skip to Main Content

ردپای استودیوی آردمن در قطب شمال

Arthur Christmasبرف سال نوع میلادی، نه تنها خیابان‌های اروپا،بلکه پرده سینماها را هم پوشند.با نزدیک شدن به کریسمس، انیمیشن‌های زمستانی هم پای خود را به صحنه سالن‌های نمایش باز کرده اند.

آرتور کریسمس، آخرین اثر ۲۰۱۱ از استودیوی Aardman و تولیدی از Sony Pictures، از دیروز به اکران گذاشته شد. بابا نوئل و دنیای انیمیشن، پیوندی قدیمی‌ با یک دیگر داشته و دارند. از فیلم‌های چون “رودلف، آهوی دماغ قرمز” و “چگونه گرینچ کریسمس را دزدید” اثر Chuck Jones تا به امروز، شاهد انیمیشن‌های کوتاه و بلند زمستانی متعددی بودیم. با همکاری استودی آردمن و تیم خلاق سونی شاهد آن خواهیم بود که چطور بابا نوئل هر سال قادر است تا در طول یک شب، به تمامی کودکان در سرتاسر دنیا سر بزند.

چه طور بابا نوئل میتونه دور دنیا رو در ظرف یک شب طی‌ کنه؟

“بعضی‌ وقت ها شاهد اجرای ایده‌هایی‌ هستیم که بسیار واضح اند و این سوال برامون پیش میاد که چرا تا حالا به فکری کسی‌ نرسیده بوده.” به نقل از سارا اسمیت (Sara Smith) کارگردان و همکار نویسندهٔ انیمیشن آرتور کریسمس (Arthur Christmas).

“لحظه ای که دوست قدیمی‌ و همکارام Peter Baynham، اولین بار ایده ی فیلم رو چند سال پیش برام نقل کرد، بی‌ تردید میدونستم که بهترین انتخاب برای اجرای کار، استودیی آردمن خواهد بود.”

Arthur Christmas

اسمیت، انیمیشن ساز و تولید کنندهٔ برنامه‌های تلویزیونی، همکاری خود با آردمن را از ۲۰۰۶ و در پست مسئول تولید انیمیشن های بلند آغاز کرد. به نظر او، این ایده که به کودکان نشان دهد که بابا نوئل قادر است در طول یک شب به تمام دنیا سفر کند و از تک تک دود کش‌های منازل، برای کودکان، کادوی سال نو بیاورد، میتواند لذت کریسمس و باور آن را در کودک افزایش دهد.

Smith و Baynham که سابقه کار مشترک در برنامه‌های تلویزیونی متعددی را تا به امروز داشته اند، داستان کریسمس را با افزودن اعضای بیشتری به خانوادهٔ بابانوئل و سپس تمرکز داستان بر آرتور، جوان‌ترین پسر خانواده (با صدای James McAvoy) که عمیقا به کریسمس اعتقاد دارم باز نویسی میکنند.

 “بعد از این، به فکر فرو رفتیم که چی میشد اگه در طول تدارکات عظیم بابا نوئل برای کریسمس، یه اشتباهی‌ رخ بده. آیا میشه درستش کرد؟ مغز کودکان در دنیای خیالی شان، به جستجوی احتمالات ممکن میفته. ناخواسته به فکر خواهید افتاد که اگر بابا نوئل از نیوزیلند هم شروع کنه و دور دنیا رو زیگ زاگ بچرخه، فقط ۱۲ ساعت وقت داره تا کارش رو تموم کنه. سپس به بحث در مورد مشکل طول زمانی‌ و اینکه اگر تو اروپا، نیمه شب باشه، همون لحظه در استرالیا صبح شده پرداختیم و حتا طی یه محاسبه نه چندان باور کردنی، حساب کردیم که بابا نوئل برای سر زدن به هر خون فقط چیزی بین ۱۴ تا ۱۸ ثانیه وقت خواهد داشت.در نسخهٔ اولیه، حتی کاراکتر قصاب هم که از گوزن‌های قطب، سوسیس درست میکرد, داشتیم. ولی‌ خوشبختانه از اونجایی که این شخصیت و حال و هوای داستان، همخویی نداشت، تمرکزمون رو به نحوه توضیع هدایا در سراسر جهان و اینکه چطور تکنولوژی به کمک کریسمس میاد منعکس کردیم.”

 جان بخشی به آرتور

Arthur Christmasساخت آرتور، شاید اولین پیوند همکاری آردمن با CG انیمیشن، پس از تولید Flushed Away در سال ۲۰۰۶ با همکاری Dreamworks به حساب آید.

“از ابتدای کار، تصمیم گرفتیم که فیلم رو CGبسازیم. چون در طی داستان، با اندازه‌های بزرگ و کوچک زیادی در فضاها و مدل‌ها روبرو خواهیم شد.”

پی‌ روی از سنت‌های آردمن در روند تولید، حائز اهمیت بود و اینکه چگونه و با چه ظرافتی می‌بایست شکل و شمایل مینیاتور‌های آردمن را با دنیای CG ادغام کرد، اجرای کار را به دقت بالاتری می‌طلبید.

Sara Smith: “سعی‌ ما بر این بود که شخصیت‌های داستان، با نمک و نه خیلی‌ دوست داشتنی باشند. چون تمرکز طراحی، بیشتر بر روی حقیقی‌ جلوه دادن کاراکتر‌ها بود تا باور پذیری وجود شخصیت‌ها در دنیای حقیقی‌ را در ذهن کودک بالاتر ببرد.”

Alen Short مدیر اجرای انیمیشن در مورد انتخاب تصمیمات و اینکه تا چه اندازه در نحوی جان بخشی به افراد از فیلم‌های دیگر بهره بردند میگوید: “سعی‌ کردیم تا حد امکان از حرکات خارج از باور پرهیز کنیم و برای همین، به جای کپی‌ بر داری از منابع موجود، به افراد دور و بر خودمون و اینکه چه طور عمل میکنند، دقت کردیم. در انتخاب هر تصمیم، از خودمون میپرسیدیم آیا این شبیه به ایفای نقش میمونه یا یه عکس العمل طبیعی‌؟ ” .

طراحی و اجرای میلیون‌ها شخصیت کوتوله دور و بر بابانوئل برای اعضای تیم، بیشتر یک جنگ فکری بود تا وقت گذرانی پشت میز در محیطی‌ آرام و ساکت در استودیو. به گفته Short، دشوار‌ترین بخش کار، تصمیم در طراحی حالات صورت‌ها در نماهای نزدیک و عکس العمل کاراکتر‌ها در برابر حوادث داستان بوده.

ادامه دارد..

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Arthur Christmas

Delivery Elf

DeSilva C

Elves

Gwen C

Roody A

Roody K

Steve H

این مطلب 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو