مصاحبه با پدرام تقدیسی
تاریخ مصاحبه : سه شنبه – ۲۲ آذر ۱۳۹۰
نام هنرمند : پدرام تقدیسی
مصاحبه کننده : میر توحید رضوی
—————————————————
پویانما : سلام پدرام، ممنون از اینکه این فرصت رو در اختیار پویانما قرار دادی. خودتو معرفی کن و کمی از آلمان برایمان بگو.
پدرام : با سلام به شما و همه دوستان علاقه مند به هنر انیمیشن در ایران. پدرام تقدیسی هستم متولد تهران و حدود ۳۰ سال هست که ساکن آلمان هستم. مختصر میشه گفت که اینجا روال کار و زندگی خیلی با نظم گره خورده .
پویانما : از ایران چه خاطراتی داری ؟
پدرام : شیرینترین خاطرات زندگیمو توی ایران داشتم و بعد از مهاجرتم از ایران هنوز برام بیادموندنی هست.
پویانما : خب؛ چگونه وارد این عرصه شدی و به عنوان یک ایرانی موفق در زمینه انیمیشن تو آلمان شروع به کار کردی ؟
پدرام : والا وارد شدن به این عرصه از کتابهای پدرم شروع شد. وقتی ۹-۸ سالم بود با مداد اولین انیمیشنمو توی صفحات کتاب طراحی میکردم و چشمتون روز بد نبینه یه بار دستم هم رو شد! من سال ۱۹۹۹ میلادی در Hannover رشته Multimedia Design و 3D production خوندم. در همین زمان در تولید اولین فیلم سینمایی آلمان به نام ” Back to gaya ” شروع به کار کردم و مهمترین تجربه هامو تو ۵ سال کار در ۳ پروژه ی سینمایی اونجا کسب کردم.
پویانما : در چه زمینه هایی تخصص داری ؟
پدرام : character works که شامل به modeling, texturing, rigging و animation میشه و در کنارش character design و storyboarding هم کار میکنم.
پویانما : بیشتر به کدامیک علاقه مندی و دوست داری بیشتر اونو کار کنی ؟
پدرام : همه اینها برام جالب هستن ولی انیمیشن و design character منو بیشتر به خودش جذب کرده.
پویانما : هنرمندان مورد علاقه ات چه کسانی هستند ؟
پدرام : شخص خاصی در نظرم نیست ولی انیمیشن اروپای شرقی این اواخر خیلی برام جالب بود.
پویانما : اولین و پروژه ای که اخیرا در آن مشغول به کار هستی چیه ؟
پدرام : ۱۲ سال پیش وقتی دانشجوی این رشته شده بودم اولین پروژه یه تبلیغ بود که با همکاری شبکه تلویزیونی در دانشگاه انجام دادم و آخرین یه فیلم رئال به نام : ” Was Tiere wollen ” بود که دوتا از شخصیت های اصلیش CG بودن، یک سگ و یک خوک.
پویانما : کدام پروژه برایت چالش برانگیز بود ؟
پدرام : پروسه انیمیشن نسبت به کیفیتش، به زمان زیادی احتیاج داره. در همین آخرین پروژه باید به عنوان انیمیشن سوپروایزور ۳۰۰ shot را با ۵ انیماتور در مدت ۳ ماه با کیفیت بالا تموم میکردم که خوشبختانه موفّق شدم. آرتیستهای بین المللی متعددی هم همکاری کردن که این هم برام خیلی جالب بود.
پویانما : خاطره ای در مورد اولین پروژه تو ذهنت هست ؟ تلخ یا شیرین.
پدرام : وقتی با هیجان مشغول کار میشم زمان خیلی زود میگذره بدون اینکه متوجه بشم. در اولین پروژه که در دانشگاه بود یادمه که یکی از شبها خیلی مشغول بودم و همونجا خوابم برد. صبح نظافتچیه روزانه اونجا منو با صدای جاروبرقی، جلوی کامپیوتر بیدار کرد.
پویانما : بیشتر از چه نرم افزار هایی استفاده می کنید ؟
پدرام : در درجه اول بستگی به خواستهای پروژه داره. ولی بیشتر از همه میتونم بگم از Maya استفاده میکنم.
پویانما : و در ادامه، از چه سخت افزار هایی استفاده می کنید ؟
پدرام :به دلیل اینکه کیفیت کارها همیشه باید عالی باشه، همیشه از بهترین سخت افزار های موجود استفاده می کنیم.
پویانما : تجربه و نظرت در خصوص کار تیمی چیه ؟
پدرام : به نظرم نکته ی خیلی مهمیه. برای مثال، تولید فیلم سینمایی ” thor- legends of walhallah ” که محصول مشترک آلمان، ایسلند و ایرلند بود، بدون هماهنگی تیمی در این ۳ کشور قابل اقدام نمیبود. این هم میشه گفت یکی از تکالیف producer هر پروژه هست. اون باید سعی کنه که اعضای تیم، هم از نظر اخلاقی و هم تجربهای باهم هماهنگ باشن.
پویانما : بازار کار انیمیشن در آلمان چگونه است ؟ از نظر استخدام و بیمه . یا سازمانی که این تشکلات رو حمایت بکنه ؟
پدرام : در آلمان قواعد کاری خیلی حساسه و زیاد کنترل میشه. میشه گفت به عبارتی مشکل هست. اول از همه برای شروع دو بخشه. یکی استخدام ثابت و دیگری کار آزاد (freelance). در حالت استخدام ثابت، صاحب کار پرداخت بیمه بیماری و عمر رو به عهده میگیره. همینطور هم پرداخت مالیات ماهیانه. ولی در حالت کار آزاد همه اینها به عهده خود شخصه. اما در هر دو صورت بیمه بیماری و عمری اجباری هست.
پویانما : وضعیت سرمایه گذاری های خصوصی و تولیدات این چنینی چگونه است ؟
پدرام : میشه گفت که در کلّ سرمایهگذاری خصوصی وجود نداره. بیشترین بودجه ساخت فیلم معمولی از اداره بخش فرهنگی و یا سازمان بانکی تامین میشه.
پویانما : آیا تو آلمان انیمیشنی هست که به موفقیت بی سابقه ای دست پیدا کرده باشه ؟
پدرام : بازار اصلی فیلم انیمیشن فعلا هنوز در دست استودیوهای آمریکایی هست. همکاری استودیوهای آمریکایی و آلمانی که همین جا تولید میشه به نحو خیلی زیادی بالا رفته که اغلب فیلمهای رئال با المنتهای CG هستن.
پویانما : آیا با ایرانیان یا شرکت های ایرانی در ارتباط هستی ؟
پدرام : خیلی خوشحالم از اینکه آرتیستهای ایرانی با سرعت زیاد در همه جا پیش رفتن. شرکتهای ایرانی نمیشناسم ولی چندتا از دوستان ایرانی اینجا هستن که کار CG میکنن.
پویانما : وضعیت این صنعت را در ایران چگونه ارزیابی می کنی ؟
پدرام : شخصا از درون این صنعت در ایران خبری ندارم. ولی چیزی که از بیرون میبینم مشخصه که سرعت پیشرفتش زیاده و روز به روز بهتر میشه.
پویانما : چه توصیه ای برای ایرانیان مشتاق این هنر و خوانندگان این مصاحبه داری ؟
پدرام : در درجه اول علاقه اصلی خودشونو توی این رشته پیدا کنن و بر اساس اون، با کوشش و تلاش زیاد متخصص بشن.
پویانما : بیشتر چه منابعی را مطالعه می کنی ؟
پدرام : مجله ماهانه“ Digital Production“ در آلمان. فصلنامه های “ballistic“ و خبرهای روزانه اینترنتی.
پویانما : نظرت در خصوص وب سایت پویانما چیه ؟
پدرام : اولین بار هست که با همچنین سایتی برخورد میکنم و خوشحالم که شما دوستان برای پیشرفته سیجی در ایران تلاش میکنید.
پویانما : و برای سخن آخر، هر چه می خواهد دل تنگت بگو .
پدرام : از این صحبت خیلی خوشحال شدم و مچکرم. به امید دیدار نزدیک در ایران .
پویانما : سپاس از اینکه وقتت رو به ما و این مصاحبه اختصاص دادی.
[jwplayer config=”video” file=”http://puyanama.com/wp-content/uploads/showreel.flv”]
دموریل پدرام را ببینید…
سایت آنلاین شون تقریبا فعاله خووبwww.pilban.ir؛ اگه انگلیسی تون هم خوب باشه میتونی از onmagazine.net یا skwigly.co.uk استفاده کنی 🙂
سلام
خیلی خوب بود.
راستی توی ایران مجله تخصصی برای انیمیشن هست؟!
فعلا خیر!، پیلبان بود که دیگه منتشر نمیشه.