پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

Character Development قسمت دوم

سیلوئت در این مرحله به شناخت و درک کاراکتر کمک خواهد کرد، هرچقدر کمتر باشد، تحرک کاراکتر به ایستایی خواهد رسید.
ساختار درونی کاراکتر Internal Structure : چنانکه حرکت، ریشه و پایه اصلی انیمیشن است، ساختار درونی کاراکتر نیز همچنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چون باعث تعریف نوع حرکت کاراکتر خواهد شد. بسیاری از نرم افزار های کامپیوتری، ابزار های گوناگونی برای کنترل، مدیریت و تجهیز حرکتی کاراکتر دارند، تجهیز یا Rigging کاراکتر ها در ساختار، تعیین کننده حرکت کاراکتر است . با افزایش مقدار پیچیدگی تکنیکی در تجهیز، حرکت کاراکتر نیز پیچیده تر و کامل تر خواهد بود و بالعکس، هرچه تجهیز کاراکتر از لحاظ تکنیکی ساده باشد، قابلیت های حرکت ساده تری خواهد داشت. به عنوان مثال: کاراکتری در مقدار Rotation های مفاصل دارای محدودیت است، خوب مسلم است که این کاراکتر نسبت به کاراکتری که این محدودیت را ندارد حرکت های آزادانه تری خواهد داشت ، یا حرکت تعادلی بدن کاراکتری، از دست های او پیروی می کند مانند تجهزات Human IK ، که باکشیدن استخوان دست در یکی از محور های فضای سه بعدی، بدن کاراکتر نیز نسبت به این حرکت واکنش نشان می دهد و…

شخصیت کاراکتر:
بیننده می تواند کاراکتری را که خوب بسط داده و پخته اید را در طول داستان دنبال کند. او کاراکتر را فقط از دیالوگ نمی شناسد، حالت های صورت، زبان بدن، حالات دست و ریتم راه رفتن نیز در این پروسه دخیل هستند. معمولا این موارد به شناخت کاراکترتان کمک می کند، چون می بینیم که او چگونه فکر می کند و حرکات او را پیش بینی می کنیم. شخصیت یک کاراکتر انیمیشن از عناصر ظریفی مانند : ساختار داخلی، شکل و سیلوئت تشکیل می شود. همچنین حالات صورت، نحوه حرکت و زمانبندی . چنانکه در بخش اول عنوان شد، ساختار درونی یک شخصیت، تعیین کننده ی نحوه حرکت اوست.

حالات صورت یا Facial Expressions: نیز شخصیت کاراکتر و احساس او را آشکار می کند. مدل شیت های صورت که در حالات مختلف طراحی می شود، گاهی اوقات باید صدها طراحی انجام شود تا به شخصیت مورد نظر برسید و در مرحله انیمیت از آنها استفاده کنید.
زمانبندی کاراکتر یا Timing Of a Character ، یکی از عناصر اصلی در بیان شخصیت و حالت احساسی اوست، این زمانبندی در انیمیت کاراکتر به مقدار زمان صرف شده برای عمل و عکس العمل کاراکتر خواهد بود. که این حرکت می تواند در سرعت های مختلفی بازی شود که دارای ریتم و تمپو خواهد بود.

تمپو، Tempo ، Peace: حرکتی است که با سرعت های مختلفی انجام می شود. این سرعت حرکت در انیمیت کاراکتر ها بسیار پر معنی خواهد بود. به عنوان مثال: تمپوی آهسته، وقار، جدیت، خستگی یا احتیاط را می رساند. تمپوی روان و سلیس: اعتدال، طبیعی، لطافت و زیبایی است. تمپوی سرزنده و باروح : شادی یا ناآرامی است، که میزان سرعت حرکت کاراکتر ها ارتباط مستقیمی با اسکلت و Rigging آنها خواهد داشت.

این سرعت حرکت نیز می تواند ثابت باشد یا به آهستگی و یا خیلی سریع عوض شود. حرکت یک کاراکتر دوست و قابل اعتماد، سرعت ثابتی دارد. حال آنکه یک کاراکتر جنایت کار یا خائن و پست، در حین حرکت، ناگهان تغییر سرعت می دهد.
سرعت حرکت کاراکتر های انیمیشن نیز در آشکار کردن مقدار وزن و قدرت آنها دخیل است. موضوعاتی با حرکت های سریع کم وزن بوده و در فرم انیمیشن، به سرعت از حرکت باز می ایستند. در حالی که در دنیای واقعی، موضوعات سریع به اینرسی و زمان زیادی نیاز دارند تا از حرکت بایستند. مسلم است که این سرعت حرکت تاثیر مستفیمی روی بحث کشیدگی و جمع شدگی Squash And stretchموضوعات انیمیشن خواهد داشت.

ریتم Rhythm: حرکت کاراکتر ها در تکرار یا بازگشت حرکت اجرایی؛ یا زمینه حرکتی که توسط کاراکتر اجرا می شود، است. این ریتم می تواند روان ،شکسته ، منظم یا نامنظم باشد. این ریتم می تواند با حرکات طولانی و کوتاه ترکیب شود . به عنوان مثال : دو کاراکتر را در حین راه رفتن تجسم کنید. اولی، با انرژی زیادی قدم بر می دارد ، سر و دستانش آزادانه حرکت می کند و لبخند گرمی بر لب دارد. کاراکتر دوم، با خودش در حال گفتگوست، حالتی ترسو دارد ، در هر 3 یا 4 قدم می ایستند و با حرکات سریع سر و چشم، اطراف را بررسی می کند.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

نظرتان را بنویسید

آمار پویانما در یک نگاه

  • 56,801
  • 966
  • ۲۱ آذر, ۱۳۹۶

تلگرام پویانما

نوشته‌های تصادفی

پویانما را دنبال کنید