skip to Main Content

نکات مثبت و منفی استودیوهای بزرگ در مقایسه با استودیوهای انیمیشن کوچک

به عنوان انیماتور جوانی که به دنبال مشاوره شغلی‌ست، باید سوالات زیادی داشته باشید. برخی از رایج‌ترین سوالاتی که در مرکز مشاوره انیمیشن می‌شنویم، اینها هستند: بهتر است در یک استودیوی بزرگ کار کنم یا در یک استودیوی کوچک؟ کدامیک برای یادگیری بهتر است؟ کدامیک دستمزد بیشتری پرداخت می‌کند؟ کدامیک بیشتر به درد من می‌خورد؟

خوشبختانه تیم اینگرسول، انیماتور پیشکسوت همراه ماست تا تجارب کاریش  را در استودیوهای بزرگ و کوچک انیمیشن ، از سیاستهای داخلی‌شان تا نحوه برگزاری جشن برای پروژه‌های تمام‌شده‌شان با ما در میان بگذارد. در طی این سالها، تیم در فیلمهای کوچک‌تر مثل Rover Dangerfield و فیلمهای بزرگ موفقی مانند پاندای کونگ‌فوکار و چگونه اژدهایت را تعلیم بده کار کرده است.

در حال حاضر تیم در یکی از بزرگترین و مشهورترین استودیوهای انیمیشن جهان ، استودیوی انیمیشن DreamWorks کار می‌کند.

تیم اینگرسول، انیماتور استودیوی DreamWorks تجاربش را در مورد کار در استودیوهای بزرگ و کوچک با ما در میان می‌گذارد.

نام من تیموتی جِی اینگرسول Timothy J Ingersoll است. من در چندین استودیوی بزرگ و کوچک کار کرده‌ام. سعی می‌کنم مطالبم را تا حد ممکن به صورت خلاصه و ساده بیان کنم.

قبل از هر چیز ، هر دوی این استودیوها مزایا و معایبی دارند.  اینکه کدامیک را برای اهداف نمایشی ترجیح می‌دهم، در انتها به شما خواهم گفت. من در برخی از استودیوهای بزرگ مانند Filmation ، انیمیشن والت‌دیزنی، انیمیشن Turner Feature و انیمیشن DreamWorks ، استودیوهای کوچک همچون انیمیشن Bluth ، انیمیشن  Dale Baerو انیمیشن James Baxter  ، استودیوهای مستقل مانند Film Roman  و  استودیوهای متعدد دیگر کار کرده‌ام.

بگذارید قبل از بیان ادامه مطلب  این را بگویم که : من شدیداْ به اتحادیه‌ها اعتقاد دارم.

بگذارید قبل از بیان ادامه مطلب  این را بگویم که : من شدیداْ به اتحادیه‌ها اعتقاد دارم. بیشتر استودیوهای بزرگ و همچنین برخی از استودیوهای کوچک، استودیوهای صنفی هستند. استودیوهای Dale Baer و James Baxter هر دو از استودیوهای صنفی بودند . وقتی جوان هستی ، خیلی به بازنشستگی فکر نمی‌کنی. من هیچ‌وقت به این موضوع فکر نکردم، اما الآن واقعاْ خوشحالم که زیر چتر اتحادیه بودم. حالا می‌توانم با شادی، سلامت و ثروت بیشتری بازنشسته شوم.

به هر حال …

استودیوهای بزرگ : مزایا و معایب

در استودیوهای بزرگ شما این امکان را دارید که روی فیلمهای بزرگ و قوی کار کنید. پری دریایی کوچک، راهی به سوی ال‌دورادو، روح، شاهزاده مصر ، آن‌سوی پرچین، داستان کوسه و چگونه اژدهایت را تعلیم بده و چند مورد دیگر از فیلمهای بزرگی بوده‌اند که من رویشان کار کرده‌ام. حس خیلی خوبی‌ست که در پایان فیلم و در تیتراژ پایانی آن اسم خودت را در بین اسامی ببینی، هیچ چیز دیگری نمی‌تواند چنین احساس خوبی در شما ایجاد کند!

یکی دیگر از مزایای عالی کار در استودیوهای بزرگ مهمانی‌هایی‌ست که برای اتمام کار برگزار می‌کنند. آنها واقعاْ پول بسیاری صرف این مهمانی‌ها می‌کنند و باعث می‌شوند که هنرمندان احساس کنند که در این کار سهیم بوده‌اند. این لحظه  یک لحظه غرورآمیز در زندگی هر انیماتوری محسوب می‌شود.

از دیگر مزایای این استودیوها – عمدتاْ  در DreamWorks ، غذای رایگان است. از غذاای عالی صحبت می‌کنم، صبحانه و ناهار! املت، بیکن، غذاهای کباب‌شده، انواع سالاد و یخچالی پر از انواع ماست و دوغ!

و تمام فرصتهای یادگیری بیشتر برای پیشرفت به عنوان یک هنرمند. مثلاْ در زمان ناهار می‌توانستیم کلاسهای طراحی، نقاشی، بداهه‌گویی، مجسمه‌سازی، فیلمنامه‌نویسی و … داشته باشیم. این موردی‌ست که به عنوان یک هنرمند باید به ابزارها و توانایی‌هایتان اضافه کنید  و انگیزه‌ایست برای آنکه کارتان را بهتر انجام دهید.

در استودیوهای بزرگ این فرصت را دارید که  برای فیلمهای خودتان ایده‌پردازی کنید.

در استودیوهای بزرگ این فرصت را دارید که  برای فیلمهای خودتان ایده‌پردازی کنید. دوستانی دارم که ایده‌های داستانی‌شان را به فیلم تبدیل کرده‌اند. خودم هم در واقع  در زمان کار در DreamWorks فرصتی خارق‌العاده برای ساخت فیلم خودم به دست آوردم،  فیلم من در اصل یک فیلم آموزشی در مورد نحوه فیلمسازی در این استودیو بود. آن را به تمام کارآموزان ، بازدیدکنندگان از این استودیو و کسانی که به تازگی استخدام شده‌اند، نشان می‌دهند. بفرمایید:

و حالا در مورد سیاستهای یک استودیوی بزرگ در مقایسه با سیاستهای یک استودیوی کوچک. در یک استودیوی بزرگ گاهی احساس می‌کنید که چوب لای چرختان می‌گذارند و خیلی راحت جایتان را به فرد دیگری می‌‌دهند. ممکن است شما را تشویق کنند که نظراتتان را با صدای بلند اعلام کنید، اما توجه داشته باشید که همه دارند تماشایتان می‌کنند. انیماتورهای بااستعداد زیادی هستند که کار شما را می‌خواهند و استودیوهای بزرگ هم این را می‌دانند. فقط از هوش خود استفاده کنید و شرایط را بسنجید. بیش از حد منفی نباشد و از دیگران یا استودیو گله نکنید.

فقط از عقل سلیم استفاده کنید و شرایط را بسنجید. بیش از حد منفی نباشد و از دیگران یا استودیو گله نکنید.

با این حال  ممکن است در یک استودیوی کوچک ، نظر شما را راحت‌تر بپذیرند و در واقع نظر شما می‌تواند تفاوت عظیمی ایجاد کند. و صادقانه بگویم که جایگزین کردن فرد دیگری به جای شما در یک استودیوی کوچک در مقایسه با استودیوی بزرگ به وقت و هزینه بیشتری نیاز دارد.

در هر صورت، در هر دو استودیو احتیاط کنید.

خب، صحبت در مورد استودیوهای بزرگ دیگر کافی‌ست، بیایید به سراغ استودیوهای کوچک برویم.

استودیوهای کوچک: مزایا و معایب

به گمان من بزرگترین نکته در مورد کار در استودیوهای کوچک آنست که حقیقتاْ احساس می‌کنید که در کار سهمی دارید. من در جایی با کمتر از ۱۰ کارمند کار کرده‌ام. اعضای یک تیم کوچک بیشترین پاداش‌ها را دریافت می‌کنند. در چنین جایی احساس واقعی تعلق به یک گروه و ایجاد تفاوت در مقایسه با یک استودیوی بزرگ خیلی بیشتر است.

بزرگترین نکته در مورد کار در استودیوهای کوچک آنست که حقیقتاْ احساس می‌کنید که در کار سهمی دارید.

شما فرصت انجام کارهای مختلف و پذیرفتن نقشهای متفاوت را در اختیار دارید. مثلاْ در انیمیشن Baer ، استودیوی Dale Baer به‌قدری مهربان بود که به ما اجازه داد کار در واحدهای مختلف را امتحان کنیم. بنابراین ممکن بود یک ماه کار جلوه‌های ویژه انیمیشن را بسازم ، ماه بعد استوری‌بوردها را طراحی کنم و ماه دیگر بر روی شخصیتهای انیمیشن کار کنم و … کارتان هیچ‌وقت یکنواخت نمی‌شود و حس می‌کنید که هر کاری را می‌توانید انجام دهید.

همچنین در استودیوهای کوچک می‌توانید به صورتی خصوصی‌تر و تک‌به‌تک با افرادی واقعاْ خارق‌العاده کار کنید. منظورم اینست که Dale Baer و James Baxter دو نفر از بهترین انیماتورهای جهان هستند ـ نیازی به گفتن نیست که متواضع‌ترین و خوش‌برخوردترین مردانی‌هستند که ممکن است به عمرتان ملاقات کنید – و من فرصت پیدا کردم که در کنارشان کار کنم. از آنجا که آن استودیوها، استودیوهای کوچکی بودند، من هر روزه به آنها دسترسی داشتم و به عنوان یک هنرمند آن لحظات طلایی که می‌توانستم از بهترین‌ها کار یاد بگیرم، برایم بسیار لذت‌بخش بود.

تنها مشکلی که در استودیوهای کوچک وجود دارد آنست که این استودیوها بودجه کمی دارند و در صورت بروز مشکلی در تولید ، از پس  حفظ شما و پرداخت دستمزدتان برنمی‌آیند …. و ممکن است زودتر از حد انتظار ناچار  شوید که دنبال کار بگردید. از آنجا که هزینه‌های اداره یک استودیو ( بزرگ یا کوچک!) بالاست، معمولاْ مشهور اینست که استودیوهای کوچکتر از گردونه تجارت خارج می‌شوند .

استودیوهای بزرگ یا استودیوهای کوچک، نظر نهایی تیم کدامست :

حال  رسیدیم به قسمت اعلام اولویت و ترجیح خودم.

من………………………………………… را دوست دارم .

هر دو را!! به همان دلایلی که قبلاْ گفتم. هر کسی که این متن را می‌خواند، باید هم استودیوهای بزرگ و هم استودیوهای کوچک را تجربه کند. زندگی کوتاه اما بسیار شیرین است. از تمام فرصتها استفاده کنید و از هر دو … استودیوهای کوچک و استودیوهای بزرگ لذت ببرید.

اما در هر حال ، اگر می‌توانید به استودیوهای صنفی تحت پوشش اتحادیه بروید.

Me with Willy, Merek, and Antony, DreamWorks supervisors!

من فرصت پیدا کردم که رویاهایم را باور کنم و حتی بیشتر از آن هم بخت با من بود. شاید من خوش‌شانس‌ترین مرد روی زمین باشم. هر روز کاری را انجام می‌دهم که دوستش دارم، پس حتی یک روز هم تنها به عنوان کار / وظیفه کاری انجام ندادم.  به ساخت انیمیشن ادامه دهید، سخت کار کنید و به دنبال رسیدن به اوج باشید. بهتان قول می‌دهم که به آن خواهید رسید!

استودیوهای بزرگ یا استودیوهای کوچک ، نکات پایانی

با تشکر از تیم به خاطر در میان‌گذاشتن تجربیاتش!

اگر انیماتور جوانی هستید که نمی‌دانید کدام نوع استودیو را انتخاب کنید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

در استودیوهای انیمیشن بزرگ شما …

  • به عنوان عضوی از یک تیم بزرگتر با بودجه بیشتر کار می‌کنید.
  • از مزایای جنبی کار برای یک شرکت بزرگ بهره‌مند می‌شوید ( ثبات شغلی ، امتیازات کار در آن شرکت )
  • ممکن است احساس کنید از موقعیت و منصب خاصی برای مشارکت قابل‌توجه در یک پروژه برخوردار نیستید.

در استودیوهای کوچک شما…

  • احتمالاْ بر روی پروژه‌های کوچک‌تر با بودجه محدود کار می‌کنید.
  • فرصت دارید تا از نزدیک با هر یک از افراد شرکت کار کنید.
  • ممکن است اینطور احساس شود که اندازه کوچک استودیو به معنای شنیده شدنِ اندیشه ها و صدای شماست.

هنگام انتخاب در زندگی حرفه‌ایتان این نکات را در نظر داشته باشید، اما این را هم به خاطر داشته باشید که مادامی‌که نهایت تلاش خود را کرده و در جهت ارتقای مهارتهای خود تلاش کنید،  در هر استودیویی می‌توانید یک انیماتور موفق باشید.

منبع

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو