skip to Main Content

سایه ها در انیمیشن سه بعدی Shadows In 3D Animation قسمت سوم

معمولا، هنگامی که با صجنه های وسیعی مثل خیابان، کار می کنید و نیاز دارید که سایه های با کیفیتی در تمامی موضوعات کوچک و بزرگ صحنه داشته باشید، نمی توانید با ایجاد یک نور و تنظیم مقادیر کیفی زیاد، نتیجه ی خوبی بگیرید، یا نرم افزار کرش خواهد کرد یا زمان رندر بسیار طولانی شده و سایه ها درست رندر نخواهند شد. برای به دست آوردن نتیجه ی مطلوب، یکی از روش های زیر را انتخاب کنید :

• صحنه را تفکیک کرده و برای هر قسمت Spot Light های مجزا تعیین کنید که هر کدام مساحت کوچکی را تحت پوشش داشته باشند. این تعدد، تغییرات طبیعی خوبی را به صحنه اضافه می کند.

• سایه ی نور اصلی را خاموش کرده، با ایجاد نورهایی، فقط سایه هایی زیر موضوعات ایجاد کنید.

• با احتیاط کامل، مقدار Resolution را افزایش دهید. اگر مقادیر را بالای 2048 وارد کنید، نتیجه ای مشابه Raytraced Shadows خواهید گرفت.

• از نورهای متفاوت Spot متمرکز شده برای ایجاد سایه بهره بگیرید و سپس سایه ها را در Pass های جدا رندر کرده و در نرم افزار کامپوزیت نتیجه را ببینید.

در برخی موارد، نورها از میان موضوعات عبور کرده و کناره ی اتصالات ( مثل گوشه ی دیوار) باریکه ای از نور ایجاد می شود. برای رفع این مشکلات، چند روش وجود دارد :

• تمامی نورهای صحنه را مخفی کرده و با یک نور، صحنه را تست کنید.

• اگر نور Spot دارید، مطمئن باشید که فقط محدوده ی مورد نیازتان را روشن کرده است.

• مقدار Bias برای سایه را کم کنید.

• مقدار Filtering یا Softness برای سایه را کم کنید.

مشکل نفوذ نور ، همیشه از نورپردازی نیست ! گاهی اوقات مشکل از مدل هاست. این موارد را به یاد داشته باشید :

• Object تست در صحنه ایجاد کنید، تمامی دیوار ها در دنیای واقعی، ضخامت دارند، پس شما هم باید این مورد را در مدل رعایت کنید.

• Polygon هایی را در فضای بیرونی مدل ایجاد کنید تا جلوی نور ناخواسته را سد کنند.

• مطمئن باشید که تمامی لبه ها به درستی جوش خورده اند و در اتصال باهم هستند.

• اگر قسمتی از مدل سایه ایجاد نمی کند، سعی کنید در آن قسمت ژئومتری ایجاد کنید.

برای بسیاری از تازه کارها، افزایش مقدار Resolution سایه، اولین گزینه برای مقابله با این مشکل است. در حالی که این کار زمان رندر را افزایش خواهد داد. در برخی موارد، تنظیم Bias عالی خواهد بود، بدون این که زمان رندر را افزایش دهد، پس همیشه مقدار Bias را به درستی تنظیم کنید.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو