skip to Main Content

دوازده اصل پویانمایی: استیجینگ Staging یا صحنه‌پردازی

این سری از مباحث انیمیشن توسط پویانما پوشش داده می‌شود، بر اساس سری مطالب از وب سایت انیمیشن منتور خواهد بود که قواعد ۱۲ گانه‌ی انیمیشن را به صورت عمیق بررسی کرده است. مباحث پایه‌ای این قواعد را توسط معلم‌های فوق‌العاده‌ی انیمیشن منتور که در استودیو‌های مطرح جهان مشغول کار می‌باشند یاد خواهید گرفت.

نیمه‌ها و ۳تایی‌ها

یکی از تکنیک‌هایی که شخصیت‌ها را در نقطه تمرکز قرار می‌دهد استفاده از تقسیم‌های دوتایی و سه‌تایی دوربین و قرار دادن کاراکتر در این نقاط است. با این کار می‌توانید توجه و تمرکز مخاطب را روی کاراکتری که مهم‌تر است معطوف کنید.

این نمایی از جنگ‌ستارگان است.

پرنسس لیا Leia در مرکز کادر و روی مستطیل مرکزی تقسیمات فریم ایستاده است و توجه ما روی اوست. در این نقطه او در حال ارائه‌ی اطلاعات مهمی در خصوص امپراتور و شخصیت او بیان می‌کند. پس، استیجینگ در این مرحله به ما کمک می‌کند تا توجه‌مان بهتر به چیزهایی که می‌گوید معطوف شود. همچنین او توسط استورم‌تروپ‌ها محاصره شده که خبر از افتادن او در دردسر دارد.

این نما، لوک Luke را در تمرینات نشان می‌دهد.

این بخش از داستان روی تمرین‌های لوک تمرکز دارد، پس لوک و یوداYoda در مرکز کادر قرار گرفته‌اند که حواس مخاطب را به آنها معطوف می‌دارد. چپ و راست کادر هم با بک‌گراندی تیره پوشش داده شده که چشمان‌ ما را باز به سمت داخل کادر و آنها می‌راند.

اینجا، آناکین Anakin مرکز توجه اصلی در نما است، پس او در مرکز کادر ایستاده است. همچنین پیش‌زمینه است که کمک می‌کند بزرگتر و مهمتر جلوه کند، یکی دیگر از تکنیک‌های استیجینگ یا خلاصه‌گویی.

اینجا می‌بینیم که آناکین در قصر Jedi حضور دارد.

آناکین در سمت چپ تصویر حضور دارد که جدایی او با قصر را نشان می‌دهد. همچنین او در بخش تاریک پس‌زمینه است که در خصوص نوع تفکر یا چیزی که در فکر دارد اطلاعاتی را به مخاطب می‌دهد.

 

خطوط تمرکز

با استفاده از دکور، شخصیت‌های دیگر و زوایای دوربین می‌توان خطوطی فرضی ایجاد کرد که توجه و تمرکز مخاطب را به جای خاصی از تصویر که مایل هستید هدایت می‌کند.

در این نما خلبانان را می‌بینید که خط نگاه‌شان متوجه پرنسس لِیا‌ست، علاوه بر این، ما را متوجه این نکته می‌کند که در حال بیان حرف‌های مهمی‌ نیز هست.

همچنین او لباس سفید به تن دارد، درحالی که دیگر خلبانان همگی لباس نارنجی به تن دارند. این باعث جلب توجه بیشتر ما به او می‌شود و تمرکز‌مان به حرف‌هایی که می‌زند معطوف می‌شود.

در این نما نیز تکنیک مشابه استفاده شده است.

تمام اعضای جدای Jedi  در حال تماشای آنها هستند و در مرکز کادر قرار دارند که باعث می‌شود بی‌درنگ توجه به آنها معطوف شود. کاراکترها در مرکز کادر دارای نورپردازی هستند درحالی که دیگران در تاریکی نشسته‌اند.

در این نما، مشاهده می‌کنیم که چطور خطوط لوله‌ها و ادوات مکانیکی توجه را به سمت دارث وادر Darth Vader هدایت می‌کند. همچنین او در مرکز کادر قرار دارد که توسط پنجره‌ای که در مرکز تصویر است دارای تاکید بیشتری شده.

جهت مداومِ تصویر

جهتِ تصویر، جهتی‌ست که کاراکتر به آن سمت صحبت یا حرکت می‌کند. حفظ مداوم این جهت در کمک به انتقال مفاهیم و اطلاعات به صورت موثر به بیننده نقش مهمی دارند.

در این سکانس، گفتگوی مهمی میان لوک و اوبی وان Obi Wan جریان دارد. برای پرهیز از سردرگمی، در طول سکانس جهت تصویر و کاراکترها ثابت هستند. لوک در نماها همیشه در جهت راست قرار دارد درحالی که اوبی وان Obi Wan همیشه در سمت چپ است، حتی زمانی که تنها یکی از آنها در کادر قرار دارند. این تکنیک ساده باعث می‌شود که مخاطب ناامید و پریشان نشود.

متوجه شده‌اید که دیگر تکنیک استیجینگ نیز در این نماها رعایت شده است، تکنیک تقسیم دوتایی و سه‌تایی، لوک و اوبی وان در حالی که در زمینه‌ی تاریک در حال گفتگو هستند، به صورت درخشان نوپردازی شده‌اند تا توجه ما بیشتر معطوف به آنها باشد.

تکنیک‌های بسیاری در استیجینگ وجود دارند که به انیماتورها، فیلم‌سازان و دیگر داستان‌سراها کمک می‌کند تا داستان را به صورت موثر ارایه دهد. استیجینگ صحیح می‌تواند تاثیر مثبتی روی تفکر کاراکترها، نقاط اصلی داستان یا حس و حال نما داشته باشد. کلید اساسی این قاعده این است که پیام اصلی را شفاف و واضح به مخاطب ارائه دهید.

 

John Nguyen – Disney Digital Learning

میرتوحید رضوی: از نظر من، استیجینگ در انیمیشن نه خلاصه‌گویی از لحاظ موضوع؛ که به لحاظ بیان موثر داستان در راستای تصویربرداری و استفاده از میزانسن در انیمیشن می‌باشد که این کار مانند سینما، نیازمند استفاده از نور، حرکت‌دوربین، سوژه و تمام عناصر این‌چنینی است که باعث شد در پیدا کردن واژه‌ی مناسب برای این اصل جستجوی فراوانی بکنم که در نهایت به همان استیجینگ بسنده کردم. شخصیت‌ها در انیمیشن در Stage یا صحنه‌ی نمایش ایفای نقش می‌کنند که استفاده‌ی استادانه از صحنه نیز، باعث انتقال مهفوم به صورت شفاف به بیننده خواهد شد به صورت خلاصه در کنار سینماتوگرافی، قراردهی شخصیت‌ها و لوازم صحنه در کنار نورپردازی کمک شایانی به این اصل می‌نماید. ویکی‌پدیا نیز این اصل را معادل خلاصه‌گویی آورده‌ است. همچنین در بحث استیجینگ و سینماتوگرافی مطالب ارزشمندی را می‌توانید در پویانما پیدا کنید.

مترجم: میر توحید رضوی

در همین زمینه:

Staging یا نحوه انتقال تصویر به بیننده (۲۲ آذر, ۱۳۸۹)

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو