skip to Main Content

نوشتن برای انیمیشن: جیم کاپوبیانکو ۴ عادت فیلمنامه‌نویسان موفق را با شما درمیان می‌گذارد

در این مطلب به بیان ۴ عادت فیلمنامه‌نویسان موفق از زبان جیم کاپوبیانکو می‌پردازیم، وی در سال ۲۰۰۸ به خاطر انیمیشن راتاتوی نامزد دریافت جایزه آکادمی برای بهترین متن فیلمنامه اصلی شد. وی همچنین بر روی داستان و انیمیشن کارهایی همچون Up, Inside Out، شیرشاه ، Finding Nemo و چند انیمیشن برجسته دیگر نیز کار کرده است. جیم عضو آکادمی هنر و علوم تصویر متحرک ( Academy of Motion Pictures Arts and Sciences) است.

هر چند این گفته که راه موفقیت همواره به یک شکل نیست، کاملاً صحیح است، اما هر نویسنده‌ای با هر سطح از مهارت می‌تواند با اتفاق غیرمنتظره‌ای  مواجه شود که در آن نخستین فرصت بزرگ حرفه‌ایش را برای خود ایجاد کند. این فرصت هر چه که باشد ، خواه یک جلسه ، شانس حضور در یک جلسه و یا وعده دریافت یک فیلمنامه انتخاب‌شده باشد ، اغلب در لحظه‌ای به سراغتان می‌آید که کمتر انتظارش را دارید.

جیم کاپوبیانکو که علاوه بر آنکه یک نویسنده پرکار انیمیشن است، داور مسابقه فیلمنامه انیمیشن ScreenCraft 2020 نیز هست، سرگذشت منحصربه‌فردی دارد. وی در مصاحبه‌اش که بخشی از مجموعه ScreenCraft AMA بود، به تفصیل در مورد مسیری که او را به سازندگان قدرتمند انیمیشن مانند دیزنی و پیکسار رساند، صحبت کرده است. این صحبتها یک حقیقت جذاب و جالب را  آشکار کرد و آن اینست که هر چند مسیر موفقیت برای همه یکسان نیست، اما اصول خاصی وجود دارد که به نوعی همه این مسیرها را به یکدیگر متصل می‌کند. در اینجا به طرح نکاتی از گفتگو با جیم می‌پردازیم:

  1. همواره از فرصتها استقبال کنید

وقتی جیم به دنیای انیمیشن وارد شد، مشاهده کرد که داستانهای بیان‌شده به وسیله انیمیشن با داستانهای فیلمهای واقعی تفاوت دارد. وی دریافت که می‌تواند « از همان مفاهیم  در فیلمهای انیمیشن استفاده کند….  شرکت انیمیشن دیزنی  طیف  بسیار محدودی از داستانهایی را که می‌توانید بیان کنید، داشت.  و من می‌گویم ” نمی‌دانم چرا نمی‌توانیم همان داستانهایی را که در فیلمهای واقعی بیان می‌کنیم در انیمیشن هم بگوییم. “» او با درک این فرصت، به بخشی از جنبش جدید برای بیان داستانهای ” پیچیده” واقعی در قالب انیمیشن تبدیل شد. استقبال از این فرصت با روی باز مسیر جیم در رسیدن به موفقیت حرفه‌ایش را پیش پایش قرار داد.

  1. همواره به حرکت خود ادامه دهید

جیم می‌گوید، « خوب است که مدام در حال حرکت و فعالیت باشید. درست مثل یک کوسه، نباید متوقف شوید. کوسه‌ها اگر از حرکت بایستند، خواهند مرد. بی‌حرکت ماندن برای مدت طولانی می‌تواند مرگبار باشد. نویسندگانی به موفقیت دست پیدا می‌کنند که مدام در حال پیشرفت هستند و به شکلی فعال فرصت‌ها را دنبال می‌کنند. حفظ انگیزه و یک نیروی محرکه پایدار که به نویسندگان جوان و جویای موفقیت امکان می‌دهد تا از هر گونه مانع احتمالی عبور کنند، بسیار مهم و حیاتی است.

  1. خود را در معرض دید و شناسایی قرار دهید.

اطلاعات بسیار مهم دیگری که جیم فاش نمود ، آنست که پس از آنکه ایده‌ای اجازه ساخت گرفت ، ” پیکسار در کل تا چه حد علاقمند به یافتن نویسندگانی‌ست که به دنبال فرصت هستند و یا هنوز  به موفقیت بزرگی دست نیافته‌اند .” این نویسندگان را می‌توان یافت، زیرا آنها با ارسال کارهای خود به جاهایی مانند Coverfly, The Black List ، مسابقات نویسندگی، بورسیه‌ها و آزمایشگاهها این فرصت را به دست آورده‌اند که به هر شکل ممکن نام خود را در این لیستها قرار دهند. لیستهای The Red List متعلق به Coverfly  و یا Young متعلق به Tracking Board و Hungry  بسترهای عظیمی برای معرفی نویسندگان نوظهور و در حال رشد به این حرفه هستند. و برای کسانی که به طور اختصاصی به انیمیشن علاقمند هستند، مسابقه فیلمنامه انیمیشن ScreenCraft که به زودی برگزار می‌شود، راه خوبی برای آنست که در لیست و در معرض شناسایی این حرفه قرار گیرند.

  1. دلبستگی‌ها و علایق شخصیتان را فدا کنید

سرانجام ، زمانی که فرصتی پیش روی یک نویسنده قرار می‌گیرد، ممکن است یک مانع نهایی  در مسیر موفقیت حرفه‌‌ای وی قرار داشته باشد. مطمئناً تمام کسانی که کار شما را می‌خوانند، یک ورودی و داده ذهنی دارند. این امر اغلب اوقات بدان معنی‌ست که شخصیتی که در نهایت از کار درمی‌آید ، اختصاصاً آن چیزی که منظور اصلی نویسنده بوده ، نیست. جیم اذعان می‌کند که این امر خیلی دشوار است، وی می‌گوید، «  چیزهایی هست که شما نمی‌خواهید تغییر کند، مثل آنکه می‌گویید،” وای ، من عاشق این لحظه هستم.” و معمولاً دقیقاً همان چیزها باید تغییر کند. ….. من بارها این کار را کرده‌ام. اما امیدوار باشید که در نهایت به نوعی آن چیزهایی را که واقعاً دوستشان دارید با داستانی که روایت می‌کنید ، ترکیب شوند.»

راه رسیدن به موفقیت یک مسیر ساده و هموار نیست، اما مطمئناً عملی و قابل طی‌کردن است.  ممکن است موانعی که در برابر انگیزه و قدرت محرکه نهایی یک  نویسنده‌ که قصد دارد نویسندگی را به عنوان یک حرفه برگزیند، قرار دارند ، غیرقابل‌عبور  به نظر برسند. خوشبختانه راههایی برای دور زدن این موانع وجود دارند.  ممکن است مسیر جیم در این حرفه آنگونه که در ابتدای کارش پیش‌بینی کرده بود، پیش نرفته باشد ، اما چون او مواردی را که در این مطلب ارائه شد، پذیرفته، توانسته است که به یک شغل بلندمدت در حرفه انیمیشن دست یابد.

+

میر‌توحیدرضوی

من عاشق انیمیشن هستم و در همین زمینه هم در پراگ مشغول به کار هستم. بیش از 10 سال هست که از تامین محتوی و انتشار مطالب و تجارب مرتبط با انیمیشن در پویانما و مدیریتِ اون به همراه برادرم لذت می‌بریم. من رو میتونید در اینستاگرام پیدا کنید. لینک‌های مرتبط همین پایین هست:

این مطلب یک دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
جستجو