خصوصیات نورها در انیمیشن سهبعدی – قسمت دوم
خصوصیات نورها در انیمیشن سه بعدی قسمت اول
خصوصیات اصلی سایهها
در درجه اول سایهها برای تعریف روابط فضایی بین آبجکتها کاربرد دارد. اگر سایهای نباشد به هیچ عنوان نمیتوان روابط آبجکتهای صحنه را تشخیص داد. بدون سایه همچنین نمیتوان تشخیص داد که آیا آبجکتها داخل همدیگر رفتهاند یا در هوا معلق هستند.
همچنین با استفاده صحیح از سایهها میتوانید در شاتها بخش تاریک و ضروری را ایجاد کنید. بنابراین هنرمندان نورپرداز برای اینکه بتوانند کاراکترها را به صورت بصری در تکتک شاتها شاخص کنند باید از سایهها (سایههایی که به صورت صحیح ایجاد شده) استفاده کنند. به عبارت دیگر، سایه و نحوه قرارگیری آن در شاتها در صحنه برای داستانسرایی بهتر بصری بسیار لازم و حیاتی است.
سایهها همچنین برای درک محیط اطراف کاراکتر و همچنین زمان روز (Day Time) برای مخاطبان لازم است. چون مخاطبان از آن آگاه نیستند ولی قطعا چیزی است که توسط آنها احساس میشود. سایههای بلند با خطوط موازی به مخاطبان سرنخهایی میدهد که در خارج از شات چه چیزی در حال وقوع است، یا در اواخر روز و یا در اوایل صبح زمانی که خورشید نزدیکتر به زمین است، برای ایجاد سایهای بزرگ در پشت شخصیت میتوانید نوری را در پشت کاراکتر قرار دهید و بسیار به سطح زمین نزدیک کنید با این حالت شما میتوانید نور خورشید و یا ماه را شبیهسازی کنید.
کیفیت سایهها
اندازه سایه
اندازه سایهها به چند فاکتور نیاز دارد، اولین آنها، زاویه نور است، نور با زاویه کم (نسبت به کاراکترها و یا آبجکتها) باعث ایجاد سایهای بلند میشود. ولی اگر به بالای سر کاراکتر و یا اجسام نزدیکتر شود، سایهای کوتاهتر خواهید داشت.
فاصله بین منبع نور و آبجکت نیز تاثیر مستقیمی روی اندازه سایه میگذارد. نکته تکنیکی، منبع نوری دورتر نسبت به آبجکتها باعث ایجاد سایههای کوتاهتر میشود. و زمانی که منبع نوری به آبجکتهای در صحنه بسیار نزدیک شود مانند نور شمع، باعث ایجاد سایهای بسیار بزرگ خواهد شد.
رنگ سایه
رنگ سایهها را سیاه میشناسیم ولی حقیقتا چیزی به نام سایه سیاه نداریم. به یاد داشته باشید، سایهها در طبیعت و دنیای اطراف ما به هیچ وجه سیاه مطلق نیست و همراه با اطلاعات رنگی همراه است. به شکل زیر دقت کنید، نورخورشید روی سطح آبجکتها تابیده است و باعث ایجاد سایه روی زمین شده است. این سایه صدرصد با محیط آسمان آبی اطراف در صحنه روشن میشود بنابراین، سایه در روز روشن و آفتابی باید رنگ آبی داشته باشد.
سایه نرم
همانند اندازه سایه، مقدار نرمی سایهها نیز به مقدار بزرگ و یا کوچک بودن اندازه منبع نور بستگی دارد. هرچقدر اندازه منبع نوری بزرگتر باشد، باعث ایجاد سایه نرمتر میشود ( زیرا اشعههای نور طول میکشند تا به آبجکتها برسند ) و برعکس هرچقدر منبع نوری کوچکتر شود باعث ایجاد سایهای شارپ و تیز خواهد شد.
گوبوها (Gobos)
ایجاد سایههای ثانویه میتواند زمان رندر طولانیتری را به همراه داشته باشد. چند روش برای ایجاد سایههای ثانویه به کمک نورپردازها آمده است تا سایههای فیک را روی شاتها بدون افزایش زمان رندر اضافه کنند. ساختن Gobo و یا Cookies یکی از روشهای بسیار مرسوم برای ایجاد سایههای ثانویه در صنعت فیلمسازی امروزی است. در این روش که یکی از تکنیکهای دنیای عکاسی است، یک شی را در مقابل منبع نور قرار میدهند تا به کمک آن روی صحنه و یا سوژه سایه ایجاد کنند. در اکثر پکیجهای نرمافزار برای اینکه بتوانید از Goboها استفاده کنید باید روی منبع نوری مورد نظرتان و در چنل Mapping آن فایلی سیاه و سفید را اضافه کنید این Map توسط انجین روی صحنه شما Project میشود و نتیجه آن ایجاد سایهای ثانویه روی شات مورد نظرتان خواهد بود.
از این تکنیک هم برای تولید یک فریم عکس دیجیتال و هم برای تولید انیمیشن میتوانید استفاده کنید. نکته قابل توجه در استفاده از Goboها این است که میتوانید بدون ساخت و سازهای اضافی به بیننده بفهمانید که بیرون از کادر ساختمانی قرار دارد و یا نوری، از پنجرهای به داخل تابیده است. هنرمندان نورپرداز میتوانند سایههای ساختمانها و یا درختان را داخل شاتهایشان بیافزایند. به این نکته نیز باید اشاره کنم که استفاده بیش از حد از گوبوها نیز میتواند تاثیر منفی روی شات شما بگذارد زیرا Goboها دوبعدی هستند و شات شما سهبعدی. پس باید بسیار حساس باشید، استفاده صحیح از این ابزار میتواند بسیار قدرتمند باشد.
نتیجه گیری
در این مقاله دوقسمتی باهم به نکات بسیار مهم و کاربردی خصوصیات نورها پرداختیم. هنرمندان نورپرداز در استودیوهای انیمیشنسازی بزرگ و حرفهای رمز و راز خاصی ندارند و یا اینکه دکمهای ندارند که رویش نوشته باشد “این دکمه را بزنید تا شات شما نورپردازی شود” آنها با منابع نوری مختلف، گوبوها و موتورهای رندر کار میکنند. مهم این است که یاد بگیرید چگونه از ویژگیهای نورها در جهت رسیدن به یک رندر خیره کنندی استفاده کنید.
استاد عزیز…بسیار بسیار ممنون…لطفا این مبحث رو ادامه بدید…
به صورت ویدئویی هم میتونه بسیار عالی تر باشه
همچنان منتظر فیلم آموزشی هستیم