skip to Main Content

طراحی فضاها

  Artist : chris drysdale

Website: www.chrisdrysdale.com

فضاها بر اساس طرح های اولیه بانام Master Sketches طراحی می شوند ، به نحوی که حس کنجکاوی و علاقه مندی بیننده را فراهم کنند. ساخت و طراحی فضا در یک انیمیشن، بسیار حائز اهمیت است، ببینید دنیای زیر آب چگونه در Finding NEMO ساخته شده است. یک آشپزخانه ی کامل در انیمیشن موش سر آشپز و… فضاها به صورت آشکاری در بیان داستان نقش دارند و صرفا فقط به عنوان پس زمینه یا Back Ground کاربرد نخواهند داشت. بلکه این فضا ، دنیایی است که کاراکتر ها در آن زندگی می کنند.
Props یا لوازم : موضوعاتی هستند که در صحنه قرار دارند و کاراکتر با استفاده از آنها داستان را به جلو هدایت می کند. فضاها، چشم انداز ها، ساختمان ها، ماشین ها و… یک سری عناصر خام و معمولی در صحنه نخواهند بود، بلکه برای هر کاراکتر و داستان منحصر به فرد است. در این فضاها، نشانه هایی برای شناخت و اطلاع از داستان و کاراکتر نیز هست.
فضاها Space یا لوکیشن Location : فضایی است که کاراکتر در آن بازی خواهد کرد. چه یک فضای داخلی مانند اتاق و چه یک فضای پهناور بیرونی مانند صحرا! این فضاها، باید طوری باشد که چشم را هدایت کند، لوازم نیز باید طوری در این فضاها چیده شوند که جلوی دست و پای کاراکتر را نگیرند.
چه احساسی را می خواهید منتقل کنید ؟ روز است یا شب ؟ خوشحالی و سرور است یا ترس و وحشت ؟ آب و هوا چگونه است؟
بافت ها Texture : همه چیز در فضاها و لوازم ، بافت یا تکسچر دارد. از سطوح دیوار ها گرفته تا یک فرش کوچک ! که مفاهیم زبری، نرمی، چوب، آهن و … را شامل می شود.مقدار و نوع تکسچر استفاده شده در صحنه، میزان جزئیات ، کیفیت و Style را مشخص می کند. استفاده از بافت های واقعی و پرداختن به جزئیات بیشتر، احساس واقعی بودن را می رساند و یا برعکس، استفاده از رنگ های شاد و شفاف، حالت کارتونی زیبایی را به همراه خواهد داشت.

Artist : Andreas Rocha

webSite: www.andreasrocha.com 

رنگ ها Colors :  شامل رنگ هایی است که فضای ساخته شده، کاراکتر و … را در بر می گیرد. رنگ های واقعی، رنگ های عناصر اطرافمان هستند مثل : سبزه سبز است، آسمان آبی است و… رنگ ها برای ایجاد مفهوم و انتقال حس است. مانند : رنگ سبز، حالت مریضی و تهوع ! سبز روشن، معالجه و شفا – در ضمن رنگ ها از لحاظ کرمی و سردی نیز طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال رنگ قرمز و زرد، گرم هستند و رنگ های آبی و سبز، سرد هستند.

رنگ قرمز : ثروت ، گرما، قدرت، تحریک، شهوت، خطر و عصبانیت
رنگ نارنجی : گرم، سلامتی، برکت، نشاط، بلند پروازی، جذبه، مرموز
رنگ زرد : خوشحالی، انرژی ، خنده، بی گناهی، توجه، بزدلی
رنگ سبز: حیاط، موفقیت، زندگی، حاصلخیزی، امنیت، حسد، شوم، سمی، فاسد
رنگ آبی: پایداری، آرامش،اطمینان، با وفا، ساده، غمگین، سردی
رنگ ارغوانی : عاقل، بزرگ منش، مستقل، اسرار آمیز، عرفانی
رنگ سفید : بی گناهی، خوبی، تمیزی، سردی، خلوص
رنگ سیاه : رسمی، برازندگی، قدرت، اقتدار، نیرومندی، خطر، شیطانی، غم، مرگ

برای هر صحنه، باید حالات رنگی را آماده کنید، البته نه حتما شما! این کار را در پروژه ها، بخش Visual عهده دار است ولی شما می توانید از یک آرتیست خوب نیز استفاده کنید. بوسیله ی این رنگ ها، حالت احساسی پروژه ، شدت تنش یا آرامش و هر آنچه که می خواهید را مشخص خواهید کرد.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 3 دیدگاه دارد.

  1. با درود
    مطالب سایت واقعا پربار و آموزنده هستند.
    فقط تنها مشکل در باز نشدن برخی از تصاویر سایت مثل همین صفحه است که با توجه به نوع سایت که در مورد پویانمایی است یه مشکل بسیار بزرگ برای سایتتون محسوب میشه.لطفا رسیدگی کنید…….

  2. با سلام من همین امروز با سایتتون آشنا شدم .. به نظرم سایت خوبیه … اما چرا تصاویر بعضی صفحات مثل این صفحه باز نمیشه … و یه در خوات دیگه دارم اینه که لیست همه مطالب رو یه جا بزارید خیلی دسترسی به چیزی که میخایم سریعتر میشه .. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو