skip to Main Content

انیمیشن بلند تهران ۱۵۰۰ – Tehran 2121

اتمام تولید

گالری عکس

در سومین روز  نخستین همایش Iran GDS که به همت بنیاد ملی بازی های رایانه ای  از اول تا سوم آذر ماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد ؛ عوامل سازنده انیمیشن بلند ۱۵۰۰ از جمله کارگردان خوش ذوق آن ، آقای بهرام عظیمی و طراح کانسپت حمید بهرامی شرکت داشتند و به بررسی این فیلم جذاب که قرار است بازی رایانه ای آن نیز به زودی تولید گردد ؛ پرداختند.

بهرام عظیمی: انیمیشن ۱۵۰۰ با نیت تحقق یک کار بزرگ شکل گرفت تا مردم را به سینما هدایت کرده و ثابت کند که ایرانی ها نیز قادر به ساخت یک انیمیشن بلند سینمایی هستند. البته این کار بیشتر از رویکرد بازاریابی و تجاری مورد توجه قرار گرفت. خیلی وقتها کارایی مد نظر ، یک شعار بیش نیست؛ در حالی که تهران ۱۵۰۰ یک انیمیشن صنعتی و هنری است که در صورت موفقیت ، هم تیم سازنده و هم تمام دستندرکاران صنعت انیمیشن در ایران را با سود زیادی روبرو خواهد کرد و در حقیقت می توان ثابت کرد که صنعت انیمیشن در ایران می تواند صنعتی پولساز باشد که در کنار آن ، شغل های زیادی نیز وجود دارد ؛ همانطور که ما در این فیلم ، حدود هشتاد نفر را درگیر کارهای تخصصی نمودیم. چنانکه برخی نظیر آقای حمید بهرامی به طور مقطعی و برخی نظیر آقای شادانفر  به صورت دائم در پروژه درگیر تخصص های خود بودند. لذا صنعت انیمیشن تعداد افراد متخصص را که اکثراً جوان نیز هستند، به خود جلب می کند. می توان گفت صنعت انیمیشن ، کاری پر رونق و با کلاس است که در کنار آن می تواند به صنعتی پولساز بدل گردد.

طی چندین سال اخیر شاهد حضور گروه زیادی از جوانان در این عرصه و حوزه های وابسته به آن بوده ایم. با این وجود تولید انیمیشن بسیار دشوار است . شاید بتوان به سادگی با در دست گرفتن یک دوربین هندی کم ساده و تدوین آن ، یک فیلم غیر حرفه ای و بد تولید کرد . اما حتی برای ساخت یک انیمیشن بد ، باید از دانش خوبی برخوردار بوده و در کنار آن ،به نوعی یک هنرمند نیز باشیم.
البته حرفه ای که در کنار انیمیشن مایلم به آن بپردازم ؛ ساخت بازی رایانه ای است. گرچه به نظر می رسد ساخت یک انیمیشن بلند نسبت به ساخت بازی رایانه ای ، دشوارتر و حساس تر باشد. ولی تقریباً عوامل درگیر ساخت انیمیشن نیز می توانند به ساخت بازی نیز بپردازند. معهذا در بازی رایانه ای ، مباحث فنی از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان گفت که در بازی رایانه ای ، هنرمندان در خدمت عوامل فنی  ، و در انیمیشن ، به نوعی عوامل فنی در خدمت هنرمندان هستند.

آقای علمداری ، فیلمنامه نویس اصلی این پروژه هستند. اگرچه ایده اولیه این کار در ذهن من شکل گرفت. پیش از حضور آقای علمداری با تهیه کننده این پروژه یعنی آقای ابوالحسنی صحبت شد. به زعم من ایشان با سرمایه گزاری بر این هنر سینمایی ، جرأتی به خرج دادند که نتیجه آن تا زمان اکران آن مشخص نیست. زیرا تا پیش از تهران ۱۵۰۰ هیچ تهیه کننده ای تجربه سرمایه گزاری بر یک چنین پروژه بزرگی را برعهده نداشته است. جالب است بدانید هزینه ساخت انیمیشن تهران ۱۵۰۰ سه چهار برابر ساخت یک فیلم سینمایی معمولی با بازی سوپر استارهایی نظیر خانم هدیه تهرانی و بهرام رادان بوده است.
آقای علمداری ،در نوروز ۱۳۸۷ چهارچوب اصلی کار را تعیین کردند. آقای حمید بهرامی ساکن آمریکا بوده و در شرکت Cartoon Network مشغول به فعالیت هنری هستند. ما حقیقتاً مایل بودیم که پروژه تهران ۱۵۰۰ را با هنرمندان شاخص ایرانی تهیه کنیم. با این وجود می دانیم این هنری است که به غرب تعلق دارد و ما وامدار این هنر در ایران هستیم. معهذا می خواستیم انیمیشنی تولید کنیم که بعنوان یک ایرانی به آن افتخار کرده و در عین حال ، در هنگام اکران آن در سایر کشورها ، هویت مان نیز محفوظ بماند. اینچنین تمام عوامل سازنده فیلم را از میان هنرمندان شاخص ایرانی برگزیدیم . گرچه سه چهار نفر ایشان از جمله آقای حمید بهرامی خارج از ایران هستند . ایشان از جلمه  ایرانی های وطن دوستی هستند که اگر چه مبلغ پیشنهادی ما بسیار کمتر از درامد شان در آمریکا بود ؛ ولی پذیرفتند که  در این پروژه باما همراه باشند. اینچنین تمام کانسپت ها از طریق اینترنت به دست ما می رسید.

حمید بهرامی : خوشحالم که در جمع هنرمندان ساخت بازی رایانه ای هستم. گرچه تصور می کردم که تنها تولید کنندگان بازی در این جمع حاضر باشند ؛ اما از خوش اتفاق دوستان عزیزم آقای دادگر ، آقای فصیحی و آقای دانش اشراقی نیز در این محفل حضور دارند.
از اینکه تا چه اندازه توسعه و تولید کانسپت های تهران ۱۵۰۰ می تواند برای شما جذاب باشد ؛ آگاهی ندارم. اما این طرح ها و تصاویر، گویای کل اتفاقات موجود در صحنه های فیلم هستند. همانطور که آقای عظیمی نیز اشاره داشتند ؛ من یک ماه قبل از تولید پروژه در جریان کار قرار گرفتم.برای من نیز بسیار جذاب بود و خوشحالم که برای اولین بار در ایران در یک پروژه وسیع و بهره مند از یک تیم حرفه ای شرکت دارم.

معمولاً برای کسی که قرار است از یک متن نوشتاری ، یک فضای تصویری را بوجود آورد ؛ اولین اتفاق رجوع به فیلمنامه است. طی صد سال آینده شاهد یک سری شلوغی ، ازدحام ، معماری منسجم و وارداتی ، و در کنار آن طراحی مختلف از سبک کلاسیک ، مدرن و حتی پست مدرن هستیم که ناشی از نگاه تنوع طلبانه جامعه ایران است. بی نظمی از جمله فاکتورهای خاص برای شهر بزرگی نظیر تهران بشمار می آید و با در نظر گرفتن آن ، ماهیت امروزی تهران را برای بیننده فیلم تداعی می کند. در عین حال ، از وسایلی که باید به شکلی متأثر از طراحی آینده باشد ؛ استفاده کردیم : از روبات ها گرفته تا اتومبیل های پرنده ، مسیرهای هوایی و تک تک مواردی که در فیلم بدان اشاره شده بود. در مجموع ، این فیلم تولید شد . گرچه خود به شخصه معتقد بودم که برای تهیه کانسپت های آن باید زمان بیشتری صرف شود. چیزی که حاصل شد ؛ نتیجه گفتگو با کارگردان بود که ایشان نیز  اغلب ، ایده های زیادی برای مباحث فیلم در نظر داشتند.

کانسپت : حمید بهرامی – مدلسازی، نورپردازی و رندر : میر امید رضوی

بهرام عظیمی : فیلم تهران ۱۵۰۰ ، آینده تهران را در ژانر کمدی به تصویر می کشد. یکی از چیزهایی که در آن زمان مشاهده می کنید ؛ طول عمر ۱۶۰ ساله برخی افراد است . علت این امر آن بود که می خواستیم فرد خاصی را تا آنزمان زنده نگاه داریم و اینکه ، خوب یک سری از صحبتها نیز به زمان حال استناد می یافت. دوم اینکه روبات ها با انسان ها زندگی می کنند و سوم اینکه ، ماشین های پرنده وجود دارد. نقدی که براین موضوع است ؛ این است که چرا ما ماشین پرنده را از نمایش فیلم های انیمیشنی دیگر اتخاذ کرده ایم و بطور کلی از یک کلیشه بهره برده ایم؟ حال آنکه پیش بینی بسیار از افراد بر این است که در زمان آینده ، شاهد حضور اتومبیل های پرنده خواهیم بود. حتی بسیاری از کانسپت ها و نقاشی های ما ایرانی است . بطوری که یکی از این کانسپت ها به مدل پیکانی اختصاص دارد که تلوزیون ال سی دی پشت آن برای به نمایش گذاشتن تمام شعارهایی است که در پشت اتومبیل های امروزی می بینید. حتی برای این ماشین ، ما منبع انرژی که باعث به پرواز در آمدن آن می شود نیز بر روی آن تعبیه کرده ایم تا به هر چه واقع گرایانه تر سازی آن نزدیک شویم.

علمداری : ما فکر کردیم که یک کار انیمیشن موفق زمانی حاصل می آید که از یک طنز برخیزد. طبیعتاً پشت یک طنز ، درد و حقیقتی نیز وجود دارد . در واقع پیام اصلی ما ، حفظ هویت فرهنگی مردم ما در نسل های آتی است . اگر چه فیلم فانتزی است ؛ اما در صدد بیان این حقیقت بوده ایم که  اصالت فرهنگی و هنری مان چه در زمان حال و چه در زمان آینده ،با وجود تحولات فناورانه ، همچنان پایدار و ماندگار خواهد ماند.

بهرام عظیمی : تهران ۱۵۰۰ ، تنها نشانه ای که از زمان حال دارد ؛ همان ترافیک تهران امروزی است. در کل ، ما در تک تک اجزای فیلمنامه خود ، از هویت ایرانی اسلامی مان برخورداریم . تمام برجها و بناها با توجه به مقبره ها  و بناهای تاریخی شهرمان به همت آقای حمید بهرامی طراحی شد.تهران ۱۵۰۰ ، نمادی از یک هویت معماری ایرانی اسلامی است . وقتی بخشی از فیلم را در کشورهایی نظیر ایتالیا نمایش دادیم ؛ کارشناسان بر این عقیده بودند که با دیدن این فیلم به یاد ایران می افتند و نه به یاد کشورهایی نظیر افغانستان و عراق و غیره.
خیلی از کارها به موازات یکدیگر پیش رفت. یعنی همزمان با تهیه کانسپت از روی فیلم نامه ، با برخی از بازیگر ها نیز صحبت شد. استفاده از بازیگر های مطرح ، هزینه ها را به شدت افزایش می داد ؛ هرچند بسیاری از بازیگران حرفه ای از میان افرادی نظیر مهران مدیری ، هدیه تهرانی ، حسام نواب صفوی ، مهتاب نصیر پور ، گوهر خیر اندیش ،محمد رضا شریفی نیا و بهرام رادان از دریافت پول امتناع می کردند ؛ اما ما می خواستیم از همان ابتدا بدعت گذار استانداردی در صنعت انیمیشن ایران باشیم تا از این پس مورد توجه سایر تهیه کنندگان این حوزه نیز قرار گیرد و کار ، تنها با سلام و صلوات پیش نرود .

پس از عقد قرار داد ، از این بازیگران دعوت شد تا از زوایای مختلف چهره ایشان و با حالات حسی متفاوت عکسبرداری شود. همانطور که می دانید ، بهترین حالت در انیمیشن زمانی است که Lip sink را مد نظر قرار داد ؛ بطوری که صدا روی لبهای کاراکتر به خوبی بنشیند. این مستلزم آن بود که دوبله این عزیزان را پیش از ساخت انیمیشن حاصل آوریم. هرچند ما یک دوبله اصلاحی نیز در زمان آتی داشتیم. اینچنین ، دو دوربین در زمان دوبله  وجود داشت که در هنگام ادای کلمات از حالات چهره ایشان عکس برداری می شد تا  در هنگام تولید کاراکترهای سه بعدی، میمیک چهره شان کاملاً  شبیه آنها گردد. زیرا خیلی ها برای دیدن بازیگر محبوب خود به صورت انیمیشنی به سینما خواهند آمد ؛ لذا ما به اصل چهره  ایشان کاملاً وفادار ماندیم.
در مورد صداها نیز وضعیت اینچنین بود و بازیگر قبل از تولید فیلم ، با راهنمایی من دیالوگ ها را بیان می کرد.حتی گاهی بازیگران به طور منفرد حاضر شده و دیالوگ ها را بیان می کردند و سپس در هنگام تولید ، من این صدا ها را در کنار هم چیده ام.

در تهران ۱۵۰۰ ، هنوز به تمام سنت ها و روابط اجتماعی خود وابسته ایم. شاید ۹۵% این فیلم ، نمایش نکات مثبت و خوب ایرانی ها باشد. در این فیلم ، همچنین به کرات از بزرگان به ویژه بزرگان حاضر در صنعت سینما صحبت می شود. به طور مثال اینکه قرار است آقای کیارستمی از جلمه افراد ثروتمند این فیلم باشند که ۱۶۰ سال عمر کرده اند و با توجه به نگرش  روشنفکرانه شان در ساخت فیلم ، در آن زمان نیز فیلمی با زمان ۲۴۸ ساعت بسازند که با اشاره به دختر و پسری جوانی که صم البکم و بدون هیچ دیالوگی در طی این مدت کنار هم نشسته اند؛ عدم ارتباط موفق نسل جوان را به تصویر کشد . در واقع شوخی های ما در این فیلم بدین شیوه اتخاذ شده است.

کیوان شادانفر : منطق گروه فنی همان صفر و یک است که هیچ حاشیه ای نیز ندارد. نکته مهم آن است که مسئله فنی به روند داستان کمک می کند. در هنگام طراحی کاراکتر ها ما یک اصل را در نظر گرفتیم مبنی بر اینکه چه  چیزی را در انیمیشن سه بعدی می دانیم و چه چیز را نمی دانیم. و اینچنین ، بر حسب دانسته های خود به چیدمان مسیر پرداختیم و ساختار بومی گذشته را در مدل سازی و رندرینگ مد نظر قرار دادیم. پروژه را به صورت بسیار آهسته شروع کردیم و اینچنین در طول پروژه شاهد تحولات کیفیتی مدل بودیم ؛ بطوری که مدل ها واقع گرایانه تر شدند . از آنجا که پتانسیل کافی برای اجرای کامل کار در مدت زمان تعیین شده پروژه وجود نداشت ؛ لذا سطح کار به یک تعادلی رسید که تقریباً توانستیم در اکثر  بخش های مختلف از جمله Location ، انیمیت و رندر ، این تعادل کیفیتی را حفظ کنیم.حداقل چیزی که می توان در مورد این فیلم گفت آن است که سطح کیفی این انیمیشن نسبت به محصولات موجود در ایران ، بیشتر است.
مدل سازی ما از طریق نرم افزار ۳d Max تحقق یافت و در طول پروژه تکمیل شد . همچنین ابزارهایی نیز از طریق برنامه نویسی بوجود آمد تا به رندرینگ و نورپردازی آن کمک کند. انجینی که برای رندرینگ مورد استفاده قرار دادیم ، Mental ray بود  که همانطور که می دانید برای انیمیشن های بلند کارایی ندارد و باید از RenderMan بهره جست. اما خوشبختانه دوستان در بخش نورپردازی و رندرینگ این اعتماد را به ما دادند که کار را تا حد امکان به صورت قابل قبولی پیش ببرند. گرچه باید  اذعان داشت  که اصولاً نرم افزار ۳d Max دارای ضعف هایی نیز هست که باعث عدم تطبیق Mental ray با آن می شود . بعلاوه نرم افزار ۳d Max یک Multicore  نیست و  اینچنین لازم شد تا از سری دوستان در حوزه Maya و Soft Image نیز دعوت به همکاری کنیم.

در مدل سازی صورت ، از عکس هایی که پیش از این از تمام رخ و نیم رخ بازیگران تهیه شده بود ؛ استفاده کردیم و تکسچر را به صورت بافت بر چهره سه بعدی قرار دادیم. اولین تست ها ی ما Facial بود که تقریباً پاسخ تولیدی مناسبی به ما نداد و اینچنین مجبور شدیم که به ساختار سنتی گذشته یعنی Morph رجوع کنیم. چیزی حدود ۳۰ تا ۳۷  مورف برای هریک از چهره ها وجود دارد . برای مدلینگ نیز به فیگورهای طراحان مان استناد کردیم.
Rig های ویژه و اخصی  وجود ندارد ؛ اما از آنجا که نزدیک  به صد کاراکتر باید انیمیت می شد ؛ ملزم به استفاده از یک Base استانداردی بودیم تا به  باگ های کمتری برخورد کرده و اینچنین اصلاحات نیز تا حد لازم کاهش یابد.
نورپردازی برای آبجکت های درون صحنه از پیش تعریف شده و یک بار پردازش شد ؛ یعنی برای هر فریم ، نورپردازی انجام نمی شد. در کل  ، با امکاناتی که تهیه کننده در اختیار ما قرار داد ؛ توانستیم این انیمیشن را تا بدینجا برسانیم.

 بهرام عظیمی : ما در این فیلم سعی کرده ایم تا تمام جزئیات را در طراحی کاراکتر ها مد نظر قرار  دهیم. از نکات جالب توجه در این فیلم ، این است که مهران مدیری روی ویلچر پرنده می نشیند .  نیروی انتظامی را بسیار هوشمند و برخوردار از یک سفینه به تصویر کشیده ایم. آنزمان هم همانند امروز با ممنوعیت برخی موارد از جمله مشاهده تلوزیون های خارجی و پخش آهنگ های رپ روبرو هستیم. جالب است بدانید ورژن اصلی فیلمنامه ۱۵۰۰ در حدود ۱۵۰ دقیقه بود که ما با حذف ۳۰ دقیقه ، این فیلم را به ۱۲۰ دقیقه کاهش دادیم.
منبع : انیمیشن دیتا

عوامل این انیمیشن عبارت اند از :

مدیر پروژه : سید هادی منبتی ، کارگردان:بهرام عظیمی

فیلم نامه: امیرمسعود علمداری ، بهرام عظیمی مجری طرح:محمد ابوالحسنی مدیر تولید: اسماعیل شرعی انتخاب بازیگران: حبیب رضایی طراحی فضا و وسایل: حمید بهرامی استوری برد: مانی وطن‌دوست طراحی لباس: فائز علیدوستی سوپروایزر هنری  و لی اوت: بهرام ارجمندنیا سوپروایزر جانبخشی:حمید حقانی سوپروایزر جلوه های بصری: کیوان شادانفر مدیر دوبلاژ: مهرداد رئیسی موسیقی با کلام:استودیو سیگنال استودیو عکاسی: مینا نقی‌لو، شرکت هفت هنر هفت آسمان عکاس: میلاد پیامی مدیریت شبکه و فن آوری اطلاعات:مهندس فرهاد کاظمی کارشناسان شبکه و فن آوری اطلاعات: مهندس مازیار سلیمانی،مهندس محمد  ستوده،مهندس محمد کاظمی،مهندس امیر پرکار،مهندس محمد زاهد مدیر مالی: سید مهدی عطار تبدیل  فیلم:احسان عظیمی دستیار تولید:حامد تاجیک اسکن:بهنام عظیمی مترجم:لاله نقی لو

مدل‌سازی،لی اوت ،جانبخشی ،نورپردازی،رندر:  لیلا شعبانی نژاد ، فرهاد صفی خانی، یاشار خانپور، حسینعلی طهماسبی، امیر محمد، فرزاد ملکی، احمد اخلاقی،  میرتوحید رضوی، مبر امید رضوی،  امید جعفری،ندا کافی، امید افروغ، ، محمد فرجام فرد،ناصر نجفیان،آرش احمد سهی،حسام آقاجانی،حسین ادیب، میلاد بطحایی،ابراهیم علوی زاده، امیر فیض،امیرنکوهمت،مرتضی قمری،مرتضی مقدم،محمدرضا عرب یارمحمدی،مهدی فرحدل مشاورین فیلمنامه: محمد رحمانیان، پیمان معادی،حبیب رضایی مشاورین معماری: دکتر شهاب کاتوزیان، مهندس شهرام گل‌امینی، مهندس رامین صفری‌راد، مهندس رضا دانشمیر، مهندس محمد مجیدی بازیگران استوری بورد:سیروس کهوری نژاد،امیر کربلایی،الهام جعفر نژاد،زهرا اکرمی،حجت شرقی پور،مینا مقدم حصاری بازیگران: هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهران مدیری، گوهر خیراندیش ، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، حسام نواب صفوی و مرحوم محسن رسول اف تهیه کننده: “مؤسسه نسل اندیشه”،عبدالحسین ابولحسنی

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 2 دیدگاه دارد.

  1. فکر کنم حسام نواب صفوی نقش نوه شاهکار بینش پژوه را داشت بازی میکرد ای کاش اقای
    شاهکار بینش پژوه هم نقش پدر بزرگش را بازی میکرد،حتما خیلی قشنگتر میشد

  2. خیلی دوس دارم ایران در صنعت انیمیشن رونق بگیرید!! کاششش
    من خودم همه امیدم از شغل آینده ام انیمیشن هست.

    کاش بتونیم از نظر فنی حرفی داشته باشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو