skip to Main Content

نورپردازی صحنه یا Lighting The Scene قسمت دوم

پس زمینه یا Background:

پس زمینه ها در تئاتر سنتی، از عناصر کات اوت ، دکور های یونولیت و نقاشی های تخت تشکیل شده است. همچنین موضوعات صحنه که اینجا و آنجا چیده شده است. معمولا هنرمندان بازیگر محدوده ی کمی نیاز دارند تا ایفای نقش کنند. برخی از صحنه های کامپیوتری طراحی شده توسط هنرمندان SET Design، با ،بک گراند های فلت عمودی و افقی پوشش داده می شوند ، در مواردی نورپردازی بک گراند معنی و مفهوم خاصی داشته و برای کارگردان مهم است. عموما صحنه و بک گراند ارتباط تنگاتنگی دارند وشامل موضوعات مشترکی هستند. برخی از صحنه ها در محیط های بی انتها، فضاهای بیرونی و داخلی اتفاق می افتد و رندر می شوند، نسبت به این فضاها، چیدمان بک گراند و نورپردازی آن باید با حساست خاصی انجام شود.

منابع نوری:
نور کلیدی Key Light : نور غالب روی سوژه یا مرکز توجه است، و حالت کلی سوژه را مشخص می کند. برای یک سوژه ی ثابت، یک نور کلیدی تعریف می شود. ولی در شاتی که یک یا چندین سوژه در حال حرکت است، به تعداد زیادی نور کلیدی نیاز دارید. نور کلیدی معمولا بالای سوژه با مقداری زاویه تعیین و ایجاد می شود. و معمولا شکل سوژه ی اصلی را نمایان می کند. غلظت سایه ی ایجاد شده توسط نور کلیدی، می تواند با نور پر کننده تعدیل شود.

نور پر کننده Fill Light : نور پر کننده که با نام Ambient Light نیز شناخته می شود، عنصر اصلی است که نور کلیدی را بهینه می کند. این نور معمولا هم طراز موضوع بوده و در زاویه ی مخالف نور کلیدی ایجاد می شود.در پیکر بندی تعداد نورهای درون صحنه، نور پر کننده به تعریف کلی تونالیته رنگی سراسری صحنه کمک می کند. نور های پر کننده سایه ایجاد نمی کنند ،و فقط به غلظت و نرمی نور کلیدی و اضافه کردن ته رنگ به آن کمک می کند، که این خود بر اساس تنظیمات و چیدمان نورهایی خواهد بود که داشته اید. برای ایجاد این نورها می توانید از نورهای مجازی Spot یا Directional استفاده کنید. نور چشم یا Eye Light نوری است پر کننده و ویژه که برای ایجاد براقیت و شفافیت چشم های کاراکتر ایجاد می شود. نور برگشتی یا Bounce Light نور های پر کننده ی دیگری هستند که توسط سطوح منعکس کننده ایجاد شده ، روی اجسام دیگر منتشر می شوند که گاهی اوقات به صورت دستی ایجاد و تنظیم می شود.
نور های Rim نیز برای جدا کردن سوژه از بک گراند و اضافه کردن باریکه ای از نور در اطراف سیلوئت سوژه به کار می روند. این نورها خود در چند حالت ایجاد و تنظیم می شوند که در آینده به انواع و نحوه ی کارکرد هر یک خواهیم پرداخت.

نور های Practical یا نور های واقعی:
نورهایی واقعی که توسط آنها بیننده می تواند بخش یا تمامی صحنه را ببیند و درک کند. این نورها مرئی هستند و می توانند شامل : شمع ها، مشعل ها، لامپ ها، تلوزیون ها، یخچال ها و… باشند. به این نوع منابع نوری، نورهای واقعی یا Practical گفته می شود. شبیه سازی این نورها در کامپیوتر توسط نورهای نقطه ای و Spot است و تاثیرات آنها نیز با رندر پارتیکل ها، نور های حجمی Volume Light ، یا با قرار دادن نور در داخل موضوعات و رندر آنها با Glow و مقداری شفافیت Translucency خواهد بود.

در همین زمینه

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو