پویانما، مباحث تخصصی انیمیشن سه‌‌بعدی

پادکست ۲۲: نگاهی به کتاب توهم زندگی Illusion of life (قسمت دهم)

از اینجا می‌تونید به پادکست کتاب توهم زندگی به زبانِ فارسی و به صورتِ کامل گوش کنید. و یا دانلود بکنید.

زمانِ پادکست: ۵۱ دقیقه

How dose it Look

گزیده‌ای از متن:

ما هیچ‌وقت کاری رو به این شکل تولید نکردیم که از نقطه‌ی اول شروع بکنیم و صاف بریم آخرِ تولید. ما با بخشی از کار که فرصتِ کنار هم قرار دادنِ کاراکترها رو میده شروع می‌کنیم و بعدش وارد سکانسی میشیم که یا بیشترین پتانسیلِ ارزشِ سرگرمی رو داره و یا سکانسی که نیازِ مبرم داشت تا فازهای دیگه از تولید رو بسط و گسترش بده. به این روش، هیچ امکانی وجود نداره تا یک جریانِ نرم و روانی از تولید بنیان گذاری بشه. و شانس خیلی کمی وجود داره تا تعادل میونِ تندی به کندی، هیجان به خونسردی و غم به کمدی رو ایجاد بکنیم.

با سکانس‌های مجزا مثل کار کوتاهِ انیمیشن برخورد نمیشه، اونها خودشون خودشون رو کامل میکنن و دارای میزان زیادی جذابیت هستند. ما در خصوص اینکه در نهایت این سکانس ها وقتی که پشتِ سر هم تدوین میشن چطور دیده میشن هم کنجکاو هستیم.

ما میدونیم ساختِ کارِ کوتاهِ جذاب که تنها ۱۰ دقیقه زمان داشته باشه خیلی آسون هست. اکثر آدم‌ها هر چیزی که در این ۱۰ دقیقه خنده دار ، تازه و یا غافلگیرکننده باشه رو تماشا خواهند کرد. ۲۰ دقیقه زمانِ ایده‌آلی برای یک کار انیمیشن هست، و حتی یک انیمیشنِ نیم‌ساعته، چالش‌های واقعی کمی رو درونِ خودش داره. در این مدت زمان، مخاطب رو می‌شه متقاعد کرد، گول زد و یا خندوند و یا حتی یه ذره هم گریوند. اما اگر زمانِ انیمشن بیشتر از نیم ساعت بشه، دردسرها شروع به ظاهر شدن میکنن. یک فیلمِ بلندِ انیمیشن نیازمند توجهاتِ بسیار خاصی هست. بسیار مهم هست تا هرچه زودتر، در فرمی قابل نمایش آماده بشه.

برخی از کارگردانان به صورتِ یک دنده‌ای روی موضوعی که انیمیشن می‌خواد نقل بکنه متمرکز هستند و قادر نیستند خودشون رو به اندازه کافی برای دیدن چیزی که اون بالا روی پرده سینما دارند از موضوع جدا بکنند و کلیت کار رو ببینند.

وُولی ریتِرمَن Woolie Reitherman به عنوان کارگردان، توانایی شگفت‌آوری در جدا کردنِ خودش از کار رو داشت و از دور به صورتِ بی‌طرفانه به کار نگاه می‌کرد. او واقعا به نقاط ضعف و قدرتِ چیزی که می‌دید اشاره می‌کرد مثل اینکه در ساختِ اون فیلم تا اون نقطه هیچ کاره بوده. او با  یک نفسِ عمیق می‌گفت: “باید متوجه بشی که چه چیزی خوب شده، نه چیزی که فکر می‌کنی می‌تونه خوب باشه، و نه چیزی که توی دلت هست، اما چیزی که اون بالا روی پرده‌ی نمایش هست مهمه.”

ترجمه، تهیه و تدوین پادکست: میر توحید رضوی

برای دسترسی به همه پادکست‌ها، از منوی “مباحث انیمیشن” روی پادکستِ انیمیشن کلیک کنید. اگر با گوشی هوشمند وارد شده‌اید، از گوشه سمتِ چپ روی آیکان “سه خطِ تیره” تَپ کنید و سپس روی فلشِ مقابلِ مباحث انیمیشن بزنید، از زیرمجموعه‌ی ظاهر شده، پادکستِ انیمیشن را انتخاب کنید تا همه پادکست‌ها نمایش داده شود. 

میرتوحید رضوی
Mir Tohid Razavi

میر‌توحیدرضوی

۴ نظر

تلگرام پویانما

لطفا دقت فرمایید: انتشار مطالب پویانما تنها با ارجاع یک “لینکِ فعال” به مطلب مربوطه بلامانع است.