تولید انیمیشن بلند “معمای گندم” به پایان رسید
در این پست، مختصر اطلاعاتی در خصوص این پروژه ارائهکرده بودیم، معمای گندم نخستین انیمیشن تاریخ سینمای ایران است که با روش کاملاً سهبعدی، در استودیو انیمیشن پاج و با سرمایهگذاری اداره پویانمایی صبا ساخته شده است.
پیشتولید این انیمیشن از اردیبهشت 1389 آغاز و تولید آن نیمه تیرماه سالجاری به پایان رسیده است. یاشین نهانی در مقام کارگردان و ادریس ارمغانی در مقام مدیر تولید این انیمیشن کوشیدهاند ریتمی روان و بدور از پیچیدگیهای فراوان را به نمایش بگذارند. آنها معتقدند زیبایی در سادگی خلاصه میشود و آنچه یک انیمیشن سینمایی به آن نیاز دارد نمایش نود دقیقه درام و کمدی در کنار هم و با روش ساده است. در میان همین سادگیهاست که مخاطب، خود را در آن فضا و بین آدمهای قصه تصور میکند و با آنها همزادپنداری میکند.
[widgetkit id=6397]
آنچه این انیمیشن را جدای از کیفیت مطلوبش از سایر ساختهها متمایز میکند تعداد نیروهای سازندهی آن است. انیمیشن هایی از این دست توسط پرسنلی حدودا دوهزار نفره و با تجهیزاتی مثال نزدنی و در طی مدت میانگین چهار یا پنج سال تولید میشود. تیم انیمیشن معمای گندم اما این قانون را زیر پا گذاشته و با یک تیم دو نفره تولید همهی این سختیها را طی زمان تنها دو سال پشت سر گذاشته است. زمانی کوتاهمدت در تولید انیمیشن که میتواند رکوردی بیسابقه برای تاریخ انیمیشن جهان به ثبت برساند.
فیلم روایتگر مردمانی در بیمکانی و بیزمانی است که گرفتار نوعی نیروی شر میشوند. شخصیتهای فیلم همگی تا آنجا معمولی هستند که از میان آنها یک پسر بچه تصمیم میگیرد شهر را از کشمکشهای ایجاد شده نجات دهد.
و همین است که او را به یک قهرمان تبدیل میکند. داستان فیلم یک خط سیر مشخص و حساب شده دارد، همه چیز از یک اختراع ناتمام آغاز میشود. اختراعی که اگرچه میتواند با استفاده درست، جامعه را به سوی پیشرفت رهنمون سازد اما با در دست گرفتن آن توسط انسانهای پلید همه چیز را به زوال و نابودی میکشاند.
آدمهای فیلم مردمی سادهاندیش هستند، گویی گرمی و سردی روزگار را نچشیدهاند و این ماجرا آغازیست برای آنها تا خود را بیابند و قدر داشتههایشان را بیشتر بدانند. به بیان دیگر فیلم در زیر پوسته کودکانه خود میخواهد نوعی درگردیسی و تحول در ضمیر آدم ها را به نمایش بگذارد .
برخوردهای ماکت گونه با فضاها و آدمهایی با فرمهای انتزاعی، بیش از پیش سبب شده است تا فیلم یاد آور انیمیشنهای عروسکی باشد. شهر معمای گندم میتواند سمبلی از یک شهر ایرانی باشد. در اینجا گروه سازنده به هدف خود نزدیک شده است؛ خلق یک انیمیشن ایرانی که هیچ زمان و مکان خاصی در آن نمیگنجد. فقط میتوانیم حدس بزنیم که یک شهر ایرانی است، اما هیچ موقعیت دقیق جغرافیایی یا تاریخی دیگری را از آن دریافت نمیکنیم.
[widgetkit id=6399]
شاید این شبیه به همان کاری باشد که سازندگان قدرتمند ژاپنی انجام داده اند که به انیمیشن ژاپنی در بستر بیمکانی وبیزمانی پوشش بین المللی دادهاند. یعنی همه مردمان ملل و تمدنها فارغ از رنگ و نژاد با آن احساس غرابت و نزدیکی میکنند.
حال میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که معمای گندم میتواند پوشش جهانی به خود بگیرد؟ و یا اینکه چطور میتواند مخاطب خارجی را با فرهنگ ایرانی آشنا و همسو نماید؟
در میان روابط حاکم بر داستان و در میان بازیهای شخصیتهای این انیمیشن یک چیز نهفته است! شکل ظاهری این انیمیشن شاید شبیه خیلی از انیمیشنهای دیگر به نظر بیاید اما در لابهلای این شهر میتوانیم نقوش تذهیب و نقاشی ایرانی را جستجو کنیم. عناصر نگارگری ایران به شکلی هوشمندانه در لباس و دیوار های شهر تجلی یافتهاند و با استفاده از شکل معماری گنبد و بادگیر در طول نود دقیقه میتواند ذهن یک مخاطب ناآشنا با فرهنگ ایرانی را با این عناصر درگیر کند.
در حقیقت معمای گندم از آغاز تا پایان خود به تدریج چشم و ذهن مخاطب را با عناصر لطیف نقاشی و معماری ایرانی نوازش میدهد و او را با ظرایف هنر و فرهنگ ایرانی آشنا میسازد. انیمیشن سینمایی معمای گندم نخستین انیمیشن سینمای ایران است که می توان با عینک مخصوص آن را به صورت سهبعدی و برجسته در سالنهای سینما تماشا کرد.
[widgetkit id=6402]
استودیو انیمیشن پاج هدف از ساخت فیلم به این روش زمان بر و دشوار را ورود به عرصه رقابت جهانی میداند و کیفیت بالا و استفاده از فناوریهای نوین همچون تصویر کاملا سهبعدی و صدای سهبعدی را نخستین گام رویارویی با انیمیشنهای خارجی جذب مخاطب داخلی و خارجی میداند. هدف پاچ، ارائهی این انیمیشن و تولیدات آتیشان را در جشنواره های داخلی و خارجی عنوان میکند و برای حضور در جشنوارههایی چون: فجر ، کن ، انِسی ، برلین ، اسکار و …، برنامههایی دارند.
ما هم به عنوان عضوی از جامعهی انیمیشن ایران، از صمیم قلب موفقیت در اکران و فروش را برای استودیوی پاچ، یاشین و ادریس عزیز آرزو میکنیم.
اول اینکه من هرچقدر سعی کردم نظر بزارم اخطار می داد سایتتون . دوم رو باید اول می گفتم اما الان می گم . انیمیشن معما گندم به نظر من نباید با انیمیشن ایرانی اصلا مقایسه بشه . با تصاویر و فیلم محدودی که از این انیمیشن دیدم بدون هیچ بزرگ نمایی یا کوچک نمایی و بی اغراق می گم که به عنوان بیننده حرفه ای انیمیشن ، حداقل نگیم با انیمیشن های درجه یک دیزنی پیکسار! اما میشه با انیمیشن های امریکایی شرکت “ونگارد” مقایسه کرد و من در مقایسه ، کار معما رو به همه لحاظ بهتر و عالی تر از انیمیشن های ونگارد دیدم . ونگاردی که در هر صورت در هالیوود انیمیشن تولید می کنه . به ایرانی بودنم افتخار کردم .
آفرین و هزار درود و سپاس بر سازندگان این انیمیشن و سایت پویانما که خبر رسانی خوبی کرده.
با سلام -واقعا آفرین-زیبا و قشنگ بود این انیمیشن-تا به الان چنین انیمیشنی در ایران ساخته نشده بود – افتخار کردم و بالیدم برای این اثر – سپاس گزارم از تولید کنندگان این انیمیشن و همچنین از این سایت که خبر گزاری کرد-منتظر کارهای بعدی شما هستیم
salam, man az zahere in kar kheili hal kardam, in doostemoon k nazar dade va gofte kar moshkele khoshki dare b nazare man intor nist, chon hamoontor k dar matn bood b zaher in kar nazdik b theme animation haye aroosaki dare, ba quality balae in kar nemishe goft sazandeganesh nemitoonestan ya balad naboodan, man dar hadi nistam k nazar karshenasi bedam ama b nazaram dar in kar ta’ammod boode
سلام
من مدتی است به طور تخصصی و حرفه ای به لطف خدا تمام مشکلاته حوزه انیمیشن بخش متحرک سازی (کلید زنی دستی به صورت حرفه ای) رو پشت سر گذاشتم!!!
مشکل تمام انیمیشن های ایرانی real نبودن کاراکتر است!!همان خشکی و مصنوعی بودن!! الان واقعا اعلام میکنم میتونم به لطف خدا در حد pixar انیمیت بزنم!!دویدن_پریدن_پشتک زدن_ افتادن_ در رفتن_ سر خوردن_بالا رفتن از دیوار و… کسانی که تو کارن میدونن مشکل کجای کاره!!
اگر خواستین نمونه کارمو میارم!! واسه همکاری به ادرس زیر پیام بدید..
meisammixon@gmail.com
حقیقاتا یکی از بهترین و خوشحال کننده ترین خبرهای انیمیشن چند وقت گذشته بود.موفق باشید.به امید تولید معمای گندم 2 و همچنین به امید تماشای معمای 1 برای ما
معمای گندم انیمیشنی در حد نام ایران است . به این انیمیشن و به دستانی پر تلاش و همینطور به ایرانی بودن خودم بالیدم .
خیلی خیلی خوشحالم که این پروژه به پایان رسید و امیدوارم گندم کارشون رو هزار
برابر درو کنند .
بعد از این همه سختی زیاد امیدوارم نتیجه ای در فروش بگیرند که باعث بشه انرژی بیشتر واسه کار بعدیشون داشته باشند. امیدوارم بستر مناسب واسه نمایش جهانی فراهم بشه.
من هم برای این هنرمندان موفقیت های بیشتر آرزو می کنم . خیلی خوب . خیلی زیبا….
منم به این دو عزیز که واقعا کار فوق العا ده ای رو انجام دادن تبریک میگم .