skip to Main Content

استفاده از مراجع Reference Materials

انواع منابع متعددی وجود دارد تا بتواند به شما در امر انیمیت کمک کند‌، مانند: عکس‌ها، کمیک‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و منابعی که خودتان تهیه کرده‌اید. تصّور غلطی که اغلب انیماتور‌ها دارند این است که‌: فکر می‌کنند استفاده از منابع موجود یک تقلب است !؛ اگر استفاده از منابع مرجع تقلب است، ۹۹ % از انیماتور‌های بزرگ دنیا متقلب بوده اند. استفاده از این مراجع یک اصل است. مخصوصا برای کسانی که تازه کار انیمشن را آغاز کرده‌اند‌ تا بتوانند متحرک‌سازی‌های قابل‌باور‌تر و بهتری ‌داشته باشند.
کتابهای اِدوارد مایبریج Edweard Muybridge ” “می‌تواند کمک بزرگی برای‌تان باشد. کتاب‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند، مخصوصا برای مراحل و سیکل راه رفتن و دویدن ‌هم برای انسان‌ها و هم حیوانات.
کتابهای دکتر هارولد اِدِرتون Harold Edgerton با عنوان Stopping Time منبع شگفت انگیزی است (A collection of his photographs, Stopping Time, was published in 1987) . کتابی که از تصاویر متحرک با سرعت بالا عکاسی شده، تشکیل شده‌؛ مانند : برخورد گلوله به سیب‌. می‌توانید این روند را ببینید و ‌آنالیز کنید. توسط این تصاویر واقعی می‌توانید قوانین انیمیشن ‌در دنیای واقعی را  ببینید. می‌توانید جمع‌شدگی و کشیدگی را روی توپ گلف ببیند و… از این دو منبع استفاده بهینه کرده و تمرین کنید.
یکی دیگر از منابعی که به آن کم لطفی شده، کمیک بوک‌ها Comic Book هستند. بهترین منابع برای Pose های داینامنیکِ کاراکتر و یادگیری آنها.  کمیک‌های جیم لی Jim Lee که برای سری بتمن طراحی کرده است و یا اِسکات کمپل JScott Campbel در کمیک دختر خطرناک یا DagerGirl و دیگر کمیک‌های قدرتمند.
بسیاری از طراحان کمیک، پس زمینه‌ی انیمیشن‌ دارند، مانند مایک کانکِل Mike Kunkel سازنده‌ی خرس قهرمان یا HeroBear ‌ می‌توانید در مورد خطوط حرکتی یا Line Of Action و پوز‌ها یا حالت‌ها و… مطالب زیادی را بیاموزید ، که این خود با “دیدن و بررسی کردن” حاصل خواهد شد.
انیمیشن‌ها و فیلم‌ها نیز در لیست این مراجع هستند. این منابع می‌توانند زمینه‌های مختلفی داشته باشند، مستند، فیلم، تصاویر انیمیشنی که در آرشیو شما یافت می‌شود. به عنوان مثال در یک مسابقه‌ی المپیک و در بخش پرتاب نیزه‌ تصاویر زنده‌ای که از کانال تله‌ویزیون پخش می‌شود می‌تواند از جانب شما ضبط شده و برای آنالیز حرکات و انیمیت کاراکتری که نیزه‌ای را پرتاپ می‌کند مورد استفاده قرار گیرد. چه اشکالی دارد قبل از شروع به انیمیت پلانی که قرار است پرند گان به پرواز درآیند، یک مستند راجع به پرندگان ببینید؟.
در نهایت مهمترین مرجع دیگر، تصاویر خودتان و یا دوستان‌تان است. اگر پروژه‌ای دارید و یا در حال انیمیت شاتی هستید، دوربین را بکارید و خودتان آن حرکت را بازی کنید. بارها و بارها… تا هنگامی که طبیعی جلوه کند. با استفاده از این تکنیک می‌توانید جهش خوبی ‌در انیمیت داشته باشید. اگر روی شات دیالوگ‌ کار می‌کنید ‌خودتان را جای کاراکتر انیمیشن فرض کنید و در مورد انگیزه یا Motivation ، پس‌زمینه‌، حالت احساسی و.. ‌ بدانید و به کارتان ادامه دهید.
به منابعی که ذکر شد بچسبید.  فقط یه نکته‌ی مهم باقی می‌ماند: فقط به آنها نگاه نکنید، فقط به تصاویر چشم ندوزید، کتاب‌های کمیک را فقط ورق نزنید، فیلم‌ها را فقط نبیند، آنها را یاد بگیرید. چه چیزی ایستایی کاراکترتان را خوب و جذاب می‌کند؟ چه چیزهایی این ایستایی را بد جلوه می‌دهد؟ یا به هم می‌ریزد؟. ‌ می‌توانید از مراجع خوب یا بد استفاده کنید! ولی فقط از مراجع خوب اشباع شوید. اگر پرنده‌ای ‌انیمیت می‌کنید، به آن دقیق شوید. منابع آن را پیدا کنید‌ فریم به فریم ببینید، حرکت آهسته، Pose‌های کلیدی را پیدا کنید.‌ به نحوه‌ی کار بالها توجه کنید، آن را روی کاغذ طراحی کنید (‌این باعث می‌شود تا حرکت را به خاطر بسپارید) و در نهایت مطالب و نوت‌هایی ‌برای خودتان تهیه کنید.
سپس به میز کار خود برگردید و تمامی اینها را اعمال کنید. این کلیدی است. فقط کپی نکنید، باعث غیر طبیعی شدن کارتان خواهد شد. شما انیماتور هستنید، پس این منابع را بگیرید و هنر خود یا Style خود را روی آن پیاده کنید.
یادتان باشد که انیمیت کردن هنر است، مسابقه نیست. فرمولی ندارد که همیشه و ۱۰۰% بر اساس آن کار کند، ولی این بدان معنی نیست که ‌‌به اصل توجه نداشته باشید. با وجود این، تمامی این موارد از قوانین دنیای طبیعی بهره می‌جویند. با طراحی منابع مرجع، می‌توانید آنها را یاد بگیرید‌. پس تا جایی که می‌توانید آنها را روی دفتر طراحی‌تان طراحی کنید .

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو