skip to Main Content

بازی “اکسیر سیاه”

بازی “اکسیر سیاه”  در ژانر Platformer  یا “سکوبازی” با تاکید بر روی عناصر اکشن ساخته شده است. در این بازی بازیکن با دو چالش عمده سعی می‌کند تا بازی را فتح کرده و راز اکسیر سیاه را کشف کند.

آیدین ذوالقدر دوست و همکار بسیار عزیزم سختی‌های بسیاری را پای پروژه‌ی شخصی‌اش متحمل شده است، یک خسته نباشید حسابی بهش میگم و امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشه، برای اطلاعات بیشتر به وب سایت شخصی آیدین ذوالقدر مراجعه کنید. همچنین می‌توانید طرفدار بازی شوید.

چالش اول بُعد سکوبازی بوده که بازیکن بوسیله پرش‌های دقیق و حساب شده سعی به دسترسی به نقاط مختلف بازی می‌کند. این پرش‌ها در ابتدای بازی ساده بوده و بازیکن به راحتی قادر به عبور از آن‌ها می‌باشد ولی در طی طول بازی کم کم این پرش‌ها سخت‌تر می‌شود. جدای از این موضوع، مکانزیم دفاعی بازیکن هم همین پرش کردن است. به این شکل که بازیکن از روی تیرهای دشمن باید بپرد و برای تیرهای رگباری (چندتایی) بازیکن مجبور است پرش دوتایی انجام دهد.

مکانیزم پرش در شکست دادن هردو رئیس بازی نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند زیرا بازیکن باید پرش‌های دقیقی انجام بدهد تا بتواند به نقاط حساس رئیس‌ها دست یابد و از آن‌ها به‌واسطه شلیک به موقع استفاده کرده تا آن‌ها را شکست بدهد.

چالش دوم قسمت اکشن بازی است که بازیکن بوسیله سلاح هایی که در اختیار دارد و شناسایی رفتار دشمن‌ها و رئیس‌ها اقدام به نابودی آن‌ها می‌کند. بازیکن سه نوع اسلحه در اختیار دارد:

1- کلت کمری: این سلاح که از ابتدای بازی در اختیار بازیکن است دارای مهمات نامحدود ولی با قدرت صدمه نسبتاً پایینی در دسترس است و برای مواقعی که بازیکن مهمات اسلحه های دیگر را ندارد و یا قصد ذخیره آنها را دارد به کار می آید.

2- شاتگان: این اسلحه که سلاح پیشفرض بازی است برای مبارزه در مراحلی که دشمنان به بازیکن بسیار نزدیک هستند و یا مبارزه با دشمنانی که بازیکن برای مبارزه با آن‌ها مجبور است و یا ترجیح می‌دهد به آن‌ها نزدیک شود کاربرد دارد. شاتگان با قدرت بسیار بالا ولی برد بسیار کم یک تعادل برای یک بازیکن نزدیک زن را پدید می‌آورد. بازیکن پس از مشاهده رفتار اسلحه به کاربرد آن پی‌خواهد برد.

3- مسلسل: این اسلحه از ابتدای بازی در دسترس بازی‌کن نبوده ولی بازیکن با مشاهده جای خالی آن در رابط کاربری (HUD) متوجه این امر می‌شود که یک اسلحه قفل شده در بازی وجود دارد. بازیکن پس از دو مرحله بازی و پس از درگیری با اولین رئیس، اسلحه او که همین مسلسل باشد را به عنوان جایزه دریافت می‌کند. مسلسل دارای برد بالا و همراه با رگبار سریع بوده ولی قدرت هر تیر آن بسیار کمتر از اسلحه های دیگر است که این امر از قوی شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند (Overpowered)

یکی از آفت های بازی های این ژانر، عادی شدن این روند سکوبازی و اکشن است که بوسیله گنجاندن عناصر لذت بخشی سعی شده تا از این موضوع جلوگیری کنیم که به این بحث به تفصیل و تفکیک در بخش بعدی پرداخته شده است. مانند داستان پردازی که در آن بازی‌باز با مشاهده داستان، علاقه‌مند به پیگیری آن شده و بازی را ادامه می دهد. یا قفل بودن بعضی از ادوات و اسلحه ها که بازیکن را ترغیب کرده تا برای آزاد سازی آن تلاش کند و یا مقابله با دشمن‌های جدید که مبارزه با آن‌ها استراتژی های جدیدی را میطلبد و یا خرید کردن آیتم های مورد نیاز بازیکن از فروشگاه هایی که در طول بازی در نقاط خاصی برای او قرار داده شده است.

بازی باز پس از اتمام بازی می‌تواند اسلحه‌ها، مهمات و پول‌هایی که در طول بازی جمع‌آوری کرده است را در بازی بعدی استفاده کند و این باعث ایجاد حس Replay value‌ در بازی می‌شود.

ویژگی‌های بازی

1- داستان: بازیکن در اولین صحنه با داستانی عجیب روبرو می شود که اولا باعث می‌شود که با بازی درگیر شود و دوما انگیزه ای برای ادامه بازی داشته باشد. در طول بازی نیز بازیکن بعد از طی هر یک یا دو مرحله برای رفع خستگی با بخش دیگری از داستان مواجه می شود و این قضیه تا آخرین لحظه ادامه دارد و داستان به صورت ضمنی روایت می‌شود.

2– خرید کردن: بازیکن در طول بازی با انجام بعضی کارها مانند کشتن دشمنان خاص یا دسترسی به اتاق های مخفی یا نابود کردن جعبه ها، بشکه ها و صندوقچه ها به سکه هایی دست پیدا می کند که از آنها برای خرید آیتم های مانند مهمات اسلحه های مختلف و یا بسته های انرژی استفاده کرده و یا میتواند شانس خود را برای گرفتن آیتم‌های مخفی آزمایش کند.

3– رئیس‌ها: بازیکن در طول بازی با دو رئیس اصلی مواجه می شود که از یکی از آنها اسلحه جدید (مسلسل) دریافت می کند و این باعث می شود که اولا در نیمه اول بازی با مشاهده جای خالی یک اسلحه ترغیب می‌شود که آن را بدست بیاورد و در ادامه بازی آن را آزمایش کند و دوماً هر لحظه که مسلسل را در داخل وسایل خود می‌بیند به یاد زحمتی که برای آن کشیده افتاده و استفاده از آن برایش لذت بخش تر می شود.

4– دشمن‌های متفاوت: بازی دارای 8 نوع دشمن است که بازیکن در هر مرحله با تعدادی از آنها مواجه می‌شود و بعضی از آنها مانند سگ رفتاری کاملا متفاوت از بقیه دشمنان دارند که آنها را از بقیه به خوبی تفکیک می کند. بازیکن با مواجه شدن با دشمن های جدید، ترغیب شده تا راز و روش از بین بردن دشمن جدید را کشف کند و بازی را ادامه دهد.

5– موسیقی: هر مرحله از بازی دارای موسیقی مختص به خود است و هیچ قطعه ای تکراری استفاده نشده است. هر قطعه با توجه به حال و هوا (theme) هر مرحله ساخته شده و ماهیت Gameplay آن مرحله را القاء می کند.

6- افکت های صوتی: هر یک از دشمن های بازی دارای گروه افکت صوتی مختص به خود است. هر اسلحه تقریبا دارای چندین نسخه صدا است تا حالت طبیعی داشته باشد.

7- جزئیات: برای ایجاد لذت بیشتر در ساخت بازی به جزئیات بسیاری دقت شده است. از صدای برخورد پوکه شاتگان با زمین تا لگد بعضی اسلحه های سنگین که بازیکن را مقداری به عقب پرتاب می‌کند.

8– محیط: بازیکن می‌تواند چندین نوع از عناصر محیطی را مانند جعبه ها، بشکه ها و صندوقچه ها را برای دریافت سکه ها و سایر آیتم ها مانند مهمات نابود کند.

9- آموزش ضمنی: مرحله اول بازی به صورت غیر مستقیم به بازیکن روند بازی را آموزش می دهد، به شکلی که بازیکن برای یادگیری قسمت های مختلف مجبور به دست کشیدن از بازی و مطالعه متن های طولانی نشده و هر قسمت که نیاز به آموزش داشت اقدام به مطالعه تابلوهایی که در بازی به همین منظور جاگذاری شده است می‌کند و همان قسمت را آموزش می‌بیند. برای همین امر آموزش بازی اصلا با تجربه بازی‌کن مداخله نمی‌کند.

10– سادگی ذاتی: بازی به شکلی طراحی شده است که هر بازیکنی که با ژانر سکوبازی آشنایی مقدماتی داشته باشد میتواند بلادرنگ بازی را شروع کند و پایه های مکانیک های بازی مانند بازی های معروف این ژانر بوده و از این لحاظ بازیکن با مشکلی روبرو نخواهد شد. چند Control Scheme مختلف هم در نظر گرفته شده تا بازیکنان با سلایق مختلف با مشکلی برای بازی مواجه نشوند، در انتخاب آن ها به استاندارد های صنعت مراجعه شده که کلید‌های جهت (Arrow keys)  و WASD keys  برای بازیکنان حرفه ای و Arrow keys + Space  برای بازیکنان غیر-جدی (casual) در نظر گرفته شده است.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو