شجاع باشید: هفت روش برای غلبه بر نگرانیهای انیماتورها
در این متن میخواهیم دربارهی دغدغهها و نگرانیهایی که انیماتورها هنگام کار در صنعت انیمیشن با آن مواجه میشوند صحبت کنیم.
۱-پوست کلفت باشید، از “نه” شنیدن نترسید!
زمانیکه بهدنبال شغل هستید و میخواهید تجربه کسب کنید، این مورد یکی از اولین شرایطی است که ممکن است با آن روبه رو شوید. اما هنگامیکه در مسیر شغلتان قرار گرفتید و تا حدودی در کارتان جلو رفتهاید نیز ممکن است اتفاق بیفتد. من زمانیکه در تستهای بازیگری متعددی شرکت کردم و از بیشتر آنها نه شنیدم به این نکته پی بردم.
واقعیت این است که انیماتورهای زیادی هستند که بیشتر آنان نیز برای بدست آوردن شغل با هم رقابت میکنند. اگر بعد از چند درخواست نه شنیدید و تسلیم شدید نمیتوانید یک انیماتور خوب بشوید. گاها مجبورید درخواستهای بیشماری بفرستید تا بتوانید پاسخی از آنان دریافت کنید. نکتهای که باید مدنظر داشته باشید این است که عوامل زیادی برای گرفتن پاسخ مورد نظر دخیل هستند، کیفیت کارتان یکی از آن فاکتورهاست. همیشه باید کیفیت کارتان را بالا ببرید اما نمیتوانید و نباید نه شنیدنها را بخود بگیرید. آنان بدنبال سبک خاصی از انیمیشن برای پروژه هستند که آن را در کار شما نیافتهاند،اگر شما اهل منطقهی محل کار موردنظر نیستید، آنان میتوانند بدلیل مالیات کمتر و مدت کوتاه پروژه بدنبال فردی از همان منطقه بگردند. یا افرادی را که قابل اعتماد و از طرف اعضای استودیو سفارش شدهاند، انتخاب کنند.
چیزی که من متوجه شدم، زمانیکه به تست بازیگرییه گروهی رفته بودم، بیشتر کسانی که آنجا حضور داشتند در کارشان متوسط و نه لزوما حرفهای بودند. اگر سخت تلاش کنید، خودتان را نشان دهید و از آن دست برندارید میتوانید بهترینِ بهترینها باشید. اینجاست که علاقه داشتن به آنچه انجام میدهید بسیار اهمیت دارد زیرا با وجود شکستها به شما کمک میکند.
۲- پشتکار داشته باشید
سمج باشید! هر چه در یافتن شغل پشتکار داشته باشید و دست از تلاش برندارید فرصتهای بیشتری بدست خواهید آورد. و زمانیکه شغل موردنظر را یافتید و در مسیر قرار گرفتید، با افراد جدیدی آشنا میشوید و لینکهای بیشتری پیدا میکنید. و روزی میرسد که شما همان فرد سفارش شده خواهید بود و نهایتا زمانی که استودیوی خودتان را داشته باشید در مقابل میتوانید سفارش دیگران را نیز بکنید.
توصیهای که به من میشد این بود: هر کاری که در استودیو پیشنهاد میشود را قبول کنید حتی اگر آبدارچی آنجا شوید! زیرا رسیدن به آنچه میخواهید از دورن مجموعهای بسیار راحتتر از بیرون آن است.
اگر پیدا کردن شغل موردنظر زمان میبرد، از آن زمان برای بهبود کیفیت کارتان و بازخورد گرفتن از همتایانتان استفاده کنید. چنانچه آنان ببینند که کارتان روبه پیشرفت است شما را برای پروژههای بعدی درنظر خواهند داشت. بیشر استودیوها کارهای شما را در طول زمان نگه میدارند.
۳- پذیرای انتقادهای سازنده باشید
وقتی از کار شما انتقادی میشود، بدون توجه به شخص منتقد، به یاد داشته باشید که این بازخوردها از سطح دانش و تجربه مختلفی نشات میگیرند. نباید از هیچ کدام آنها ناراحت شوید یا اگر مایل نیستید همه شان را بکار بگیرید. برخی اوقات سلیقه شخصی فرد بر نظراتی که میدهد تاثیرگذار است و کاملا سلیقهای برخورد میکند. همچنین زمانیکه از کسی انتقاد میشنوید ممکن است آنان چیزهایی که باید تغییر کند را مطرح کنند و به نکات مثبت کارتان اشارهای نداشته باشند حتی اگر واکنش مثبتی نسبت به آن نشان دهند.
اگر خوش شانس باشید که از استودیوی موردنظرتان بازخوردی داشته باشید و واقعا میخواهید که آنجا کار کنید باید این پیشنهادات را بپذیرید و روی آنان کار کنید.
نگاه دقیق به کار خود و کار دیگران با کسب تجربه بیشتر، تغییر میکند و پیشرفت خواهید داشت. زمانیکه روی اولین فیلمم کار میکردم و ساعتها شاهد بودم که کارگردان نظراتش را به انیماتورها انتقال میداد، فرصت خوبی برای “دیدن” تفاوتهای خیلی کوچک در انیمیشن برایم ایجاد شد. من به یک باره زبان تصویری جدیدی را یاد گرفتم و برایم مانند یک الهام بود. گاهی اوقات فقط بعد از این الهامهاست که میتوانید چیزی را که در کارتان از قلم افتاده است بخوبی درک کنید. بعد از چندین سال تجربه و بحد عالی رسیدن لحظات زیادی مانند گفتن “آآآ “ در کارتان خواهید داشت!
۴-خودتان را به شیوه صحیحی معرفی کنید
لازم نیست خودتان را وانمود به کسی که نیستید بکنید، با اینحال استودیو به افرادی نیاز دارد تا بتوانند کار تیمی انجام دهند. معرفی خود به شیوه دوستانه و شخصی در مصاحبه کاری بسیار اهمیت دارد. باوجود اینکه مهارتهای انیمیشن شما عامل اصلی موفقیت شماست اما اگر در استودیو فردی دست و پا چلفتی و غیرقابل احترام باشید مهارتتان دیگر بدرد نمیخورد.
بخشی از تجربه و کار کردن در یک پروژه بستگی به نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران دارد. با همکارانتان در ارتباط باشید و یکدیگر را به چالش بکشید تا بازیهای جالبی از کاراکترهایی که با آنان سروکار دارید بسازید. شما زمان زیادی با این افراد صرف خواهید کرد بنابراین شخصیتهای اعضا در یک تیم مهم هستند. من، هم دوستان صمیمیام را که با آنان کار میکنم و هم کسانی را که با آنان اختلاف داشتهام در استودیو میبینم. نکته اینجاست که تمام تلاشتان را بکنید تا با یکدیگر کار کنید و مصالحه داشته باشید اگر از کسی خوشتان نمیآید با احترام با او برخورد کنید. این اتفاق معمولا رخ میدهد اما در بیشتر مواقع از کار کردن با همکارانم لذت بردهام. زمانهایی بوده است که در شروع کارم با کسی ارتباط نداشتم اما بعد از اینکه آنان را بهتر شناختم، به موقعیت آنان احترام گذاشتم و حتی دوست خوبی برایشان شدم. بنابراین پذیرا، دوستانه و قابل احترام بودن در محیط استودیو نه تنها به روند کاریتان کمک میکند بلکه دری به روابط کاری بهتر و حتی دوستیهای مادام العمر بهرویتان میگشاید.
۵-انعطافپذیر باشید
صنعت انیمیشن ناپایدارست. فرصتهای خیلی خوبی هستند که باعث میشوند بیش از دو سه سال در یک استودیو نمانید و حتی در مواردی چند هفته هم طول نمیکشد. موقعیتهایی نیز هستند که میتوانید در آنجا بمدت طولانی کار کنید اما این بیشتر یک استثناست تا یک قانون کلی. شما در استودیوهای مختلفی، در شهرها و کشورهای مختلف، با نرمافزارهای مختلف، برای مدیران و کارگردانان مختلف و در پروژههای مختلف کار خواهید کرد. باید یاد بگیرید که چگونه خودتان را به طریق مختلف و با شرایط جدید وفق دهید.
باید خودتان را با گردشِ کاریتان نیز وفق دهید تا بتوانید نیازهای انواع مختلفی از محصول انیمیشن را برآورده سازید. برای مثال سریالهای تلویزیونی برخلاف فیلم دیالوگهای زیاد و زمان کم برای پرداختن به جزئیات بازی دارند. درحالیکه در فیلم این جزئیات و کنترل روی کاراکتر دارای اهیمت زیاد است. یکی از مهمترین ویژگیهای یک انیماتور خوب این است که بتواند در زمینههای کاری مختلف مهارتش را نشان دهد و بکار بگیرد. در حال حاضر من روی برخی کاراکترهای انیمیشن هنرچیدمان ( Installation Art) کار میکنم، کاری که قبلا انجام ندادهام. و بعد از ۱۵ سال تجربه کاری هنوز چیزهای جدیدی برای امتحان کردن وجود دارند.
۶-خلاق باشید و مهارتهای حل مسئله داشته باشید
ماهیت کار با کامپیوترها و نرم افزارها در فضای مجازییه هنری، ایجاب میکند که توانایی حل مسائل فنی را داشته باشید تا به تولید هر چه بهتر محصول کمک کنید. هر چه بیشتر یاد بگیرید که با کامپیوتر و تجهیزات خود سر و کله بزنید و مشکلات را رفع کنید، مسیر برایتان هموارتر خواهد بود. باوجود اینکه استودیوها مختصصان فناوری اطلاعات دارند اما چه بهتر که بتوانید از پس مشکلات خودتان برآیید و در انتظار کمک فرد دیگری نباشید.
اوقاتی پیش میآید که حین کار با چالشهایی روبه رو میشوید، مانند کار روی کاراکترهای متعدد و محدودیت در انیمیشن که مجبورید چارهای برای آن بیندیشید تا مناسب خط مشی استودیو باشد یا هماهنگی با ریگر که بتوانید جزئیات کاراکتر را ایجاد کنید و بازی خوبی بسازید. اینکه چگونه با این مسائل به شیوه خودتان برخورد کنید شما را تبدیل به فردی ارزشمند در تیم خواهد کرد. همچنین این مهارت در رسیدن به پست مدیریت یا سوپروایزری کمک میکند و شما را جزو گزینههای محتمل قرار میدهد. مسائل و مشکلات زیادی هستند که هنگام فیلمبرداری و بازیسازی با آنها رو به رو خواهید شد تا راهحلی برایشان پیدا کنید. پس همیشه آماده باشید.
۷- بین کاری که متعلق به شماست و آنچه که کارگردان یا مدیر از شما میخواهد تعادل ایجاد کنید
شما هنرمند هستید. در کارتان سرمایه گذاری میکنید. میخواهید که شاتهایی عالی در محصول نهایی خلق کنید و از تجهیزات و ابزارهای مدرن برای ساخت فیلمتان استفاده کنید. استخدام شدهاید زیرا خلاق و سرگرم کننده هستید. با اینحال درخواستهایی از شما خواهد شد که ممکن است به مذاقتان خوش نیاید و مایلید که آنها را به شیوه خودتان انجام دهید. در این شرایط نظر کارگردان این است که موافق باشید یا نباشید هر کسی باید در راستای اهداف تیم کار کند. گاها ممکن است خسته کننده باشد اما اگر هر کس کنار بکشد و کار خودش را انجام دهد پروژه انسجام و ثبات خود را از دست خواهد داد. یا شاید اینطور برداشت شود که اطلاعات و جزئیات کارتان را با کارگردان درمیان نمیگذارید. بعضی اوقات کاری که کارگردان از شما میخواهد را بدون هیچ مشکلی قبول میکنید و یا در مواردی باید ببینید که او دقیقا چه چیزی میخواهد و چگونه از آن در کارتان استفاده کنید. در حقیقت فضایی برایتان وجود دارد که میتوانید خلاقیتتان را نمایش دهید. بیشتر کارگردانان از انیماتورها میخواهند که ایدههایشان را به اشتراک بگذارند و احتمالاتی را درنظر بگیرند اما جاییکه شما به جزئیات صحنههای خود توجه میکنید کارگردان تصویر کلی صحنه را میبیند و ممکن است ایده شما برای انرژی کل داستان مناسب نباشد. باید مرز ظریف بین خلاقیت و پیروی از مسیر تیم را تشخیص دهید و مانند یک بندباز قدم بردارید.
وقتی قصد دارید ایدهای به صحنه اضافه کنید مهم این است که چگونه آن ایده را ارائه دهید. ارتباط شما در برنامهریزی و جمع بندی ایدهتان باید صد در صد روشن و مختصر باشد. اگر کارگردان در نگاه اول آن را دریافت نکند با ادامه دادن آن موافقت نخواهد کرد. اگر ایدهتان تایید نشد باید در مسیر گفته شده کارگردان پیش بروید. چنانچه بر روی ایده تایید نشده پافشاری کنید، بنظر میرسد که نسبت به زمان با ارزش کارگردان بی تفاوت بودهاید. باید آن را رها کرده و زمان دیگری تلاش کنید، خواه از ارزیابی رضایت داشته باشید یا خیر. هنگامیکه در استودیو کار میکنید درواقع برای پروژه فرد دیگری کار میکنید درنتیجه باید تاحدودی خود را با نیازهای آنها سازگار کنید و محدودیتهایی قایل شوید.
مواردی که در بالا ذکر شد یک نکته مهم را میرساند: شجاع باشید و وارد میدان شوید حتی اگر میدانید که با شکست و انتقاد روبه رو خواهید شد. پیروزیها شیرین هستند اما گاها شکستهایی هم وجود دارند. اگر باانگیزه و مصمم باشید و اخلاق حرفهای داشته باشید میتوانید بر ناکامیها وشکستها پیروز شوید و در مسیر موفقیت گام بردارید. هر چه بتوانید رویدادهای منفی را بپذیرید، از آنها درس بگیرید و سپس رها کنید، در مسیر درست قرار خواهید گرفت. من بعد از گذشت ۱۵ سال همچنان بر این باور هستم.
شکستها فرصتی برای یادگیری است. ناکامیها به این معنی نیست که شما به آخر خط رسیدهاید بلکه به معنای رشد و پیشرفت شماست. و همواره کسانی که در کار خود بهترین هستند شکستهای بیشتری را در گذشته تجربه کردهاند. تفاوت بین این افراد و بازندهها این است که برندهها اجازه نمیدهند تا شکستها مانع آنان شوند و از مسیر منحرفشان کنند.
مترجم: مریم محمدی
بسیار عالی. خیلی ممنون بابت مطلب خوبتون