skip to Main Content

انواع نورها در 3D قسمت اول

نور پردازی فضای سه بعدی، از انتخاب نوع نور و قراردهی آن در صحنه آغاز می شود. این نورها همگی از دنیای واقعی اقتباس گرفته شده و در نرم افزار های ساخت انیمیشن های سه بعدی شبیه سازی شده اند که هر کدام از آنها کاربرد و تنظیمات خاص خود را دارند. پس خوب است این ابزارها را بشناسید و با دقت، نسبت به پروژه ی خود آنها را انتخاب و استفاده کنید.

نور های نقطه ای یا Point Lights :
نورهای نقطه ای که معمولا Omni یا Omnidirectional Lights شناخته می شوند، ساده ترین منابع نوری هستند که در دنیای انیمیشن سه بعدی از آنها استفاده می شود. این نورهای نقطه ای، پرتو های نور را در تمامی جهات ساطع می کنند، مثال لامپ حبابی که وسط اتاق نصب است ! . اکثر برنامه های سه بعدی ،آیکون این نور را مانند لامپ های حبابی نشان می دهند که در نرم افزار مکس، به شکل دو مخروط وارونه است.
هنگامی که این نور را ایجاد کرده و خصیصه ی ایجاد سایه را برای نور فعال کردید در حالی که آن را داخل حجمی ،مانند مخروط چراغ مطالعه قرار دهید، سایه ها و رفتار نور، مانند نور های Spot خواهد شد، اما بسیاری از نورپرداز های حرفه ای از نور های Spot برای یک چنین تاثیری بهره می جویند، چون کنترل و تنظیم این نورها برای این کار، بسیار راحت تر است.

 نور های موضعی یا Spot Lights :

نور های موضعی از محبوب ترین نوع نورها در نورپردازی صحنه های سه بعدی دیجیتالی هستند، زیرا به راحتی وکاملا، قابل کنترل هستند. این نور ها پرتو های نوری را از نقطه ی کوچکی ساطع و شبیه سازی می کنند. هرچند شما می توانید این نورها را به هر جهت که مایلید بتابانید، ولی پرتو های آن، محدود به مخروطی است که از آن ساطع می شوند. این نورها در دو نوع : آزاد و هدف دار ایجاد و تنظیم می شوند.

این نورها را می توانید با آزادی عمل بیشتری کنترل کنید و دقیقا مشخص کنید که کجا بتابند .Cone Angel مشخص کننده ی پهنای مخروط نور است و Follof یا penumbra angle مشخص کننده ی نرمی تابش نور در اطراف مخروط نور است.

نور های Directional یا نورهای مستقیم :
این نور معمولا برای شبیه سازی نور خورشید به کار می رود (هر جایی که نیاز داشتید پرتو های نوری به صورت موازی روی سوژه تابانده شوند ) این نور، تمامی موضوعات را از یک جهت روشن می کند و نوع قرارگیری و جهت آن، تاثیرگذار نخواهد بود. تمامی سایه ها موازی هستند ، وضعیتی که فقط از منابع نوری که در فواصل بسیار دوری از سوژه هستند” مثل خورشید” می توان دید.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو