال نزدنی و در طی مدت میانگین چهار یا پنج سال تولید می‌شود‌. تیم انیمیشن معمای گندم اما این قانون را زیر پا گذاشته و با یک تیم دو نفره تولید همه‌ی این سختی‌ها را طی زمان تنها دو سال پشت سر گذاشته است‌. ‌زمانی کوتاه‌مدت در تولید انیمیشن که می‌تواند رکوردی بی‌سابقه برای تاریخ انیمیشن جهان به ثبت برساند‌.

فیلم روایت‌گر مردمانی در بی‌مکانی و بی‌زمانی است که گرفتار نوعی نیروی شر می‌شوند‌. شخصیت‌های‌ فیلم همگی تا آنجا معمولی هستند که از میان آنها یک پسر بچه تصمیم می‌گیرد شهر را از کشمکش‌های ایجاد شده نجات دهد‌.

و همین است که او را به یک قهرمان تبدیل می‌کند‌. داستان فیلم یک خط سیر مشخص و حساب شده دارد‌، همه چیز از یک اختراع نا‌تمام آغاز می‌شود‌. اختراعی که اگرچه می‌تواند با استفاده درست‌، جامعه را به سوی پیشرفت رهنمون سازد اما با در دست گرفتن آن توسط انسان‌های پلید همه چیز را به زوال و نابودی می‌کشاند‌.

آدم‌های فیلم مردمی ساده‌اندیش هستند‌، گویی گرمی و سردی روزگار را نچشیده‌اند و این ماجرا آغازیست برای آنها تا خود را بیابند و قدر داشته‌هایشان را بیشتر بدانند‌. به بیان دیگر فیلم در زیر پوسته کودکانه خود می‌خواهد نوعی درگردیسی و تحول در ضمیر آدم ها را به نمایش بگذارد .

برخوردهای ماکت گونه با فضا‌ها و آدم‌هایی با فرم‌های انتزاعی‌، بیش از پیش سبب شده است تا فیلم یاد آور انیمیشن‌های عروسکی باشد‌. شهر معمای گندم می‌تواند سمبلی از یک شهر ایرانی باشد‌. در اینجا گروه سازنده به هدف خود نزدیک شده است‌؛ خلق یک انیمیشن ایرانی که هیچ زمان و مکان خاصی در آن نمی‌گنجد‌. فقط می‌توانیم حدس بزنیم که یک شهر ایرانی است‌، اما هیچ موقعیت دقیق جغرافیایی یا تاریخی دیگری را از آن دریافت نمی‌کنیم‌.

[widgetkit id=6399]

شاید این شبیه به همان کاری باشد که سازندگان قدرتمند ژاپنی انجام داده اند که به انیمیشن ژاپنی در بستر بی‌مکانی وبی‌زمانی پوشش بین المللی داده‌اند‌. یعنی همه مردمان ملل و تمدن‌ها فارغ از رنگ و نژاد با آن احساس غرابت و نزدیکی می‌کنند‌.

حال می‌توان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که معمای گندم می‌تواند پوشش جهانی به خود بگیرد‌؟ و یا اینکه چطور می‌تواند مخاطب خارجی را با فرهنگ ایرانی آشنا و همسو نماید؟

در میان روابط حاکم بر داستان  و در میان بازی‌های شخصیت‌های این انیمیشن یک چیز نهفته است‌! شکل ظاهری این انیمیشن شاید شبیه خیلی از انیمیشن‌های دیگر به نظر بیاید اما در لابه‌لای این شهر می‌توانیم نقوش تذهیب و نقاشی ایرانی را جستجو کنیم‌. عناصر نگارگری ایران به شکلی هوشمندانه در لباس و دیوار های شهر تجلی یافته‌اند و با استفاده از شکل معماری گنبد و بادگیر در طول نود دقیقه می‌تواند ذهن یک مخاطب نا‌آشنا با فرهنگ ایرانی را با این عناصر درگیر کند‌.

در حقیقت معمای گندم از آغاز تا پایان خود به تدریج چشم و ذهن مخاطب را با عناصر لطیف نقاشی و معماری ایرانی نوازش می‌دهد و او را با ظرایف هنر و فرهنگ ایرانی آشنا می‌سازد‌. انیمیشن سینمایی معمای گندم نخستین انیمیشن سینمای ایران است که می توان با عینک مخصوص  آن را به صورت سه‌بعدی و برجسته در سالن‌های سینما تماشا کرد‌.

[widgetkit id=6402]

استودیو انیمیشن پاج هدف از ساخت فیلم به این روش زمان بر و دشوار را ورود به عرصه رقابت جهانی می‌داند و کیفیت بالا و استفاده از فناوری‌های نوین همچون تصویر کاملا سه‌بعدی و صدای سه‌بعدی را نخستین گام رویارویی با انیمیشن‌های خارجی جذب مخاطب داخلی و خارجی می‌داند‌. هدف پاچ، ارائه‌ی این انیمیشن و تولیدات آتی‌شان را در جشنواره های داخلی و خارجی عنوان می‌کند و برای حضور در جشنواره‌هایی چون: فجر ، کن ، انِسی ، برلین ، اسکار و …، برنامه‌هایی دارند.

ما هم به عنوان عضوی از جامعه‌ی انیمیشن ایران، از صمیم قلب موفقیت در اکران و فروش را برای استودیو‌ی پاچ، یاشین و ادریس عزیز آرزو می‌کنیم.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 17 دیدگاه دارد.

  1. سلام . کار جالبی بود به نظر من هم مشکل کار اینجا بوده که تیم فقط دو نفر بودند! اما مطمئنا توان این گروه دو نفره بسیار بالا بوده که چنین کاری تولید کردند . در جایی دیدم که گفته بودند برای کار آینده خود دنبال نیروهای متخصص هستند . اگر این کار را با دیزنی پیکسار مقایسه نکنیم مطمئنا کار آتی این استودیو را می توان با دیزنی پیکسار مقایسه کرد . به هر عنوان به نظرم به لحاظ تکنیک و گرافیک معادل چنین کاری در انیمیشن ایران ساخته نشده است .
    (ضمنا الان به من هم خطا داد برای فرستادن این پیام و مجبور شده ایمیل دیگری وارد کنم )

  2. باسلام.به عوامل انیمیشن معمای گندم تبریک و خسته نباشید میگم.کارشون واقعا عالی بود دستشون درد نکنه.نظر مثبت:کنتراست رنگ های کار خوب بود کیفیت بصری کار رو بالا برده نور و سایه هم که واقعا با کیفیت شده بهش کمک کرده درکل بینندگان با یک نگاه متوجه یه کار با کیفیت میشن از دیدنش هم لذت میبرن.مدل سازی.تکسچردهی.نور و سایه و رندر کار به نظرم عالی بودن/نظر منفی:به خاطر اینکه 2نفر فقط این کارو انجام دادن از نظر من نماهای دوربین در بعضی از همین عکس هایی که اینجا هستن نمای خوبی نیست.اگر افراد زیادی همکاری میکردن بافت های طراحی شده خوب و متنوع تری میذاشتن و بدن کارکتر ها طراحی های بهتری داشتن تا با طراحی و مدل سر هایشان که واقعا عالی هستن مطابقت کنند این مشکل نماها حل میشد کار با کار های دیزنی.پیکسار… از لحاظ کیفیت نه کمیت برابری میکرد.ضعف کار رو فقط تو کم بودن عوامل کار میدونم و هیچ عیب و ایرادی در توان و تخصص عوامل کار نمیگیرم.کاش حداقل 10نفر از مراحل طراحی تا مرحله نورپردازی و سایه باهم همکاری و تبادل نظر میکردن تا هر مرحله پخته تر انجام میشد و تا کار به کیفیتی که در بالا گفتم میرسید.به امید اینکه کار بازتاب بالا و توصیف نشدنی به عوامل اینکار و هنر انیمیشن ایران به ارمغان بیاره.به شما خواننده‌ این نظر و عوامل کار خسته نباشید دوباره میگم.8از 10به این کار میدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو