skip to Main Content

نکاتی در باب کاراکتر انیمیشن – قسمت اول

انیماتور ها، در طی سالیان سال، نکات و ترفندهایی برای انیمیشن طراحی کرده اند. در این سری مباحث، وارد این نکات و تکنیک ها می شویم ، خیلی از موارد محصول انیماتور های دیزنی است و مباحثی هم هنرمندان انیمیشن سه بعدی به این لیست اضافه کرده اند. وقتی در حال انیمت هستید، با استفاده از این نکات، کاراکتر های شما هر چه بیشتر زنده و قابل باور می شوند.

کاراکتر ها را به فکر وادارید :
مهمترین هدف انیماتور، زنده کردن کاراکتر است، برای این کار، کاراکتر باید فکر کند. فقط کاراکتر را حرکت ندهید، ایده های انیمیشن را با احساس و تفکر روی کاراکتر پیاده کنید تا زنده شود.
همیشه از خودتان بپرسید : ” هم اینک کاراکتر چه فکری می کند؟ ” با درک احساس او، می توانید به بهترین شکل او را وارد وضعی بکنید که در گیر آن است، تا بتوانید به حرکت معنی دهید. به عنوان مثال : شخصی ماشین می راند، معنی ندارد ! ولی شخصی اگر ماشین را به سمت بیمارستان هدایت می کند، معنی دارد، شاید برای نجات جان کسی باشد.

فکر در سر شروع می شود :
مغز، جایی است که تفکر در آن انجام شده و به عنوان فعالیت مغزی به حساب می آید. برای انجام کاری، سیگنالهای الکتریکی به قسمت های مورد نظر بدن فرستاده می شود تا کار مورد نظر انجام شود. اگر کاراکتری چشم دارد، اول چشمان، سپس سر و در نهایت بدن حرکت می کند. این که چقدر چشم ها در کنترل سر نقش داشته باشند، به وضعیت کاراکتر بر می گردد. اگر کاراکتری در یک مسابقه پیروژشده، می پرد و ابراز خوشحالی می کند. و…

کاراکتر یکپارچه است:
تمامی اجزای کاراکتر در ارتباط با هم هستند و انیماتور، باید تمامی این اجزا را با هماهنگی انیمیت کند. ابتدا کاراکتر در حالت سراسری Pose قرار گرفته و در مرحله ی بعدی انیمیت شروع می شود، نه اینکه جزء به جزء انیمیت شود. اگر جزءی از کاراکتر حرکت خفیفی داشته باشد، به دیگر اجزای بدن نیز هدایت می شود. ممکن است مشکل انیمیت شما در قسمت دست نباشد،شاید به Pose کاراکتر برگردد، در این صورت به عقب برگردید و Pose را بررسی کنید، بارها و بارها، در نهایت کاراکتر باید به صورت منطقی متعادل باشد.

قانون ۵۰ به ۵۰ :
عموما، ۵۰ درصد انیمیشن آماده سازی است؛ ۵۰ درصد بقیه، انیمیت اصلی است. قبل از دست بردن به موس، باید مطمئن شوید که کاراکتر و هدفش را شناخته اید، انیماتور های ارشد دیزنی، معمولا این کار را روی کاغذ و با پوزهای مهم کاراکتر اجرا کرده و آن را شرح می دهند.

سادگی و بی آلایشی کلیدی است :
این یک اصل مهم است، مرحله اول شروع انیمیت را آسان بگیرید ! ، به این معنی که از ساده ترین Pose ها و گویا ترین حالت ها شروع کنید. تغییر پوز های زیاد و حرکت های پیچیده، انیمت را آن طور که باید خوب جلوه نخواهد داد و باعث گیج شدن مخاطب می شود. سادگی، بیشترین تاثیر را نسبت به پیچیدگی داشته و روی مخاطب تاثیر مثبت خواهد داشت .

دیالوگ :
انیمیشن دیالوگ، همیشه سخترین مرحله است ! این حرف همیشه درست نیست ولی اگر در این مرحله می خواهید ساده و شفاف گفتگو کنید، باید مهمترین نکته در خط دیالوگ را شناسایی کرده و آن را با اشارات و حالت بدن، به مخاطب ارائه کنید. دیالوگ یک احساس زبانی بوده و انیماتور می تواند از آن برای زمانبندی حرکت بدن استفاده کند. پس از اینکه انیماتور به دیالوگ گوش کرد، باید بداند که کجای آن مهم است.

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو