skip to Main Content

پادکست ۱۵: نگاهی به کتاب توهم زندگی Illusion of life (قسمت پنج)

از اینجا می‌تونید به پادکست کتاب توهم زندگی به زبانِ فارسی و به صورتِ کامل گوش کنید. یا با کلیک روی آیکان سه‌نقطه، فایل ام‌پی‌تری رو دانلود کنید.

 

Layout 

لی‌آوت‌مَن مسئولیت صحنه به صحنه و ظاهر سراسری فیلم رو به عهده داره. اگر استایل بخصوصی برای فیلم انتخاب تنظیم شده باشه، لی‌آوت‌من  مستلزم وفق دادنِ این حال و هوا در فیلم هست. این شخص به همراه کارکردان روی استیجینگ و دراماتیزه کردن پلان‌ها و ایده‌های استوری اسکچ‌من کار میکنه. او بکگراند‌ها رو دیزاین می‌کنه، پیشنهاداتی راجع به الگوی  انیمیشن به انیماتور می‌ده، موقعیت‌های دوربین رو برای به دست آوردنِ موثرترین زاویه و کات رو تعیین می‌کنه تا داستان رو به بهترین و سرگرم‌کننده ترین حالت ممکن بیان بکنه.

در فیلم‌های زنده، این کات‌های مهم، یا اون طوری که اونها دوست دارند نام‌گذاری بکنند”تدوین”  (منظور از اونها، دست‌اندرکارانِ فیلم زنده هست.)، کارِ تدوین در فیلم زنده بعد از اتمام فیلم‌برداری انجام میشه. نحوه‌ی چیدمانِ این قطعات می‌تونه به تصویر معانی خاص، هیجان، تعلیق اضافه بکنه و یا به سادگی می‌تونه اون رو به یک سری تصاویر خام و بی‌ربط که کنار هم جمع‌شده‌اند تبدیل بکنه. این پتانسیلِ مشابه در فیلم انیمیشن هم وجود داره، اما ماها باید به صورتِ برعکس کار کنیم! ما باید تصمیماتِ خودمون رو وقتی که فیلم صرفا در رویاها و تصوراتمون هست اتخاذ بکنیم. خیلی ساده هست که این وسط یک سری نوار فیلم (یا فایل ویدئویی) باشه که می‌شه سر و ته اونها رو به هم چسبوند و بعد تست کرد و تصمیم رو اتخاذ کرد. (ولی انیمیشن به این سادگی تولید نمیشه!)


برای بخش چهار روش برای برنامه‌ریزی و ایجاد لی‌آوت‌ها به پادکست گوش کنید. (از کتاب، صفحه ۲۱۸)

همچنین، هفت نکته‌ی بسیار مهم که باید در لی‌آوتِ یک فیلم انیمیشن و یا انیمیشن کوتاه باید رعایت گردد نیز ذکر شده است. این نکاتِ ارزشمند را از دست ندهید.


زمانِ پادکست: ۳۰ دقیقه

برای دسترسی به همه پادکست‌ها، از منوی “مباحث انیمیشن” روی پادکستِ انیمیشن کلیک کنید. اگر با گوشی هوشمند وارد شده‌اید، از گوشه سمتِ چپ روی آیکان “سه خطِ تیره” تَپ کنید و سپس روی فلشِ مقابلِ مباحث انیمیشن بزنید، از زیرمجموعه‌ی ظاهر شده، پادکستِ انیمیشن را انتخاب کنید تا همه پادکست‌ها نمایش داده شود.


تصویر مربوط به چهارمین روش برای ساخت و طرح ریزی لی‌آوت:

لی‌آوت مستر شات برای انیمیشن روباه و سگ شکاری.
از کتاب توهم زندگی / دیزنی انیمیشن

 

ادامه در فایل صوتی پادکست
ترجمه و گویندگی: میرتوحید رضوی
تدوین: میرامید رضوی
منبع: کتاب توهم زندگی Illusion of Life

برای دسترسی به همه پادکست‌ها، از منوی “مباحث انیمیشن” روی پادکستِ انیمیشن کلیک کنید. اگر با گوشی هوشمند وارد شده‌اید، از گوشه سمتِ چپ روی آیکان “سه خطِ تیره” تَپ کنید و سپس روی فلشِ مقابلِ مباحث انیمیشن بزنید، از زیرمجموعه‌ی ظاهر شده، پادکستِ انیمیشن را انتخاب کنید تا همه پادکست‌ها نمایش داده شود. 

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

  1. سلام و یک خسته نباشید اختصاصی به شما اقای میرتوحید رضوی

    شما بی نظیرید که این همه زحمت خالصانه انجام می دهید .

    به نظر من قسمت های ۳۰ دقیقه ایی عالی هستش .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو